Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yöneylem Araştırması | ISL 206 | 4 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Matematik ve İşletme Matematiği derslerini tamamlamış olmak |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HÜSEYİN BURGAZOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ÖMER FARUK SEYMEN, Dr.Öğr.Üyesi HÜSEYİN BURGAZOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. Asuman Üstündağ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin karmaşık işletme ve iş dünyası problemlerini çözümleyip, modelleyebilmesi, ve oluşan modellerin farklı teknikler kullanarak çözüme ulaştırılması, ulaşılan çözümün yorumunun yapılması ve karar vericilere faydalı olacak şekilde sunulmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu derste, problem modelleme, doğrusal programlama, grafik çözüm, atama problemleri, taşıma problemleri ve tüm bunların MS Excel ile modellenerek çözümleyici kullanılarak çözümlerinin bulunması ve bulunan sonuçların karar almaya olan etkileri konularına değinilecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Problemleri tanıma, anlama ve çözümleyebilme | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Çözüm metotlarını geliştirme ve uygulama | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem, | |
3 | Microsoft Excel ile model kurabilme ve modeli uygulayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
4 | Bulunan çözümlerin işletmeci gözüyle yorumlayabilme ve karar desteği amaçlı kullanabilme | Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yöneylem Araştırmasının Tanımı ve Tarihçesi | İlgili bölümlerin okunması |
2 | Doğrusal Programlama ile Modellemeye Giriş | İlgili bölümlerin okunması |
3 | Karmaşık Doğrusal Programlama Problemlerinin Modellenmesi | İlgili bölümlerin okunması |
4 | Doğrusal Programlama Modellerinin Grafik Yöntem ile Çözümü | İlgili bölümlerin okunması |
5 | Doğrusal Programlama Modellerinin MS Excel ile Çözümü | İlgili bölümlerin okunması |
6 | Doğrusal Programlama Modellerinin MS Excel ile Çözümü | İlgili bölümlerin okunması |
7 | Doğrusal Programlamada Gölge Fiyat ve Duyarlılık Analizleri | İlgili bölümlerin okunması |
8 | Ulaştırma Modelleri | İlgili bölümlerin okunması |
9 | Ulaştırma Modelleri | İlgili bölümlerin okunması |
10 | Ulaştırma Modellerinin MS Excel ile Çözümü | İlgili bölümlerin okunması |
11 | Atama Modelleri | İlgili bölümlerin okunması |
12 | Atama Modelleri | İlgili bölümlerin okunması |
13 | Atama Modellerinin MS Excel ile Çözümü | İlgili bölümlerin okunması |
14 | Dönem Tekrarı | İlgili bölümlerin okunması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Yöneylem Araştırması, Hamdy A.Taha; (Çevirenler: Ş. Alp Baray, Şakir Esnaf), Literatür Yayınları. Yöneylem Araştırması ve İşletmecilik Uygulamaları, Mehpare Timor Yöneylem Araştırması, Ahmet Öztürk, Ekin Yayıncılık |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. | X | |||||
2 | Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerilerine sahiptir. | X | |||||
3 | Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. | X | |||||
4 | Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. | X | |||||
5 | Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. | X | |||||
6 | Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
7 | Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. | X | |||||
8 | İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. | X | |||||
9 | Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Problemleri tanıma, anlama ve çözümleyebilme | 3 | 5 | 1 | 1 | |||||
2 | Çözüm metotlarını geliştirme ve uygulama | |||||||||
3 | Microsoft Excel ile model kurabilme ve modeli uygulayabilme | |||||||||
4 | Bulunan çözümlerin işletmeci gözüyle yorumlayabilme ve karar desteği amaçlı kullanabilme |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 3 | 5 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 134 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |