Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Taşıt Aerodinamiği | OTE 430 | 8 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. CAN HAŞİMOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Aerodinamiğin taşıt üzerindeki önemini kavratma, Aerodinamik direncin yakıt harcanmasındaki büyük rolünün miktarını hesaplarla öğretme, Sınır tabaka ve vortex oluşumunu açıklama, Gürültü ve yer etkisini gösterme, Aerodinamik kuvvet ve momentlerin hesaplarını, Aerodinamik etkilerin taşıt performansına etkisini öğretme, Rüzgar tünellerini öğretme ve tünel ile ilgili model için basit hesaplama yapabilme |
Dersin İçeriği | Aerodinamiğin taşıtlar için önemi, Sınır tabaka ve vortex oluşumu, Uyartımlar, Gürültü ve zemin etkisi, Sürtünme ve aerodinamik direnç, Aerodinamik kuvvet ve momentler, Tasarım özelliklerinin performansa etkisi, Rüzgar tünelleri ve özellikleri, Model performansının ölçülmesi ve değerlendirilmesi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Aerodinamiğin taşıt dizaynında önemini anlama | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Akışkanlar mekaniğinin bilgisinin aerodinamikte yoğun olarak kullanma gerekliliğini kavrama | Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Sınır tabaka ve vortex oluşumunun aerodinamikte nasıl etkileri olduğunun kavranması | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Gürültü ve zemin etkisinin taşıt aerodinamiğine etkisini görme | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Aerodinamik basınç merkezi ve direncin önemini kavrama | Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Aerodinamik kuvvet ve momentleri ve hesaplamalarda kullanılmasını öğrenme | Anlatım, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, | |
7 | Taşıt karalılığı üzerine etkisini görme ve hesaplamasını yapabilme | Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
8 | Tasarım özelliklerinin aerodinamik dirence etkisini kavrama | Anlatım, Soru-Cevap, | |
9 | Genel performansa etkilerini anlama | Soru-Cevap, Anlatım, | |
10 | Taşıtlar arasında aerodinamik direncin farkına varma | Anlatım, Soru-Cevap, | |
11 | Rüzgar tünellerinin yapısını anlama ve rüzgar tünellerinde kullanılan modellerin basit hesabı | Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
12 | Performans ölçülmesini anlama ve kavrama | Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Aerodinamiğin önemi ve tarihsel gelişimi | |
2 | Akışkanlar mekaniğinin özetlenmesi | |
3 | Dış akış: Sınır tabakalar, vorteks oluşumu | |
4 | Akış hatlarının ayrılması, uyartımlar | |
5 | Gürültü ve zeminin etkisi | |
6 | Sürtünme ve aerodinamik direnç, basınç merkezi | |
7 | Aerodinamik kuvvetleri | |
8 | Aerodinamik momentler | |
9 | Taşıt kararlılığı | |
10 | Ara Sınav | |
11 | Tasarım özellikleri ve aerodinamik performansa etkisi | |
12 | İç akış, taşıtlar arasındaki akış | |
13 | Taşıt aerodinamiği için rüzgar tünelleri | |
14 | Model performansının ölçülmesi ve değerlendirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Gülçat, Ü., “Modern Aerodinamiğin Temelleri”, İTÜ Vakfı, 2006 [2] Çetinkaya, S. “Taşıt Mekaniği”, Nobel Yayın Dağıtım AŞ., 1999 |
Ders Kaynakları | [3] Bertin, J.J., “Aerodynamics for Engineers”, Prentice-Hall Inc. 4.edition, 2002 [4] Gillespie, T.D., “Fundamentals of Vehicle Dynamics”, Society of Automotive Engineers Inc., 1992 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Motor teknolojileri ve temel imalat işlemleri üzerine mesleğini icra edebilecek bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
2 | Motor prensip ve sistemlerinin teorik ve pratik uygulamalarında güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
3 | Taşıt sistemlerinin teorik ve pratik uygulamalarında güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
4 | Motor/taşıt sistem ve donanımlarının test, kontrol ve bakımlarını yapabilecek güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
5 | Motor/taşıt sistemleri arızacılığı, yenileme/yenileştirme işlemlerinde güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | ||||||
6 | Temel ve mühendislik bilimleri alanlarında güncel bilgi birikimine sahip olmak | X | |||||
7 | Mesleğiyle ilgili çalışmaları yapabilecek güncel elektrik-elektronik-bilgisayar bilgi ve becerilerine sahip olmak | ||||||
8 | Mesleğiyle ilgili çalışmaları yapabilecek yabancı dil bilgi ve becerilerine sahip olmak | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili konularda tasarım, proje ve araştırma projelerini yapabilecek güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
10 | Mesleğiyle ilgili işletmecilik/yönetim/iş güvenliği alanlarında güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | ||||||
11 | Alanıyla ilgili konularda eğitim/öğretim faaliyetlerini gerçekleştirebilecek güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
12 | Sektörel bazda çalışmalar yapabilecek bilgi birikimine sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Aerodinamiğin taşıt dizaynında önemini anlama | ||||||||||||
2 | Akışkanlar mekaniğinin bilgisinin aerodinamikte yoğun olarak kullanma gerekliliğini kavrama | ||||||||||||
3 | Sınır tabaka ve vortex oluşumunun aerodinamikte nasıl etkileri olduğunun kavranması | ||||||||||||
4 | Gürültü ve zemin etkisinin taşıt aerodinamiğine etkisini görme | ||||||||||||
5 | Aerodinamik basınç merkezi ve direncin önemini kavrama | ||||||||||||
6 | Aerodinamik kuvvet ve momentleri ve hesaplamalarda kullanılmasını öğrenme | ||||||||||||
7 | Taşıt karalılığı üzerine etkisini görme ve hesaplamasını yapabilme | ||||||||||||
8 | Tasarım özelliklerinin aerodinamik dirence etkisini kavrama | ||||||||||||
9 | Genel performansa etkilerini anlama | ||||||||||||
10 | Taşıtlar arasında aerodinamik direncin farkına varma | ||||||||||||
11 | Rüzgar tünellerinin yapısını anlama ve rüzgar tünellerinde kullanılan modellerin basit hesabı | ||||||||||||
12 | Performans ölçülmesini anlama ve kavrama |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 56 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |