Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çevre Sağlığı Yönetimi | CVM 337 | 5 | 3 + 0 | 3 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | ||
Önerilen Seçmeli Dersler | ||
Dersin Dili | Türkçe | |
Dersin Seviyesi | Lisans | |
Dersin Türü | Seçmeli | |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FÜSUN BOYSAN | |
Dersi Verenler | Doç.Dr. FÜSUN BOYSAN, | |
Dersin Yardımcıları | ||
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim | |
Dersin Amacı |
|
|
Dersin İçeriği |
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çevre Kirliliği ve yol açtığı sağlık sorunları hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, |
2 | İnsan sağlığını etkileyen çevresel faktörler, koruyucu ve sosyal tıp yaklaşımını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Meslek hastalıkları, zehirlenmeler, çalışanların sağlığını etkileyen genel faktörleri öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Bulaşıcı hastalıkların taşınma ve bulaşma yollarını hakkında fikir sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Sağlık kuruluşlarının ve sosyal güvenlik kurumlarının işlevlerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Çalışanların ve halkın maruz kalabileceği çevre kirliliği orijinli hastalıklar karşısında çevre mühendisliği yaklaşımlarının nasıl olması gerektiğini kavrar, sorumluluk alma ve ilke sahibi olmayı öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
7 | Dünyada ve Türkiyede çevre sağlığı ile ilgili kuruluşları öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çevre sağlığına giriş, sağlık kavramı, sağlıklı insan ve sağlıklı çevre tanımı, | |
2 | İnsan sağlığını etkileyen çevresel faktörler, koruyucu ve sosyal tıp yaklaşımı, | |
3 | Halk sağlığı, işçi sağlığı, Sosyal Güvenlik Kurumu, işverenin sorumlulukları, | |
4 | Çalışanların sağlığını etkileyen genel faktörler, | |
5 | Çalışma ortamlarının iş ve işçi sağlığı üzerine etkileri, | |
6 | Meslek hastalıkları, zehirlenmeler, | |
7 | Bulaşıcı hastalıkların taşınma ve bulaşma yolları, | |
8 | Hava kirliliğinin sağlığa etkileri, | |
9 | Su kirliliğinin sağlığa etkileri, su ile bulaşan hastalıklar ve korunma yolları, | |
10 | Katı atıkların sağlık üzerine etkileri | |
11 | Radyasyon ve mikrokirleticilerden kaynaklanan sağlık üzerine etkileri | |
12 | Gürültünün sağlık üzerine etkileri, | |
13 | Çevre mühendislerinin yukarıdaki sorunlara yaklaşım ve sorumlulukları, | |
14 | Çevre sağlığında koruyucu önlemler, Dünyada ve Türkiyede çevre sağlığı ile ilgili kuruluşlar. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | Karmaşık Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Çevre Kirliliği ve yol açtığı sağlık sorunları hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||
2 | İnsan sağlığını etkileyen çevresel faktörler, koruyucu ve sosyal tıp yaklaşımını öğrenir. | |||||||||||
3 | Meslek hastalıkları, zehirlenmeler, çalışanların sağlığını etkileyen genel faktörleri öğrenir. | |||||||||||
4 | Bulaşıcı hastalıkların taşınma ve bulaşma yollarını hakkında fikir sahibi olur. | |||||||||||
5 | Sağlık kuruluşlarının ve sosyal güvenlik kurumlarının işlevlerini öğrenir. | |||||||||||
6 | Çalışanların ve halkın maruz kalabileceği çevre kirliliği orijinli hastalıklar karşısında çevre mühendisliği yaklaşımlarının nasıl olması gerektiğini kavrar, sorumluluk alma ve ilke sahibi olmayı öğrenir. | |||||||||||
7 | Dünyada ve Türkiyede çevre sağlığı ile ilgili kuruluşları öğrenir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 25 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 25 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
Toplam | 40 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 73 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |