Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Deniz Jeofiziği | JFM 422 | 8 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYHAN KESKİNSEZER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Denizlerde kullanılan temel jeofizik yöntemlerden sismik, gravite, manyetik, ısı akısı ölçümleri v.b. gibi konuların Jeofizik Mühendisliği öğretimi içerisinde öğrencilere verilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Denizler ve okyanusların taban yapısı ve özellikleri, Deniz araştırmalarında kullanılan alet ve ekipman, Denizlerde jeofizik yöntemlerin uygulanması, Ölçülen verilerin değerlendirilmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenciler, deniz jeofiziğinde kullanılacak yöntemleri ayırt ederler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, | |
2 | Öğrenciler, araştırma için en uygun yönteme karar verirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, | |
3 | Öğrenciler, yapılacak çalışmayı planlar ve koordinasyonu sağlarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, | |
4 | Öğrenciler, deniz jeofiziğinde manyetik yöntemleri uygularlar | Tartışma, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Öğrenciler, deniz jeofiziğinde sismik yansıma yöntemini uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, | |
6 | Öğrenciler, deniz jeofiziğinde sismik kırılma yöntemini uygularlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, | |
7 | Öğrenciler, deniz jeofiziğinde kullanılan diğer yöntemleri gerektiğinde uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Jeofizik yöntemlerle sualtı yapısının araştırılması | |
2 | Deniz Sismiği çalışmaları | |
3 | Deniz taban topografyasının araştırılması | |
4 | Deniz tabanı çökellerinin araştırılması | |
5 | Yapısal ve sismolojik çalışmalar | |
6 | Deniz jeolojisinde sismik çalışmalar | |
7 | Deniz tabanı fay çalışmaları | |
8 | Deniz manyetiği çalışmaları | |
9 | Deniz tabanında jeolojik tespit | |
10 | Kıta yamacı araştırmaları | |
11 | Deniz gravite ve manyetik araştırmaları | |
12 | Deniz jeolojisi ve tektoniği | |
13 | Denizlerde tektonik araştırmalar | |
14 | Sığ deniz sismiği çalışmaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Adatepe, F. 1991. Marmara Denizi Gravite ve Manyetik Verilerinin Fourier Analizleriyle Değerlendirilmesi, TMMOB, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik 5, 127-133.
Akgün, M. ve Ergün, M. 1995. İzmit Körfezi’nin Yapısı ve Kuzey Anadolu Fayı (KAF) ile İlişkisinin İrdelenmesi, TMMOB, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik 9-10, 65-69.
Demirel, S. 1995. İskenderun Körfezi Manyetik Verilerinin Değerlendirilmesi, TMMOB, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik 9-10, 45-50.
Dondurur, D., Özel, Ö. ve diğ. 2012. Batı Karadeniz Kıtasal Yamacından Bir Resif Yapısının Sismik Analizi, TMMOB, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik 16, 3-15.
Ecevitoğlu, B., Plevne, T. ve diğ. 1995. Sığ Deniz Sismiğinde Kaynak Dalgacığının İyileştirilmesi, TMMOB, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik 9-10, 271-278.
Ercan, A., Utku, M. ve Yılmazer, M. 1987. Jeofizik Yöntemlerle Haliç Sualtı Yapısı, TMMOB, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik 1, 145-153.
Ergün, M., Oral, E. Z. Ve Çiftçi, G. 1995. Doğu Akdeniz’in Yapısı ve Levha Tektoniğindeki Yeri, TMMOB, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik 9-10, 71-78.
Gökçen, S. L., Kelling, G., Uluğ, A., Gökçen, N. Ve Özel, E. 1991. Alanya-Mersin Arası Denizel Bölgedeki Genç Tektonik Yapılar, TMMOB, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik 5, 3-12.
Koral, H. ve Öncel, A. O. 1995. İzmit Körfezinin Yapısal ve Sismolojik Özellikleri, TMMOB, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik 9-10, 79-82.
Maden, N. ve Dondurur, D. 2013. Orta Karadeniz Sırtının Tektonik ve Kabuk Yapısının Gravite Verileri Yardımıyla Belirlenmesi, TMMOB, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik 18, 29-46.
Okyar, M., Bodur, M. N., Ediger, V., Timur, K. ve Ergin, M. 1991. Deniz Tabanının Topoğrafik Özelliklerini Araştırmak için Akustik Bir Yaklaşım: Yanı Tarayan Sonar Sistemi, TMMOB, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik 5, 13-26.
Sarı, C., Özel, E. ve Ergün, M. Saros Körfezi Bölgesinin Tektoniği ve Yapısı, TMMOB, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik 9-10, 89-96.
Uluğ, A., Özel, E. ve Çiftçi, G. 1987. İstanbul Boğazı’nda Sismik Çalışmalar, TMMOB, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik 1, 130-144.
Uluğ, A., Özel, E. Şenöz, M. ve Çiftçi, G. 1995. İstanbul Boğazı Jeolojisinin Deniz Sismik Çalışmaları ile Araştırılması, TMMOB, Jeofizik Mühendisleri Odası, Jeofizik 9-10, 349-356. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Öğrenciler, deniz jeofiziğinde kullanılacak yöntemleri ayırt ederler. | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Öğrenciler, araştırma için en uygun yönteme karar verirler. | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||
3 | Öğrenciler, yapılacak çalışmayı planlar ve koordinasyonu sağlarlar | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Öğrenciler, deniz jeofiziğinde manyetik yöntemleri uygularlar | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Öğrenciler, deniz jeofiziğinde sismik yansıma yöntemini uygularlar | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Öğrenciler, deniz jeofiziğinde sismik kırılma yöntemini uygularlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Öğrenciler, deniz jeofiziğinde kullanılan diğer yöntemleri gerektiğinde uygularlar | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |