Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sayısal Kontrol Sistemleri | BSM 424 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | İşaretler ve Sistemler dersini almış olmak |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. KÜRŞAT AYAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Soydan Serttaş |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sayısal kontrol sistemlerinin tanıtımı ve analizi yapmak, bu bilgilerin bilgisayar mühendisliğinde uygulamasını temin etmek |
Dersin İçeriği | Sayısal kontrol sistemlerinin matematik modelleri, fark denklemleri, Z dönüşümü ve tersi, zamanda ayrık sistemlerin durum denklemleri ve yüksek mertebeli bir fark denkleminin durum denklemleri ile gösterilişi, durum denklemlerinden darbe transfer fonksiyonlarının elde edilişi ve çözümü, sayısal kontrol sistemleri blok diyagramları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sayısal kontrol sistemlerinin matematik modelleri | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
2 | Fark denklemleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
3 | Z dönüşümü ve tersi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
4 | Zamanda ayrık sistemlerin durum denklemleri ve yüksek mertebeli bir fark denkleminin durum denklemleri ile gösterilişi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
5 | Durum denklemlerinden darbe transfer fonksiyonlarının elde edilişi ve çözümü | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
6 | Sayısal kontrol sistemleri blok diyagramları | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
7 | Açık çevrim sayısal kontrol sistemleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
8 | Kapalı çevrim sayısal kontrol sistemleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sayısal kontrol sistemlerinin tanıtımı ve bunlara ait örnekler | |
2 | Sayısal kontrol sistemlerinin matematik modelleri | |
3 | Fark denklemleri | |
4 | Z dönüşümü | |
5 | Z dönüşümünün tersi | |
6 | Z dönüşümü ve darbe transfer fonksiyonları | |
7 | Zamanda ayrık sistemlerin durum denklemleri ve yüksek mertebeli bir fark denkleminin durum denklemleri ile gösterilişi | |
8 | Durum uzay diyagramları | |
9 | Durum denklemlerinden darbe transfer fonk. elde edilişi | |
10 | Durum denklemlerinin çözümü | |
11 | Sayısal kontrol sistemleri blok diyagramları | |
12 | Sayısal kontrol sistemleri blok diyagramları | |
13 | Sayısal kontrol sistemleri blok diyagramları | |
14 | Sayısal kontrol sistemleri blok diyagramları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] M. Kemal Sarıoğlu, Dijital Kontrol Sistemleri, Sistem Yayıncılık, 2006, İstanbul |
Ders Kaynakları | [1] B. C. Kuo,Digital Control Systems, SRL Publishing Company, Champaign İllinois, 1977 [2] Katsuhiko Ogata,Discrete Time Control Systems, Prentice Hall International Edition, 1987 [3] J. R. Leigh,Applied Digital Control, Prentice Hall Inc., Englewood Cliffs N. J., 1985 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
4 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık, | X | |||||
7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
8 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sayısal kontrol sistemlerinin matematik modelleri | ||||||||||||
2 | Fark denklemleri | ||||||||||||
3 | Z dönüşümü ve tersi | ||||||||||||
4 | Zamanda ayrık sistemlerin durum denklemleri ve yüksek mertebeli bir fark denkleminin durum denklemleri ile gösterilişi | ||||||||||||
5 | Durum denklemlerinden darbe transfer fonksiyonlarının elde edilişi ve çözümü | ||||||||||||
6 | Sayısal kontrol sistemleri blok diyagramları | ||||||||||||
7 | Açık çevrim sayısal kontrol sistemleri | ||||||||||||
8 | Kapalı çevrim sayısal kontrol sistemleri |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |