Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sorumluluk Eğitimi | EBB 028 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. RÜŞTÜ YEŞİL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sorumluluk ve sorumluluk eğitimi ile ilgili temel kavramları öğrenir, sorumluluk olgusunun temellerini ve türlerini kavrar, insan-toplum-sorumluluk ilişkisini fark eder, sorumluluk olgusu ve eğitim ilişkisini analiz eder, ilkokul çocuğunun olağan sorumluluk değeri özellik ve davranışlarını öğrenir, Türkiye’de ve dünyada yapılan sorumluluk eğitimi çalışmalarını öğrenir ve değerlendirir, sorumluluk eğitiminde rol alan kişi ve kurumların işlevlerini ve özelliklerini kavrar, sorumluluk eğitimi sürecinin bileşenlerini ve aralarındaki ilişkileri öğrenir, birey ve eğitimci olarak sorumluluk eğitimi kapsamındaki rol ve görevlerinin farkına varır |
Dersin İçeriği | Sorumluluk ve sorumluluk eğitimi ile ilgili temel kavramla, sorumluluk olgusunun temelleri, sorumluluk türleri, insan-toplum-sorumluluk ilişkisi, sorumluluk olgusu ve eğitim ilişkisi, ilkokul çocuğunun olağan sorumluluk değeri özellik ve davranışları, Türkiye’de ve dünyada yapılan sorumluluk eğitimi çalışmaları, sorumluluk eğitiminde rol alan kişi ve kurumlar, sorumluluk eğitimi sürecinin bileşenleri ve aralarındaki ilişkiler, birey ve eğitimci olarak sorumluluk eğitimi kapsamındaki rol ve görevler. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sorumluluk ve sorumluluk eğitimi ile ilgili temel kavramları öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | sorumluluk olgusunun temellerini ve türlerini kavrar | Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | insan-toplum-sorumluluk ilişkisini fark eder | Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
4 | Türkiye’de ve dünyada yapılan sorumluluk eğitimi çalışmalarını öğrenir ve değerlendirir | Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | birey ve eğitimci olarak sorumluluk eğitimi kapsamındaki rol ve görevlerinin farkına varır | Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin temel kavramları ve bir kavram olarak sorumluluk | |
2 | Sorumluluk olgusunun temelleri ve boyutları | |
3 | İnsan-toplum-sorumluluk ilişkisi, ilkokul çocuklarında sorumluluk değeri ve yansımaları | |
4 | Sorumluluk olgusu ve eğitim ilişkisi | |
5 | Sorumluluk odaklı sorunlar ve çözüm yolu olarak eğitim | |
6 | Sorumluluk eğitiminde görevli kişi ve kurumlar | |
7 | Türkiye ve dünyada yapılan eğitim çalışmaları | |
8 | Sorumluluk eğitimi yaklaşım ve modelleri | |
9 | Ara sınav | |
10 | Sorumluk eğitiminin bileşenleri: Amaç ve Kapsam | |
11 | Sorumluk eğitiminin bileşenleri: İlkeler ve yöntemler | |
12 | Sorumluk eğitiminin bileşenleri: Eğitim ortamları | |
13 | Sorumluk eğitiminin bileşenleri: Ölçme ve değerlendirme | |
14 | Sorumluluk eğitiminde temel sorun alanları, eğitim/öğretmen ve çözüm yolları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Yeşil, R. (2021). Tohum Sorun: Sorumluluk ve Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi Sağlam, H.İ. ve Kaplancı, B. (2020). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin sorumluluk düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 28(2), 641-649. DOI: 10.24106/kefdergi.693440. Altunok Çal, İ. (2018). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sorumluluk Eğitimine İlişkin Uygulamaları ve Öğrencilerin Sorumlu Davranma Düzeylerinin Belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı, Kırşehir. Topaloğlu, M.K. (2016). Ailede Sorumluluk Eğitimi. İstanbul: Yediveren Yayınları. Özen, Y. (2015). Çocuklarda Sorumluluk Eğitimi. İstanbul: Yason Yayınları., Clouder, L. (2009). ‘Being responsible’: students’ perspectives on trust, risk and work-based learning. Teaching in Higher Education, 14(3), 289-301. Wueste, D.E. (2008). Unintended consequences and responsibility. Teaching Ethics.9(24), 14-15 Douglass, N.H. (2001). Saygı ve Sorumluluk Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Pegem Akademi Yayınları
|
Sıra | EĞİTİM FAKÜLTESİ Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Sıra | SINIF ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMI (YENİ PLAN) Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri öğrenirken kendi öğrenme yollarının farkına varır, bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. | X | |||||
2 | Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. | X | |||||
3 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. | X | |||||
4 | Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. | X | |||||
5 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. | X | |||||
7 | Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). | X | |||||
8 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
9 | Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. | X | |||||
10 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. | X | |||||
11 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. | X | |||||
12 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir. | X | |||||
13 | Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. | X | |||||
14 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
15 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sorumluluk ve sorumluluk eğitimi ile ilgili temel kavramları öğrenir | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 2 | 1 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 1 | 5 | |
2 | sorumluluk olgusunun temellerini ve türlerini kavrar | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 1 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 1 | 5 | |
3 | insan-toplum-sorumluluk ilişkisini fark eder | ||||||||||||||||
4 | Türkiye’de ve dünyada yapılan sorumluluk eğitimi çalışmalarını öğrenir ve değerlendirir | ||||||||||||||||
5 | birey ve eğitimci olarak sorumluluk eğitimi kapsamındaki rol ve görevlerinin farkına varır | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 1 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 1 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|