Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Malzeme Bilgisi II | MKE 208 | 4 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÖZKAN ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Azim GÖKÇE-Arş.Gör.Murat ÇOLAK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Malzemelerin faz diyagramlarını tanıtmak, demir-sementit sistemini açıklamak, kimyasal bileşimin çeliğin özelliklerine etkisini kavratmak ve korozyonu tanıtmak ve malzeme muayenesinin önemini kavratmak |
Dersin İçeriği | Malzemelerin faz diyagramlarının tanıtılması, demir-sementit sisteminin açıklanması, kimyasal bileşimin çeliğin özelliklerine etkisi, korozyon ve malzeme muayenesinin açıklanması |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bir metalin gaz, sıvı ve katı faz oluşumları açıklanarak, bu fazların uygulamada malzeme seçim açısından önemini açıklayabilme | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
2 | Demir-sementit faz diyagramı, özellikleri ve bu diyagramlardan elde edilebilecek mikroyapı değişikliklerini yorumlayabilme | Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, | |
3 | Çeliğe ilave edilen alaşım elementlerinin çeliğin özelliklerine etkisini değerlendirebilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
4 | Korozyon ve korozyondan korunma yöntemlerini tayin edebilme | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Tahribatlı ve tahribatsız malzeme muayene yöntemlerini sınıflandırarak, bunların önemini kavrayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel Kavramlar | [1] Sayfa 149-154 |
2 | Faz Diyagramları , Sınırsız Katı Eriyebilirlik İkili Faz Diyagramları | [1] Sayfa 154-157 |
3 | Gibbs Faz Kuralı, Bağ ve Kaldıraç Kuralı | [1] Sayfa 157-169 |
4 | İkili Ötektik, Peritektik Faz Diyagramları | [1] Sayfa 172-194 |
5 | İkili Ötektoid, Monotektik Faz Diyagramları | [1] Sayfa 195-197 |
6 | Ara Faz Ve Metaller Arası Bileşikler | [1] Sayfa 197-198 |
7 | Üçlü Faz Diyagramları | [1] Sayfa 198-203 |
8 | Fe-Fe3C Faz Diyagramında Oluşan Fazlar | [1] Sayfa 203-209 |
9 | ARASINAV | |
10 | Fe-Fe3C Faz Diyagramında Mikroyapı Oluşumları | [1] Sayfa 209-223 |
11 | Çevre Koşullarının Etkileri, Korozyon, Korozyona Karşı Korunma | [3] Sayfa 293-300 |
12 | Malzeme Muayenesine Giriş | [2] Sayfa 237-238 |
13 | Metalografi Deneyleri | [2] Sayfa 238-246 |
14 | Malzemelerin Elektriksel ve Isıl Özellikleri | [3] Sayfa 99-106; 168-178 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Uzun, Hüseyin; Fındık, Fehim; Salman, Serdar; “Malzeme Biliminin Temelleri”, Değişim Yayınevi, 2003, İstanbul. |
Ders Kaynakları | [2] Savaşkan, Temel; “Malzeme Bilgisi ve Muayenesi”, Derya Yayınevi [3] Onaran, Kaşif; “Malzeme Bilimi”, Bilim Teknik Yayınevi, 1995, İstanbul., 2000, Trabzon. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Motor teknolojileri ve temel imalat işlemleri üzerine mesleğini icra edebilecek bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
2 | Motor prensip ve sistemlerinin teorik ve pratik uygulamalarında güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
3 | Taşıt sistemlerinin teorik ve pratik uygulamalarında güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
4 | Motor/taşıt sistem ve donanımlarının test, kontrol ve bakımlarını yapabilecek güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | ||||||
5 | Motor/taşıt sistemleri arızacılığı, yenileme/yenileştirme işlemlerinde güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
6 | Temel ve mühendislik bilimleri alanlarında güncel bilgi birikimine sahip olmak | X | |||||
7 | Mesleğiyle ilgili çalışmaları yapabilecek güncel elektrik-elektronik-bilgisayar bilgi ve becerilerine sahip olmak | ||||||
8 | Mesleğiyle ilgili çalışmaları yapabilecek yabancı dil bilgi ve becerilerine sahip olmak | ||||||
9 | Alanıyla ilgili konularda tasarım, proje ve araştırma projelerini yapabilecek güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
10 | Mesleğiyle ilgili işletmecilik/yönetim/iş güvenliği alanlarında güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | ||||||
11 | Alanıyla ilgili konularda eğitim/öğretim faaliyetlerini gerçekleştirebilecek güncel bilgi ve becerilere sahip olmak | X | |||||
12 | Sektörel bazda çalışmalar yapabilecek bilgi birikimine sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bir metalin gaz, sıvı ve katı faz oluşumları açıklanarak, bu fazların uygulamada malzeme seçim açısından önemini açıklayabilme | ||||||||||||
2 | Demir-sementit faz diyagramı, özellikleri ve bu diyagramlardan elde edilebilecek mikroyapı değişikliklerini yorumlayabilme | ||||||||||||
3 | Çeliğe ilave edilen alaşım elementlerinin çeliğin özelliklerine etkisini değerlendirebilme | ||||||||||||
4 | Korozyon ve korozyondan korunma yöntemlerini tayin edebilme | ||||||||||||
5 | Tahribatlı ve tahribatsız malzeme muayene yöntemlerini sınıflandırarak, bunların önemini kavrayabilme |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 58 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,32 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |