Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Teknoloji Bağımlılığı SAU 219 0 1 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET BARIŞ HORZUM
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, günümüzde sıkça kullandığımız teknolojinin olumsuz etkilerine yönelik farkındalık oluşturmak, teknolojinin olumsuz etkileri ile baş etme stratejilerini ve doğru teknoloji kullanımını kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Bu dersin içeriği, Temel kavramlar, teknolojinin olumlu ve olumsuz yönleri, bağımlılık; internet, oyun, akıllı telefon ve sosyal ağ bağımlılığı, sanal zorbalık nedir, türleri, yaygınlığı, araştırmalar, öğrencilere ailelere ve öğretmenlere yönelik farkındalık ve baş etme stratejilerinden oluşmaktadır..

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Teknolojinin olumsuz etkilerini bilir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Teknolojinin olumsuz etkilerine yönelik farkındalığı kazanır.
3 Teknolojinin olumsuz etkileriyle baş etme stratejilerini bağlamına uygun kullanabilir.
4 Teknolojinin olumsuz etkilerine yönelik önlem alabilir.
5 Teknolojiyi amacına uygun kullanabilir.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel kavramlar, teknolojinin olumlu ve olumsuz yönleri, bağımlılık
2 İnternet kullanımında bağımlılık özellikleri, İnternet bağımlılığının ölçülmesi, İnternet ve oyun bağımlılığı işaret ve semptomları
3 İnternet bağımlılığında öğrencilere, öğretmenlere ve ailelere yönelik farkındalık ve baş etme stratejileri
4 Oyun bağımlılığı özellikleri, işaret ve semptomları, ölçülmesi
5 Oyun bağımlılığında öğrencilere, öğretmenlere ve ailelere yönelik farkındalık ve baş etme stratejileri
6 Akıllı telefon bağımlılığı özellikleri, işaret ve semptomları, ölçülmesi
7 Akıllı telefon bağımlılığında öğrencilere, öğretmenlere ve ailelere yönelik farkındalık ve baş etme stratejileri
8 Ara sınav
9 Sosyal ağ bağımlılığı özellikleri, işaret ve semptomları, ölçülmesi
10 Sosyal ağ bağımlılığında öğrencilere, öğretmenlere ve ailelere yönelik farkındalık ve baş etme stratejileri
11 Sanal zorbalık nedir?, Genel zorbalıkla arasındaki farklar, Sanal zorbalık türleri, Sanal zorbalık araçları
12 Sanal zorbalığa yönelik öğrencilere, öğretmenlere ve ailelere yönelik farkındalık ve baş etme stratejileri
13 Okul kültürü oluşturma
14 Politika ve kanunlar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Ayas, T. ve Horzum, M. B. [Ed.] (2016). Teknolojinin olumsuz etkileri. Ankara: Vize Yayıncılık.

Rogers, V. (2010). Cyberbullying: Activities to help children and teens to stay safe in a texting, twittering, social networking world. Jessica Kingsley Publishers.

Kowalski, R. M., Limber, S., Limber, S. P., & Agatston, P. W. (2012).Cyberbullying: Bullying in the digital age. John Wiley & Sons.

Hinduja, S., & Patchin, J. W. (2014). Bullying beyond the schoolyard: Preventing and responding to cyberbullying. Corwin Press.

 Li, Q., Cross, D., & Smith, P. K. (Eds.). (2011). Cyberbullying in the global playground: Research from international perspectives. John Wiley & Sons.

Willard, N. E. (2007). Cyberbullying and cyberthreats: Responding to the challenge of online social aggression, threats, and distress. Research Press.

Young, K. S., & de Abreu, C. N. (Eds.). (2010). Internet addiction: A handbook and guide to evaluation and treatment. John Wiley & Sons.

Johnson, N. F. (2012). The multiplicities of internet addiction: The misrecognition of leisure and learning. Ashgate Publishing, Ltd..

Kalkan, M. Ve Kaygusuz, C. (2013). İnternet bağımlılığının tanımı ve tarihçesi. İnternet Bağımlılığı: Sorun ve çözümler. Ankara: Anı Yayıncılık.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1
1 Teknolojinin olumsuz etkilerini bilir.
2 Teknolojinin olumsuz etkilerine yönelik farkındalığı kazanır.
3 Teknolojinin olumsuz etkileriyle baş etme stratejilerini bağlamına uygun kullanabilir.
4 Teknolojinin olumsuz etkilerine yönelik önlem alabilir.
5 Teknolojiyi amacına uygun kullanabilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 15
3. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 4 5 20
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 12 24
Ödev 1 7 7
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 113
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,52
Dersin AKTS Kredisi 2