Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sac Kalıp Tasarımı | MTE 438 | 8 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HÜSEYİN UZUN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Çeşitli şekillerdeki sacların kesme kalıpları yardımıyla kesilebilmesi için bilinmesi gereken kesme kalıp türlerinin neler olduğu, kesme kalıp elamanları, kalıp dizaynının nasıl yapılması gerektiği, kalıp elamanlarının hesaplamaları, çizimleri ve sacların bükme prensiplerinin tanıtılması hedeflenmiştir. |
Dersin İçeriği | Presleme tekniğinin esaslar ve preslerin çalışma mekanizması, Prsle kesme işleminde malzeme şeridi, yerleştirme işlemi, şerit boyuna sığabilecek malzeme sayı hesaplaması, Kesme kalıp parçaları ve ebatlarının tayini, Erkek ve dişi zımbalar, Kesme boşluk tayini, Bağlama sapı ve sapın sap plakasına yerleştirilmesi, Kesme kuvveti ve pres kuvveti hesapları, Köşe kalıp dizaynı, Karmaşık şekilli sac parçası imalatı için kesme kalıbı dizaynı ve hesaplamalarına örnek uygulamalar, montaj resminin çizimi Sac büküm hesaplamaları ve örnek uygulamalar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Presleri çalışma mekanizmalarına göre ayırt edebilir | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
2 | Presle kesme işleminde kesilecek parçanın malzeme şeridine nasıl yerleştireceğini ve bir şeritten kaç tane parça çıkacağını hesaplar | Bireysel Çalışma, Anlatım, | |
3 | Açık kesme kalıp parçalarını sınıflandırabilir | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
4 | Sapın sap plakasına nasıl yerleştirileceğini hesaplayabilir | Bireysel Çalışma, Anlatım, | |
5 | Erkek ve dişi zımba ebatlarını çizebilir | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
6 | Pres kuvveti, kesme kuvveti hesaplayabilir | Bireysel Çalışma, Anlatım, | |
7 | Sac bir parçanın malzeme şeridine yerleştirilmesini, erkek ve dişi zımba hesaplamalarını, sapın ölçülerini, sapın sap plakasına yerleştirilmesini hesaplayabilir ve kesme kalıbının tüm parçaları ile birlikte ön görünüşünü çıkarabilir | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
8 | Sacların bükme hesaplarını ve büküm öncesi açılımını hesaplayabilir | Bireysel Çalışma, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Presleme tekniğinin esaslar ve preslerin çalışma mekanizması | |
2 | Kesme işleminde malzeme şeridi, yerleştirme işlemi, şerit boyuna sığabilecek malzeme sayı hesaplaması | |
3 | Kesme esasları, giyotin makasında kesme kuvveti, kalıp ve zımba ile kesme, Kesme boşluğu, kesme kalıplarının tanıtımı | |
4 | Açık Kesme kalıp parçaları, bağlama sapı, sapın bağlama sacına yerleştirme hesaplamaları | |
5 | Sıyırma kuvveti, çıkarma kuvveti hesapları, Zımbalar, Baskı plakaları | |
6 | Zımbaların montajı ve örnek montaj resim çizimi | |
7 | Kesme Kalıp dizaynı örnekleri ve montaj resim çizimi | |
8 | Köşe kesme kalıp dizaynı ve hesaplamaları | |
9 | Örnek uygulama: Sac pulu imalatı için kesme kalıbı dizaynı ve hesaplamaları, montaj resminin çizimi | |
10 | Örnek uygulama: Karmaşık şekilli sac parçası imalatı için kesme kalıbı dizaynı ve hesaplamaları, montaj resminin çizimi | |
11 | Örnek uygulama: Karmaşık şekilli sac parçası imalatı için kesme kalıbı dizaynı ve hesaplamaları, montaj resminin çizimi | |
12 | Örnek uygulama: Karmaşık şekilli sac parçası imalatı için kesme kalıbı dizaynı ve hesaplamaları, montaj resminin çizimi | |
13 | Sac büküm esasları | |
14 | Sac büküm hesaplamaları ve örnek uygulamalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Hüseyin UZUN, Kalıp Tasarımı Ders Notları, Sakarya Üniversitesi, 2007, Sakarya |
Ders Kaynakları | Tekin ARDA, Metal İşleri Kalıpçılık Meslek Resmi, Marmara Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, 1986 İbrahim UZUN, Yakup ERİŞKİN, Sac Metal Kalıpçılığı, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, 1983 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel veya mesleki orta öğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki güncel bilgi ve becerileri içeren ders kitapları, uygu¬lama araç ve gereçleri ile diğer bilimsel kaynaklarla destekle¬nen ileri düzeyde uygulamaya yönelik bilgi ve becerilerine sahip olmak ve alanındaki temel kavramları kullanabilmek. Metal teknolojisi ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, karmaşık problem ve konuları tanımlar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. Temel fen bilimlerine ait bilgilerini, metal teknolojileri alanındaki problemleri çözebilmede kullanabilme becerisine sahip olur. | X | |||||
2 | Metal teknolojileri alanında tanımı iyi yapılmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek; pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabildiğini göstermek. Teknik resim temel kavramlarını bilmek, metal teknolojileri ile ilgili mesleki resimleri okuyabilmek ve bilgisayar programlarını kullanarak tasarım yapabilmek. Metal teknolojileri alanlarında kullanılan ölçü aletlerini tanıma, kavrama, bakım ve kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olur. | X | |||||
3 | Metal teknolojileri alanları ile ilgili sektörlerde üretim aşamalarını kavrayarak gerektiğinde iyileştirmeler önerebilmek. Kalite kontrol süreçlerini kavrayarak, imal edilen ürünün kalitesine yansıtabilme bilgisine ve becerisine sahip olmak. Metal teknolojileri ile ilgili üretim yöntemlerini tanıyabilir. | X | |||||
4 | Metalik malzemelerin birleştirilebilirliği hakkında gerekli teorik bilgileri kazanarak uygulama becerisini elde etmek, kaynaklı konstrüksiyonların kalite kontrolünü yapabilmek ve ortaöğretim düzeyinde uygulamalı ders verebilir. | ||||||
5 | Oksi-gaz, elektrik ark, sert lehimleme ve gazaltı kaynak teknikleri hakkında teorik bilgilere ve uygulama yapabilme becerisine sahip olabilmek ve uygulamalı ders verebilmek. Kaynak makinelerinin mekanik arızalarını tespit ederek giderebilir. | ||||||
6 | Demir esaslı ve demir dışı metalik malzemelerin kaynaklı birleştirilmeleri esnasında çıkan sorunları çözebilecek bilgiye sahip olmak ve uygun kaynak yöntemi seçimini önerebilmek. Kaynaklı konstrüksiyonların gözle muayenesini yapabilme ve kaynak hatalarını tespit edebilir. | ||||||
7 | Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili konularda tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve takım çalışması yapabilmek. Bireysel veya kurumsal iletişim süreçlerinde Türkçeyi etkin kullanabilmek, iletişim becerisine sahip olmak, işyerini kendi bulunduğu konuma uygun olarak temsil edebilecek vasıflara sahip olmak, kurumsal ve teknik bilgileri elektronik ortamlarda paylaşarak takım çalışması yapmak, problem¬leri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. | ||||||
8 | Metal teknolojileri alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini göstermek. Alanına yönelik konularda bireysel olarak araştırmalar yapmak ve elde edilen bulguları rapor olarak sunabilmek. Sektördeki yenilikleri izleyerek, bu alanda yaşanan gelişmeleri değerlendirip elde edilen kazanımları kendi kurumuna uyarlayabilir. | ||||||
9 | Metal teknolojileri ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgi ve uygulamaları takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. | ||||||
10 | Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve donanım bilgisine sahip olmak, bilişim ve iletişim teknolojile¬rini kullanabilmek, ofis yazılımlarını kullanabilmek, internet üzerinden veri alışverişi yapabilmek ve tasarım yazılımları ile ilgili AutoCad ve Solidworks gibi bilgisayar programlarını kullanabilir. | ||||||
11 | Mesleği ile ilgili konularda iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, etik değerler, kalite güvence sistemi ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur. | ||||||
12 | Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılâp Tarihi konusunda bilgi sahibi olur. | ||||||
13 | Metal Teknolojileri derslerini teorik ve uygulamalı olarak okutabilecek düzeyde mesleki bilgiye ve pedagojik formasyona sahiptir. | ||||||
14 | Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini değerlendirir, öğrencilerin kendilerini ve diğer öğrencileri değerlendirmelerini sağlar. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır; sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle paylaşır | ||||||
15 | Özdeğerlendirme yaparak sürekli gelişim için çaba harcar. Yeni bilgi ve fikirlere açıktır, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol oynar. Mesleği ile ilgili mevzuatı (yasa, yönetmelik, genelge vb.), temel değer ve ilkeleri izleyerek bunlara uygun davranır. Toplumun değerleri konularında yeterli bilgiye ve bilince sahiptir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Presleri çalışma mekanizmalarına göre ayırt edebilir | |||||||||||||||
2 | Presle kesme işleminde kesilecek parçanın malzeme şeridine nasıl yerleştireceğini ve bir şeritten kaç tane parça çıkacağını hesaplar | |||||||||||||||
3 | Açık kesme kalıp parçalarını sınıflandırabilir | |||||||||||||||
4 | Sapın sap plakasına nasıl yerleştirileceğini hesaplayabilir | |||||||||||||||
5 | Erkek ve dişi zımba ebatlarını çizebilir | |||||||||||||||
6 | Pres kuvveti, kesme kuvveti hesaplayabilir | |||||||||||||||
7 | Sac bir parçanın malzeme şeridine yerleştirilmesini, erkek ve dişi zımba hesaplamalarını, sapın ölçülerini, sapın sap plakasına yerleştirilmesini hesaplayabilir ve kesme kalıbının tüm parçaları ile birlikte ön görünüşünü çıkarabilir | |||||||||||||||
8 | Sacların bükme hesaplarını ve büküm öncesi açılımını hesaplayabilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 55 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 15 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 55 |
1. Final | 45 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Sözlü Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 94 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |