Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kalite İyileştirme Yöntemleri | ENM 407 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Ön koşul yoktur |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEMRA BORAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. SEMRA BORAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kaliteyi sağlama ve iyileştirme için yararlanılacak araç ve metodları incelemek |
Dersin İçeriği | Değişkenlik, kalite vegenel kalite kavramları, sürekli iyileştirme, 5S, istatistiksel proses kontrol ve kontrol diyagramı FMEA yöntemi, QFDyöntemi, altı sigma, deney tasarımı, Taguchi yöntemi |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Değişkenlik tanımı ve kalite ilişkisini bilir | Soru-Cevap, | |
2 | Kalite tanımı ve genel kavramları bilir | Beyin Fırtınası, | |
3 | İstatistiksel yöntemler ile kalite problemlerini değerlendirir | Tartışma, | |
4 | Kalite yönetimi tanımını bilir | Tartışma, | |
5 | Kalite iyileştirme yolları, sürekli iyileştirme bilir | Gezi / Gözlem, | |
6 | Hata türü ve etkileri analizi yöntemini bilir | Tartışma, | |
7 | Kalite Fonksiyonu Açılımı (KFA) yöntemini bilir | Tartışma, | |
8 | Altı sigma yöntemi tanımı bilir | Soru-Cevap, | |
9 | Altı sigma yöntemi uygulama adımları uygular | Rol Oynama, | |
10 | Kontrol diyagramı oluşturur ve proses yeterlilik analizi yapar | Anlatım, | |
11 | 5S, toplam verimli bakım bilir | Tartışma, | |
12 | Kısıtlar Teorisi bilir | Soru-Cevap, | |
13 | Deney Tasarımı tanımı genel kavramlar bilir | Anlatım, | |
14 | Taguchi Metodu uygular | Gezi / Gözlem, | |
15 | Varyans analizi bilir | Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Değişkenlik tanımı ve kalite ilişkisi | Ders notu |
2 | Kalite tanımı ve genel kavramları | Ders notu |
3 | İstatistiksel çıkarsama | Ders notu |
4 | Kalite yönetimi | Ders notu |
5 | Kalite iyileştirme yolları, sürekli iyileştirme | Ders notu |
6 | Hata türü ve etkileri analizi yöntemi | Ders notu |
7 | Kalite Fonksiyonu Açılımı | Ders notu |
8 | Altı Sigma | Ders notu, Altı sigma kitap |
9 | 5S, toplam verimli bakım | Ders notu |
10 | Kısıtlar Teorisi | Ders notu |
11 | Deney Tasarımı | Ders notu |
12 | Taguchi Metodu | Ders notu |
13 | Varyans Analizi | Ders notu |
14 | Yalın Üretim | Ders notu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Konularla ilgili ders notu |
Ders Kaynakları | 1. Altı Sigma Nemi Gürsakal, Ayşe Oğuzlar, Vipaş A.ş, 2003. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | X | |||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | X | |||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Değişkenlik tanımı ve kalite ilişkisini bilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Kalite tanımı ve genel kavramları bilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | İstatistiksel yöntemler ile kalite problemlerini değerlendirir | |||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Kalite yönetimi tanımını bilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Kalite iyileştirme yolları, sürekli iyileştirme bilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Hata türü ve etkileri analizi yöntemini bilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Kalite Fonksiyonu Açılımı (KFA) yöntemini bilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Altı sigma yöntemi tanımı bilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
9 | Altı sigma yöntemi uygulama adımları uygular | |||||||||||||||||||||||||||||||
10 | Kontrol diyagramı oluşturur ve proses yeterlilik analizi yapar | |||||||||||||||||||||||||||||||
11 | 5S, toplam verimli bakım bilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
12 | Kısıtlar Teorisi bilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
13 | Deney Tasarımı tanımı genel kavramlar bilir | |||||||||||||||||||||||||||||||
14 | Taguchi Metodu uygular | |||||||||||||||||||||||||||||||
15 | Varyans analizi bilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
1. Ara Sınav | 80 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 131 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |