Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Gerçek Zamanlı Ağ Sistemleri | BSM 426 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Veri İletişimi ve/veya Bilgisayar Ağları dersini almış olmak |
Önerilen Seçmeli Dersler | 3 |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İBRAHİM ÖZÇELİK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Res.Asst. Firdevs Sevde TOKER |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Otomasyon sistemlerinde kullanılan cihazların iletişim gereksinimlerini karşılamak için geliştirilen gerçek zamanlı ağ sistemlerinin kavramsal ve teknolojik altyapısını öğretmek ve uygulamalarla pekiştirmek. |
Dersin İçeriği | Otomasyon Hiyerarşisi, CIM Piramidi, PLC Sistemleri, RS232/RS485 Bağlantı Arayüz Saistemleri, AS-Interface protokolü, PROFIBUS protokolü, Endüstriyel Ethernet protokolü ve PROFINET protokolü ve Lab. Uygulamaları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Otomasyon hiyerarşisi kavramını öğrenir | Anlatım, | |
2 | Gerçek zamanlı ağ sistemi kavramını öğrenir | Anlatım, | |
3 | AS-Interface, PROFIBUS ve PROFINET protokollerinin ne tür uygulama alanlarında kullanıldığını ve gerçek zamanlı ağ kritelerlerini nasıl sağladığını öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | PLC programlanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | |
5 | |||
6 | |||
7 | |||
8 | |||
9 | |||
10 | 3 | ||
11 | 3 | ||
12 | |||
13 | |||
14 | |||
15 | |||
16 | |||
17 | 3 | ||
18 | 3 | ||
19 | 3 | ||
20 | |||
21 | 3 | ||
22 | |||
23 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gerçek Zamanlı Ağ Sistemlerine Giriş | [1]de ilgili konu |
2 | Otomasyon Hiyerarşisi, CIM Piramidi | [1]de ilgili konu |
3 | PLC Kavramı ve Uygulama Alanları | [1]de ilgili konu |
4 | PLC Programlama | [1]de ilgili konu |
5 | PLC Programlama Uygulamaları | [1]de ilgili konu |
6 | RS-232, RS-422, RS-485 Arayüz Standartları ve PPI, Freeport, MPI protokolleri | [1]de ilgili konu |
7 | AS-Interface protokolü tanımı, uygulama alanları ve çalışma prensibi | [1]de ilgili konu |
8 | PROFIBUS protokolü tanımı, uygulama alanları ve çalışma prensibi | [1]de ilgili konu |
9 | CAN protokolü tanımı, uygulama alanları ve çalışma prensibi | [1]de ilgili konu |
10 | Endüstriyel Ethernet protokolü tanımı, uygulama alanları ve çalışma prensibi | [1]de ilgili konu |
11 | Endüstriyel Ethernet protokolü tanımı, uygulama alanları ve çalışma prensibi | [1]de ilgili konu |
12 | PROFINET protokolü tanımı, uygulama alanları ve çalışma prensibi | [1]de ilgili konu |
13 | PROFIBUS Protokolünün Laboratuar Uygulaması | [1]de ilgili konu |
14 | PROFIBUS Protokolünün Laboratuar Uygulaması | [1]de ilgili konu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1."Gerçek Zamanlı Ağ Sistemleri Ders Notu", Doç.Dr. İbrahim ÖZÇELİK |
Ders Kaynakları | 2.Automating with Step 7 in STL and SCL, Hans Berger, Siemens, MCD Corporate Publishing |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
4 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık, | X | |||||
7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
8 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
10 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
11 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Otomasyon hiyerarşisi kavramını öğrenir | ||||||||||||
2 | Gerçek zamanlı ağ sistemi kavramını öğrenir | ||||||||||||
3 | AS-Interface, PROFIBUS ve PROFINET protokollerinin ne tür uygulama alanlarında kullanıldığını ve gerçek zamanlı ağ kritelerlerini nasıl sağladığını öğrenir | ||||||||||||
4 | PLC programlanır | ||||||||||||
5 | |||||||||||||
6 | |||||||||||||
7 | |||||||||||||
8 | |||||||||||||
9 | |||||||||||||
10 | 3 | ||||||||||||
11 | 3 | ||||||||||||
12 | |||||||||||||
13 | |||||||||||||
14 | |||||||||||||
15 | |||||||||||||
16 | |||||||||||||
17 | 3 | ||||||||||||
18 | 3 | ||||||||||||
19 | 3 | ||||||||||||
20 | |||||||||||||
21 | 3 | ||||||||||||
22 | |||||||||||||
23 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 5 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 5 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |