Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çevre Mühendisliğinde Bilgisayar Uygulamaları CVM 228 4 3 + 0 3 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. BEYTULLAH EREN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu ders, çevre mühendisliği alanında karşılaşılan problemleri çözmek amacıyla veri işleme ve analiz konularında öğrencilere temel bilgi ve beceriler kazandırmayı amaçlamaktadır. Özellikle veri biçimleri ve veri organizasyonuyla başlayan süreç, sayısal yöntemler ve istatistiki analizlerin bilgisayar ortamında uygulanmasına kadar genişlemektedir. Öğrenciler bu dersi tamamladıklarında, çevre mühendisliği verilerinin bilgisayar destekli analizini yapabilecek, çeşitli veri dosyalarını yönetebilecek ve işleyebilecek temel bilgiye sahip olacaklardır.

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında ele alınacak başlıca konular şunlardır:

  • Veri Organizasyonu ve Veri Biçimleri: Çevre mühendisliğinde kullanılan farklı veri türlerinin ve veri organizasyon yapılarının tanıtımı.
  • Veri Aktarımı, Dosya Düzenleme ve Dönüştürme: Çevre mühendisliği uygulamalarında verilerin bir platformdan diğerine taşınması, dosya formatlarının düzenlenmesi ve dönüştürülmesi.
  • Veri Üretme ve Hazırlama Yöntemleri: Bilimsel analiz ve raporlama için veri hazırlık süreçleri ve veri üretme teknikleri.
  • Zamana ve Mekâna Bağlı Veri İşleme: Zaman ve mekân değişkenlerinin çevre mühendisliğinde veri analizine etkileri, zamansal ve mekânsal verilerin işlenmesi.
  • Sayısal Yöntemlerin Uygulamaları: Çevre mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanılan sayısal yöntemler, bu yöntemlerin bilgisayar uygulamaları ile entegrasyonu.
  • İstatistiki Analiz ve Bilgisayar Uygulamaları: Çevre mühendisliği verilerinin istatistiki analizinin bilgisayar programları ile yapılması; veri analizinde kullanılan yazılımlar ve uygulamalar.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Veri ve Dosya Biçimlerini Anlama ve Tanımlama Yeteneği, Veri Düzenleme ve Dönüştürme Becerisi Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Sayısal Yöntemleri Kullanarak Problemleri Çözme Yeteneği Problem Çözme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
3 Çevre Mühendisliği Verilerinin Bilgisayar Destekli Analizinde Uygulamalı Beceriler Kazanma Proje, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin amaçları ve kapsamının tanıtılması. Çevre mühendisliğinde veri analizinin önemi ve bilgisayar uygulamaları ile çözüm süreçlerine giriş.
2 Veri türleri, veri organizasyon yapıları ve çevre mühendisliğinde kullanılan veri biçimlerinin incelenmesi.
3 Veri aktarım teknikleri, dosya biçimleri arasındaki dönüşümler ve veri düzenleme yöntemleri. Verilerin bir platformdan diğerine taşınmasının incelenmesi.
4 Veri dönüştürme süreçleri ve çevre mühendisliği uygulamaları için veri hazırlama yöntemleri. Veri temizleme ve verilerin analiz için hazırlanması.
5 Sahadan veri toplama yöntemleri, çevresel modelleme ve simülasyonlarla veri üretme. Çevre mühendisliği uygulamaları için veri üretme araçları.
6 Zamana dayalı veri türleri, zamansal verilerin analizi ve veri işleme teknikleri. Zaman serisi analizi kavramları.
7 Mekânsal veri türleri, mekânsal analiz teknikleri ve coğrafi bilgi sistemleri (CBS) ile veri işleme.
8 Çevre mühendisliğinde kullanılan sayısal yöntemlerin temel kavramları. Sayısal yöntemlerin çevre mühendisliği problemlerine uygulanabilirliği.
9 Sayısal çözüm teknikleri; doğrusal ve doğrusal olmayan sistemlerin çözümü. Bu tekniklerin bilgisayar uygulamaları ile çevre mühendisliği problemlerine uygulanması.
10 İstatistiksel analiz yöntemlerine giriş. Çevre mühendisliği verilerinin istatistiki analizinde kullanılan temel kavramlar ve yöntemler.
11 Hipotez testleri, regresyon analizi ve veri dağılımlarının incelenmesi. Çevre mühendisliğinde istatistiksel testlerin kullanımı.
12 Çevre mühendisliği verilerinin analizinde kullanılan yazılımlar (örneğin, Excel, MATLAB, Python). Verilerin bilgisayar ortamında işlenmesi ve analiz edilmesi.
13 Öğrencilerin proje çalışmalarıyla öğrendiklerini uygulamaları. Çevre mühendisliği verilerinin analizine dair örnek projeler üzerinde uygulama.
14 Dersin genel tekrarı, önemli kavramların gözden geçirilmesi ve sınav hazırlığı. Öğrencilerin sorularının yanıtlanması ve dersin değerlendirilmesi.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi;
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi.
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi.
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Veri ve Dosya Biçimlerini Anlama ve Tanımlama Yeteneği, Veri Düzenleme ve Dönüştürme Becerisi
2 Sayısal Yöntemleri Kullanarak Problemleri Çözme Yeteneği
3 Çevre Mühendisliği Verilerinin Bilgisayar Destekli Analizinde Uygulamalı Beceriler Kazanma
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Performans Görevi (Uygulama) 70
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 1 4 4
Final 1 5 5
Performans Görevi (Uygulama) 1 5 5
Toplam İş Yükü 82
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,28
Dersin AKTS Kredisi 3