Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çevre Mühendisliğinde Bilgisayar Uygulamaları | CVM 228 | 4 | 3 + 0 | 3 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. BEYTULLAH EREN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders, çevre mühendisliği alanında karşılaşılan problemleri çözmek amacıyla veri işleme ve analiz konularında öğrencilere temel bilgi ve beceriler kazandırmayı amaçlamaktadır. Özellikle veri biçimleri ve veri organizasyonuyla başlayan süreç, sayısal yöntemler ve istatistiki analizlerin bilgisayar ortamında uygulanmasına kadar genişlemektedir. Öğrenciler bu dersi tamamladıklarında, çevre mühendisliği verilerinin bilgisayar destekli analizini yapabilecek, çeşitli veri dosyalarını yönetebilecek ve işleyebilecek temel bilgiye sahip olacaklardır. |
Dersin İçeriği | Bu ders kapsamında ele alınacak başlıca konular şunlardır:
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Veri ve Dosya Biçimlerini Anlama ve Tanımlama Yeteneği, Veri Düzenleme ve Dönüştürme Becerisi | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Sayısal Yöntemleri Kullanarak Problemleri Çözme Yeteneği | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
3 | Çevre Mühendisliği Verilerinin Bilgisayar Destekli Analizinde Uygulamalı Beceriler Kazanma | Proje, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin amaçları ve kapsamının tanıtılması. Çevre mühendisliğinde veri analizinin önemi ve bilgisayar uygulamaları ile çözüm süreçlerine giriş. | |
2 | Veri türleri, veri organizasyon yapıları ve çevre mühendisliğinde kullanılan veri biçimlerinin incelenmesi. | |
3 | Veri aktarım teknikleri, dosya biçimleri arasındaki dönüşümler ve veri düzenleme yöntemleri. Verilerin bir platformdan diğerine taşınmasının incelenmesi. | |
4 | Veri dönüştürme süreçleri ve çevre mühendisliği uygulamaları için veri hazırlama yöntemleri. Veri temizleme ve verilerin analiz için hazırlanması. | |
5 | Sahadan veri toplama yöntemleri, çevresel modelleme ve simülasyonlarla veri üretme. Çevre mühendisliği uygulamaları için veri üretme araçları. | |
6 | Zamana dayalı veri türleri, zamansal verilerin analizi ve veri işleme teknikleri. Zaman serisi analizi kavramları. | |
7 | Mekânsal veri türleri, mekânsal analiz teknikleri ve coğrafi bilgi sistemleri (CBS) ile veri işleme. | |
8 | Çevre mühendisliğinde kullanılan sayısal yöntemlerin temel kavramları. Sayısal yöntemlerin çevre mühendisliği problemlerine uygulanabilirliği. | |
9 | Sayısal çözüm teknikleri; doğrusal ve doğrusal olmayan sistemlerin çözümü. Bu tekniklerin bilgisayar uygulamaları ile çevre mühendisliği problemlerine uygulanması. | |
10 | İstatistiksel analiz yöntemlerine giriş. Çevre mühendisliği verilerinin istatistiki analizinde kullanılan temel kavramlar ve yöntemler. | |
11 | Hipotez testleri, regresyon analizi ve veri dağılımlarının incelenmesi. Çevre mühendisliğinde istatistiksel testlerin kullanımı. | |
12 | Çevre mühendisliği verilerinin analizinde kullanılan yazılımlar (örneğin, Excel, MATLAB, Python). Verilerin bilgisayar ortamında işlenmesi ve analiz edilmesi. | |
13 | Öğrencilerin proje çalışmalarıyla öğrendiklerini uygulamaları. Çevre mühendisliği verilerinin analizine dair örnek projeler üzerinde uygulama. | |
14 | Dersin genel tekrarı, önemli kavramların gözden geçirilmesi ve sınav hazırlığı. Öğrencilerin sorularının yanıtlanması ve dersin değerlendirilmesi. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Veri ve Dosya Biçimlerini Anlama ve Tanımlama Yeteneği, Veri Düzenleme ve Dönüştürme Becerisi | |||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Sayısal Yöntemleri Kullanarak Problemleri Çözme Yeteneği | |||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Çevre Mühendisliği Verilerinin Bilgisayar Destekli Analizinde Uygulamalı Beceriler Kazanma |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 70 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 82 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |