Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İleri Arıtma Sistemleri CVM 429 7 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri

Dersin ön koşulu yoktur. Dersin amacına/hedefine ulaşabilmesi ve öğrencinin başarılı olabilmesi için öğrencinin; bu dersin içeriğinde belirtilen kavramlar hakkında daha önce lisans seviyesinde bilgiye sahip olması gerekmektedir.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi YASEMİN DAMAR ARİFOĞLU
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi YASEMİN DAMAR ARİFOĞLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Mühendislik Tasarımı kapsamına giren İleri Arıtma Sistemleri dersinde; Su ve atıksuların arıtımında kullanılan ileri arıtma teknolojilerinin teorik esasları ve uygulama koşullarının kavranması ve pratik uygulamaların verilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Klasik arıtma sistemleriyle giderilemeyen maddelerin, membran filtreler, adsorpsiyon, iyon değişimi, ileri oksidasyon prosesleri, distilasyon gibi ileri arıtma sistemleriyle arıtımı ve bu sistemlerin dizayn tekniklerinden oluşmaktadır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Su ve Atıksularda İleri Arıtmanın Gerekliliğini açıklar. Anlatım,
2 İleri Su ve Atıksu Arıtma Sistemleri İle İlgili Genel Bilgileri bilir. Anlatım, Soru-Cevap,
3 İleri Arıtma Sistemlerini Tanır. Anlatım, Boşluk Doldurma Testleri,
4 İleri Su ve Atıksu Arıtmada Biyolojik Azot Giderimi konusunda fikir sahibi olur. Anlatım,
5 İleri Su ve Atıksu Arıtmada Biyolojik Fosfor Giderimi konusunda fikir sahibi olur. Anlatım,
6 İleri Su ve Atıksu Arıtmada Filtrasyon konusunda fikir sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap,
7 İleri Su ve Atıksu Arıtmada İyon Değiştirme konusunu bilir. Anlatım, Soru-Cevap,
8 İleri Su ve Atıksu Arıtmada Dezenfeksiyon konusunu açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
9 İleri Su ve Atıksu Arıtmada Kimyasal Oksidasyon konusunu açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
10 İleri Su ve Atıksu Arıtmada Membran Teknolojisi konusunda fikir sahibidir. Anlatım, Soru-Cevap,
11 İleri Su ve Atıksu Arıtmada Membran Biyoreaktörler konusunda bilgilidir. Anlatım, Soru-Cevap,
12 İleri arıtma teknolojileri projelerini yapabilecektir. Deney ve Laboratuvar, Kısa Cevaplı Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Su ve Atıksularda İleri Arıtmanın Gerekliliği
2 İleri Su ve Atıksu Arıtma Sistemleri İle İlgili Genel Bilgiler
3 İleri Arıtma Sistemlerinin Tanıtılması
4 İleri Biyolojik Arıtma
5 İleri Su ve Atıksu Arıtımında Filtrasyon
6 İleri Su ve Atıksu Arıtmada Dezenfeksiyon
7 İleri Su ve Atıksu Arıtmada İyon Değiştirme
8 İleri Su ve Atıksu Arıtmada Kimyasal Oksidasyon
9 İleri Su ve Atıksu Arıtmada Membran Teknolojisi
10 İleri Oksidasyon Prosesleri (İOP)
11 İleri Arıtma Teknolojileri Proje Çalışmaları Gerekli
12 İleri Arıtma Teknolojileri Proje Çalışmaları Gerekli
13 İleri Arıtma Teknolojileri Proje Çalışmaları Gerekli
14 İleri Arıtma Teknolojileri Proje Çalışmaları Gerekli
Kaynaklar
Ders Notu

Powerpoint şeklinde hazırlanmış

Ders Kaynakları

1-Wastewater Engineering: Treatment, Disposal and Reuse (3rd ed.) Mc Graw Hill Co., Metcalf and Eddy Inc. (1991), New York
2-Wastewater Treatment, Henze, M., Harremoes, P. Jansen, J.L.C. and Arvin, E. (1997). Springer-Verlag, Berlin.
3-Örnek Projeler (Basılmamış)
4- Çeşitli Kaynaklardan derlenen ders notları
5- TCHBANOGLOUS,G., BURTON,F. Wastewater Enginering, McGraw- Hill Book Co, 1991.
6- Prof.Dr.KESTİOĞLU,K., Endüstriyel Atıksu Arıtma Tesisi Boyutlandırma Kriterleri, Uludağ Üniversitesi Güçlendirme Vakfı Yayını, 2001.
7- LaGREGA,M.D., BUCKINGHAM,P.L., EVANS,J.C., Hazardous Waste Management, McGraw Hill, NJ,1994.
8- Prof.Dr.KESTİOĞLU, K., ŞEN, M., Su ve Atıksu Arıtımında Fiziksel Temel İşlemler, Uludağ Üniversitesi Güçlendirme Vakfı Yayını, 2003.
9- McCABE,W.L., SMITH,J.C., HARRIOT,P., Unit Operations of Chemical Engineering, McGraw Hill, NJ,1993.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 a Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; X
1 b Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 a Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi;
2 b Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 a Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi.
5 b Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 a Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. X
6 b Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
6 c Bireysel çalışma becerisi. X
7 a Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi,
7 b En az bir yabancı dil bilgisi.
7 c Etkin sunum yapabilme becerisi. X
7 d Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 a Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi,
9 b Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. X
10 a Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi;
10 b Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
10 c Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. X
11 a Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
11 b Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 a PÇ 1 b PÇ 2 PÇ 2 a PÇ 2 b PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 a PÇ 5 b PÇ 6 PÇ 6 a PÇ 6 b PÇ 6 c PÇ 7 PÇ 7 a PÇ 7 b PÇ 7 c PÇ 7 d PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 a PÇ 9 b PÇ 10 PÇ 10 a PÇ 10 b PÇ 10 c PÇ 11 PÇ 11 a PÇ 11 b
1 Su ve Atıksularda İleri Arıtmanın Gerekliliğini açıklar. 5
2 İleri Su ve Atıksu Arıtma Sistemleri İle İlgili Genel Bilgileri bilir.
3 İleri Arıtma Sistemlerini Tanır. 5
4 İleri Su ve Atıksu Arıtmada Biyolojik Azot Giderimi konusunda fikir sahibi olur. 5
5 İleri Su ve Atıksu Arıtmada Biyolojik Fosfor Giderimi konusunda fikir sahibi olur.
6 İleri Su ve Atıksu Arıtmada Filtrasyon konusunda fikir sahibi olur.
7 İleri Su ve Atıksu Arıtmada İyon Değiştirme konusunu bilir. 5
8 İleri Su ve Atıksu Arıtmada Dezenfeksiyon konusunu açıklar. 5
9 İleri Su ve Atıksu Arıtmada Kimyasal Oksidasyon konusunu açıklar.
10 İleri Su ve Atıksu Arıtmada Membran Teknolojisi konusunda fikir sahibidir. 5
11 İleri Su ve Atıksu Arıtmada Membran Biyoreaktörler konusunda bilgilidir. 5
12 İleri arıtma teknolojileri projelerini yapabilecektir. 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Performans Görevi (Uygulama) 60
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 30 30
Final 1 15 15
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 1 10 10
Toplam İş Yükü 124
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,96
Dersin AKTS Kredisi 4