Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Petrol Jeolojisi | JFM 435 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Stratigrafi, Tektonik |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ŞEFİK RAMAZANOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Dünyada jeofizik ögrenimi yapan mezunların %80ni petrol endüstrisinde istihdam edilmektedirler. Yurdumuzdaki jeofizik bölümü mezunlarının da ana istihdam alanlarından biri yine başta TPAO olmak üzere petrol şirketleridir. Mevcut müfredatımızda değişik jeofizik yöntemleri öğreten derslerin yanısıra petrolü konu alan bir dersin olmaması büyük bir eksikliktir. Bu ders petrol aramacılığına yönelik olarak öğrencilere temel petrol jeolojisi bilgileri kazandıracaktır. |
Dersin İçeriği | Petrolün fiziksel ve kimyasal özellikleri, Petrolün oluşumu ve göçü, Petrol reservuarı özellikleri, Petrol ve gaz kapanları, Petrol Sondajı ve formasyon değerlendirmesi, Petrol aramada jeofizik yöntemler, Diğer petrol kaynakları, Methan Hidratlar, Sedimanter Basen Analizi, Türkiyenin petrol ve gaz sahaları, Dünyadaki petrol ve gaz sahaları, CO2 depolanması, Enerji kaynakları içinde petrol ve doğal gazın yeri. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kayaçların fiziksel, kimyasal ve litoljik özelliklerinden petrol ana kayası olup, olamayacaklarını öngörür. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Kayaçların fiziksei, kimyasal ve litoljik özelliklerinden petrol rezervuar kayası olup, olamayacaklarını öngörür. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Sismik kesitlerde fay, kıvrım, tabaka ve uyumsuzlukları tanıyarak yorum yapabilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Sismik kesitlerde olası petrol kapanlarını saptar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Sondaj verilerini yorumlayabilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Petrol ve doğal gaz potansiyeline yönelik olarak sedimanter basen analizi yapabilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş Dersi | |
2 | Petrolün fiziksel ve kimyasal özellikleri | |
3 | Petrolün oluşumu ve göçü | |
4 | Petrol reservuarı özellikleri | |
5 | Petrol ve gaz kapanları | |
6 | Petrol Sondajı ve formasyon değerlendirmesi | |
7 | Petrol aramada jeofizik yöntemler | |
8 | Kaya petrolü ve Kaya gazı | |
9 | Metan Hidratlar | |
10 | Sedimanter Basen Analizi | |
11 | Türkiyenin petrol ve gaz sahaları | |
12 | Dünyadaki petrol ve gaz sahaları | |
13 | CO2 depolanması | |
14 | Enerji kaynakları içinde petrol ve doğal gazın yeri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1)Levorsen and Berry, Geology of Petroleum, 2001, W.H. Freeman & Co., 724s. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kayaçların fiziksel, kimyasal ve litoljik özelliklerinden petrol ana kayası olup, olamayacaklarını öngörür. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Kayaçların fiziksei, kimyasal ve litoljik özelliklerinden petrol rezervuar kayası olup, olamayacaklarını öngörür. | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Sismik kesitlerde fay, kıvrım, tabaka ve uyumsuzlukları tanıyarak yorum yapabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Sismik kesitlerde olası petrol kapanlarını saptar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Sondaj verilerini yorumlayabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Petrol ve doğal gaz potansiyeline yönelik olarak sedimanter basen analizi yapabilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Ödev | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 104 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |