Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kalite Yönetimi ENM 322 6 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri ---
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SEMRA BORAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Dersi alan öğrencileri ürün/hizmet kalitesini sağlamak için veri ve bulguları inceleme ve değerlendirmede kullanacakları yöntemleri öğretmek ve uygulayıcı olarak hazırlamak.
Dersin İçeriği Kalite ve genel kalite tanımları, kalite sistemleri, olasılık dağılımları, istatistiksel proses kontrol, kontrol şeması yapısı ve çeşitleri, kabul örneklemesi ve çeşitleri, deney tasarımı, Taguchi tekniği
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kalite ve kalite ile ilgili genel terimlerin tanımını bilir Anlatım, Soru-Cevap,
2 Kalitenin gerekliliğini ve karlılık, verimlilik ve çevrim zamanı ile ilişkilerini yorumlar Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 Muayene ve önleme yaklaşımı arasındaki farklılığı yorumlar Beyin Fırtınası, Anlatım,
4 Değişkenlik ve kalite ilişkisini yorumlar Gezi / Gözlem, Anlatım,
5 Ölçüm verilerini istatistiksel değerlendirmesini yapar Beyin Fırtınası, Anlatım,
6 İstatistiksel proses kontrolünü bilir Soru-Cevap, Anlatım,
7 Kontrol şemasının yapısını, kullanışlılığını ve çeşitlerini bilir Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Anlatım,
8 Prosesi izlemek için kontrol şeması oluşturur Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
9 Uygun örnekleme planı seçmeyi ve kullanmayı bilir Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
10 Deney tasarımı tekniklerini, Taguchi tekniğini ve deney sonuçlarını değerlendirmeyi bilir Tartışma, Soru-Cevap,
11
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kalite tanımı ve genel tanımlar, kalite sistemleri, Toplam kalite yönetimi. [1] ders notu
2 İstatistiksel modeller ve istatistiksel çıkarsama [1] ders notu, 3 nolu kaynağın 3. bölümü
3 Proses iyileştirme yöntemleri [1] ders notu
4 Kalite kontrol şeması yapısı ve işleyiş şekli [1] ders notu
5 Niceliksel kontrol şema özellikleri ve çeşitleri (x ve R, x ve S) [1] ders notu 3 nolu kaynak sf 181-209
6 Niceliksel kontrol şeması çeşitleri (MR, medyan ve R, ve diğer) [1] ders notu
7 Niteliksel kontrol şema özellikleri ve çeşitleri (p ve np) [1] ders notu, 3 nolu kaynak sf 181-209
8 Niteliksel kontrol şema özellikleri ve çeşitleri (c ve u) [1] ders notu,
9 Özel kontrol şema çeşitleri ve proses yeterlilik analizi [1] ders notu 3 nolu kaynak bölüm 7
10 Kabul örneklemesi ve niteliksel kabul örneklemesi özellikleri ve çeşitleri (tek ve çift örnekleme) [1] ders notu, 3 nolu kaynak bölüm 13
11 Niteliksel kabul örneklemesi (çoklu kabul örneklemesi, ardışık örnekleme planı) ve niceliksel kabul örneklemesi ( k ve M metodu) [1] ders notu,3 nolu kaynak bölüm 13
12 Özel kabul örneklemesi özellikleri ve çeşitleri [1] ders notu, 3 nolu kaynak bölüm 14
13 Deney Tasarımı [1] ders notu, 3 nolu kaynak bölüm 11
14 Taguchi Tekniği [1] ders notu,3 nolu kaynak bölüm 12-3
Kaynaklar
Ders Notu [1] Boran, Sakarya
http://ie.sakarya.edu.tr den indirilebilir.
Ders Kaynakları [2] Principles of Quality Control, Jerry Banks, John Wiley&Sons, 1989.
[3] Introduction Statistical Quality Control, third ed. D.C.Montgomery, John Wiley&Sons, 1997.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. X
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. X
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Kalite ve kalite ile ilgili genel terimlerin tanımını bilir
2 Kalitenin gerekliliğini ve karlılık, verimlilik ve çevrim zamanı ile ilişkilerini yorumlar
3 Muayene ve önleme yaklaşımı arasındaki farklılığı yorumlar
4 Değişkenlik ve kalite ilişkisini yorumlar
5 Ölçüm verilerini istatistiksel değerlendirmesini yapar
6 İstatistiksel proses kontrolünü bilir
7 Kontrol şemasının yapısını, kullanışlılığını ve çeşitlerini bilir
8 Prosesi izlemek için kontrol şeması oluşturur
9 Uygun örnekleme planı seçmeyi ve kullanmayı bilir
10 Deney tasarımı tekniklerini, Taguchi tekniğini ve deney sonuçlarını değerlendirmeyi bilir
11
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 90
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 6 6
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 132
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,28
Dersin AKTS Kredisi 5