Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yöneylem Araştırması-I | ENM 214 | 4 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SENA KIR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Endüstri Mühendisliği Bölümü Öğrencilerine Yöneylem Araştırmasını tanıtmak, Deterministik Yöntemler hakkında bilgilendirmek ve uygulama becerisi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Yöneylem Araştırması (YA)nın Tanımı Tarihçesi Metodolojisi, YA Tekniklerine Genel Bakış, YAnın Diğer Bilim Dalları ile İlişkisi, YAnın Uygulama Alanları ve Uygulama Örnekleri, Deterministik YA Teknikleri: Doğrusal Programlama (DP) ve Özellikleri, DPnın Grafik Çözümü, Çeşitli DP Model Örnekleri, DP Modelinin Simpleks Çözümü: Standart Form, Temel Çözümler, Primal Simpleks Algoritma, Yapay Başlangıç Çözümü-M Yöntemi, İki Aşamalı Yöntem, Dual Simpleks Yöntem, Simpleks Yöntemde Özel Durumlar, Dualite Kavramı-Dual/Primal Çözümler Arasındaki İlişki, Dual Çözümlerin Ekonomik Yorumları-Gölge Fiatlar-İndirgenmiş Maliyetler, Duyarlılık Analizi, Optimalliği Etkileyen Değişimler, Olurluluğu Etkileyen Değişimler, Ulaştırma Modelleri, Tam sayılı Algoritmalar |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Doğrusal Programlama (DP) ve özelliklerini bilmek, DPnın grafik çözümünü uygulamak ve yorumlamak | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | DP model çözümlerinden Primal Simpleks, Yapay Başlangıç Çözümünü-M Yöntemi, İki Aşamalı Yöntem- hangi tür DP problemlerinin çözümüne uygulanabileceğini ayırabilmek ve kullanabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Dualite kavramı ve Dual/Primal çözümler arasındaki ilişkiyi bilmek ve dual çözümden primal çözümü elde etmeyi gerçekleştirebilmek, dual çözümlerin ekonomik anlamlarını yorumlayabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | DPnın duyarlılık analizini modelin çeşitli parametrelerinde oluşacak değişiklikleri hesap edebilmek ve ne gibi sonuçlara yol açacağını yorumlayabilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Ulaştırma Modellerini tanımlamak ve model örnekleriyle çözüm yöntemlerini bilmek, uygulamak, sonuçları yorumlayabilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Tamsayılı programlama yöntemini tanımak, hangi tür problemlere uygulanacağını bilmek ve bu problemlerin çözümüne uygulamak, sonuçları yorumlamak. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yöneylem Araştırmasına Giriş, Doğrusal Programlamaya Giriş | |
2 | Doğrusal Programlama, Model Kurma | |
3 | Model Kurma, DPnın Grafik Çözümü | |
4 | Primal Simpleks | |
5 | M-Yöntemi, İki Aşamalı Yöntem | |
6 | Dual Simpleks, Simplekste Özel Durumlar | |
7 | Dualite Kavramı, Dual Çözümlerin Ekonomik Yorumları | |
8 | Duyarlılık Analizi-Optimalliği Etkileyen Değişimler | |
9 | Yıliçi Sınavı | |
10 | Duyarlılık Analizi-Olurluluğu Etkileyen Değişimler | |
11 | Ulaştırma Modelleri-1 | |
12 | Ulaştırma Modelleri-2 | |
13 | Tamsayılı Programlama | |
14 | Hedef Programlama |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yöneylem Araştırması-I Sakarya Üniversitesi Ders Notu |
Ders Kaynakları | 1. Yöneylem Araştırması, Çeviren ve Uyarlayan Ş. Alp BARAY, Şakir ESNAF, 6. Basımdan Çeviri, İstanbul, Litaratür Yayıncılık, 2000. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Doğrusal Programlama (DP) ve özelliklerini bilmek, DPnın grafik çözümünü uygulamak ve yorumlamak | 5 | 5 | 3 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | ||||||||||||||||||||
2 | DP model çözümlerinden Primal Simpleks, Yapay Başlangıç Çözümünü-M Yöntemi, İki Aşamalı Yöntem- hangi tür DP problemlerinin çözümüne uygulanabileceğini ayırabilmek ve kullanabilmek | 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | ||||||||||||||||||||
3 | Dualite kavramı ve Dual/Primal çözümler arasındaki ilişkiyi bilmek ve dual çözümden primal çözümü elde etmeyi gerçekleştirebilmek, dual çözümlerin ekonomik anlamlarını yorumlayabilmek | 4 | 5 | 3 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | ||||||||||||||||||||
4 | DPnın duyarlılık analizini modelin çeşitli parametrelerinde oluşacak değişiklikleri hesap edebilmek ve ne gibi sonuçlara yol açacağını yorumlayabilmek. | 0 | 5 | 3 | 2 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | ||||||||||||||||||||
5 | Ulaştırma Modellerini tanımlamak ve model örnekleriyle çözüm yöntemlerini bilmek, uygulamak, sonuçları yorumlayabilmek. | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||
6 | Tamsayılı programlama yöntemini tanımak, hangi tür problemlere uygulanacağını bilmek ve bu problemlerin çözümüne uygulamak, sonuçları yorumlamak. | 5 | 5 | 3 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 10 |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 131 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |