Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Uygulamalı Sismoloji JFM 430 8 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri

Sismoloji dersini almış olmak

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi EMRAH BUDAKOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sismogram analizi yaparak dalga fazlarını tanımak

Dersin İçeriği

Lokal, bölgesel ve telesismik deprem kayıtlarının irdelenmesi; Zaman-uzaklık eğrilerinden dalga fazlarının belirlenmesi; Koda dalgasının irdelenmesi; Sığ ve derin depremlerin irdelenmesi; Nükleer ve taş ocağı patlatma kayıtlarının irdelenmesi; Volkanik depremlerin yorumlanması.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dalga fazlarını tanır Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Anlatım,
2 Lokal deprem kayıtlarını yorumlayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma,
3 Bölgesel deprem kayıtlarını yorumlayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma,
4 Telesismik deprem kayıtlarını yorumlayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma,
5 Patlatma kayıtlarını yorumlayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma,
6 Volkanik deprem kayıtlarını yorumlayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sismogram analizinin önemi
2 Lokal deprem kayıtlarının irdelenmesi
3 Lokal deprem kayıtlarının irdelenmesi
4 Bölgesel deprem kayıtlarının irdelenmesi
5 Bölgesel deprem kayıtlarının irdelenmesi
6 Telesismik deprem kayıtlarının irdelenmesi
7 Telesismik deprem kayıtlarının irdelenmesi
8 Zaman-uzaklık eğrilerinden dalga fazlarının belirlenmesi
9 Koda dalgasının irdelenmesi
10 Koda dalgasının irdelenmesi
11 Sığ depremlerin irdelenmesi
12 Derin depremlerin irdelenmesi
13 Nükleer ve taş ocağı patlatmalarına ait kayıtlarının irdelenmesi
14 Volkanik depremlerin yorumlanması
Kaynaklar
Ders Notu

Kulhanek, O., 1990. Anatomy of seismograms, Elsevier science publishers B.V., ISBN 0-444-88375-4, p.178.

Ders Kaynakları

1. Horasan,G., A. Boztepe Güney, A. Küsmezer, F. Bekler, Z. Öğütçü, 2006, İstanbul ve civarındaki deprem ve patlatma verilerinin birbirinden ayırt edilmesi ve kataloglanması, Boğaziçi Üniversitesi Araştırma Fonu Sonuç Raporu, Proje No:05T202, Bebek-İstanbul.

2. Horasan, G., A. Boztepe-Güney, 2007, Observations and analysis of low-frequency crustal earthquakes in Lake Van and its vicinity, eastern Turkey, Journal of Seismology, 11, 1-13, DOI 10.1007/s 10950-006-9022-2.

3. Horasan, G., A. Boztepe-Güney, 2003, S-wave attenuation in the Sea of Marmara, Turkey, Phys. Earth. Planet. Int., 142, 215-224.

4.Boztepe-Güney, A., G. Horasan, 2002, Enhanced ground motions due to large-amplitude critical Moho reflections (SmS) in the Sea of Marmara Turkey, Geophys. Res. Lett., 29, 2, 10.1029/2001GL013505, 9-1/9-4.

5. Horasan, G., 2007 Sismoloji ders notu.

6. Lay, T. & Wallace, T.C., 1995. Modern Global Seismology, Academic Press,
New York, p.521.

7. Zobin, V.M., 2003, Introduction to volcanic seismolgy, Elsevier, Amsterdam, p.290.

8. Deprem kayıtları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Dalga fazlarını tanır
2 Lokal deprem kayıtlarını yorumlayabilir
3 Bölgesel deprem kayıtlarını yorumlayabilir
4 Telesismik deprem kayıtlarını yorumlayabilir
5 Patlatma kayıtlarını yorumlayabilir
6 Volkanik deprem kayıtlarını yorumlayabilir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Performans Görevi (Uygulama) 1 3 3
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 133
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,32
Dersin AKTS Kredisi 4