Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yöneylem Araştırması ISL 206 4 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri

Matematik ve İşletme Matematiği derslerini tamamlamış olmak

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HÜSEYİN BURGAZOĞLU
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi ÖMER FARUK SEYMEN, Dr.Öğr.Üyesi HÜSEYİN BURGAZOĞLU,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Dr. Asuman Üstündağ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin karmaşık işletme ve iş dünyası problemlerini çözümleyip, modelleyebilmesi, ve oluşan modellerin farklı teknikler kullanarak çözüme ulaştırılması, ulaşılan çözümün yorumunun yapılması ve karar vericilere faydalı olacak şekilde sunulmasıdır.

Dersin İçeriği

Bu derste, problem modelleme, doğrusal programlama, grafik çözüm, atama problemleri, taşıma problemleri ve tüm bunların MS Excel ile modellenerek çözümleyici kullanılarak çözümlerinin bulunması ve bulunan sonuçların karar almaya olan etkileri konularına değinilecektir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Problemleri tanıma, anlama ve çözümleyebilme Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Çözüm metotlarını geliştirme ve uygulama Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem,
3 Microsoft Excel ile model kurabilme ve modeli uygulayabilme Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
4 Bulunan çözümlerin işletmeci gözüyle yorumlayabilme ve karar desteği amaçlı kullanabilme Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yöneylem Araştırmasının Tanımı ve Tarihçesi İlgili bölümlerin okunması
2 Doğrusal Programlama ile Modellemeye Giriş İlgili bölümlerin okunması
3 Karmaşık Doğrusal Programlama Problemlerinin Modellenmesi İlgili bölümlerin okunması
4 Doğrusal Programlama Modellerinin Grafik Yöntem ile Çözümü İlgili bölümlerin okunması
5 Doğrusal Programlama Modellerinin MS Excel ile Çözümü İlgili bölümlerin okunması
6 Doğrusal Programlama Modellerinin MS Excel ile Çözümü İlgili bölümlerin okunması
7 Doğrusal Programlamada Gölge Fiyat ve Duyarlılık Analizleri İlgili bölümlerin okunması
8 Ulaştırma Modelleri İlgili bölümlerin okunması
9 Ulaştırma Modelleri İlgili bölümlerin okunması
10 Ulaştırma Modellerinin MS Excel ile Çözümü İlgili bölümlerin okunması
11 Atama Modelleri İlgili bölümlerin okunması
12 Atama Modelleri İlgili bölümlerin okunması
13 Atama Modellerinin MS Excel ile Çözümü İlgili bölümlerin okunması
14 Dönem Tekrarı İlgili bölümlerin okunması
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Yöneylem Araştırması, Hamdy A.Taha; (Çevirenler: Ş. Alp Baray, Şakir Esnaf), Literatür Yayınları.

Yöneylem Araştırması ve İşletmecilik Uygulamaları, Mehpare Timor

Yöneylem Araştırması, Ahmet Öztürk, Ekin Yayıncılık

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. X
2 Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerilerine sahiptir. X
3 Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. X
4 Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. X
5 Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. X
6 Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. X
7 Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. X
8 İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. X
9 Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Problemleri tanıma, anlama ve çözümleyebilme 3 5 1 1
2 Çözüm metotlarını geliştirme ve uygulama
3 Microsoft Excel ile model kurabilme ve modeli uygulayabilme
4 Bulunan çözümlerin işletmeci gözüyle yorumlayabilme ve karar desteği amaçlı kullanabilme
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
3. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 3 5 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 134
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,36
Dersin AKTS Kredisi 5