Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yöneylem Araştırması ISL 206 4 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri

Matematik ve İşletme Matematiği derslerini tamamlamış olmak

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HÜSEYİN BURGAZOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Dr. Asuman Üstündağ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin karmaşık işletme ve iş dünyası problemlerini çözümleyip, modelleyebilmesi, ve oluşan modellerin farklı teknikler kullanarak çözüme ulaştırılması, ulaşılan çözümün yorumunun yapılması ve karar vericilere faydalı olacak şekilde sunulmasıdır.

Dersin İçeriği

Bu derste, problem modelleme, doğrusal programlama, grafik çözüm, simplex metot, atama problemleri, taşıma problemleri ve tüm bunların MS Excel ile modellenerek çözümleyici kullanılarak çözümlerinin bulunması ve bulunan sonuçların karar almaya olan etkileri konularına değinilecektir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Problemleri tanıma, anlama ve çözümleyebilme, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Uygun modelleri kurma, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem,
3 Yöneylem araştırması tekniklerini tanıma ve problemde hangisinin kullanılabileceğini tespit etme Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
4 Çözüm metotlarını geliştirme ve uygulama, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gezi / Gözlem,
5 Microsoft Excel ile model kurabilme ve modeli uygulayabilme Gezi / Gözlem,
6 Karmaşık işletme problemlerini sistematik düşünme yöntemleri ile tanıma ve çözme becerisi, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Gezi / Gözlem,
7 Bulunan çözümlerin işletmeci gözüyle yorumlanması ve karar desteği amaçlı kullanılması becerilerinin öğrenciye kazandırılması amaçlanmaktadır. Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yöneylem Araştırması tanım ve tarihçe İlgili bölümlerin okunması
2 Doğrusal Programlama ile Modelleme İlgili bölümlerin okunması
3 Modelleme ve Grafik Yöntem ile Çözümü İlgili bölümlerin okunması
4 Modelleme ve Grafik Yöntem ile Çözümü İlgili bölümlerin okunması
5 Simpleks Yöntem İlgili bölümlerin okunması
6 Simpleks Yöntem İlgili bölümlerin okunması
7 Gölge Fiyat ve Duyarlılık Analizleri İlgili bölümlerin okunması
8 Gölge Fiyat ve Duyarlılık Analizleri İlgili bölümlerin okunması
9 ARASINAV
10 Ulaştırma Modelleri İlgili bölümlerin okunması
11 Ulaştırma Modelleri İlgili bölümlerin okunması
12 Ulaştırma Modelleri İlgili bölümlerin okunması
13 Atama Modelleri İlgili bölümlerin okunması
14 Atama Modelleri İlgili bölümlerin okunması
Kaynaklar
Ders Notu

Yöneylem Araştırması, Hamdy A.Taha; (Çevirenler: Ş. Alp Baray, Şakir Esnaf), Literatür Yayınları.

Ders Kaynakları

Yöneylem Araştırması ve İşletmecilik Uygulamaları, Mehpare Timor
Yöneylem Araştırması, Ahmet Öztürk, Ekin Yayıncılık

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. X
2 Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerilerine sahiptir. X
3 Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. X
4 Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. X
5 Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. X
6 Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. X
7 Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. X
8 İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. X
9 Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Problemleri tanıma, anlama ve çözümleyebilme,
2 Uygun modelleri kurma,
3 Yöneylem araştırması tekniklerini tanıma ve problemde hangisinin kullanılabileceğini tespit etme
4 Çözüm metotlarını geliştirme ve uygulama,
5 Microsoft Excel ile model kurabilme ve modeli uygulayabilme
6 Karmaşık işletme problemlerini sistematik düşünme yöntemleri ile tanıma ve çözme becerisi,
7 Bulunan çözümlerin işletmeci gözüyle yorumlanması ve karar desteği amaçlı kullanılması becerilerinin öğrenciye kazandırılması amaçlanmaktadır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 10
Toplam 10
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 161
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,44
Dersin AKTS Kredisi 5