Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Klasik Sosyoloji Teorileri II | SOS 206 | 4 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Klasik Sosyoloji I |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. YAŞAR SUVEREN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MUSTAFA KEMAL ŞAN, Doç.Dr. YAŞAR SUVEREN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Hüsna Ergün |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Güz döneminde verilen Klasik sosyoloji teorileri I dersinin devamı olan bu derste de yapısal işlevselci, fonksiyonalist, çatışmacı ve sembolik etkileşimci kuramların temel yaklaşımları ve bu yaklaşımı temsil eden bir kuramcı çerçevesinde ele alınmaya devam edilmektedir. Her bir kuramcı, kuramın tartışıldığı derste kişi, toplum ve kuramın doğasına ilişkin temel varsayımları çerçevesinde oluşturduğu model bağlamında incelenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bahar ve güz dönemleri itibariyle verilen Klasik Sosyoloji Teorileri dersleri Sosyoloji lisans öğrencileri,klasik sosyoloji kuramlarını ve kuramların temsilcilerinin görüşleri üzerine öncelikle bilgi sahibi olur. Öğrenci ders süresince temel kuramların ve kuramcıların (yapısal işlevselci, Fonksiyonel, çatışmacı, sembolik etkileşimci) temel kavramları, içinde bulundukları tarihsel dönem paralelinde topluma ve bireye bakışlarını anlar.Her kuramın temsilcisinden hareketle kuramın tüm perspektiflerini anlayan öğrenciler, bu perspektifleri karşılaştırmalı bir bakış açısıyla değerlendirir. Sonuçta öğrenciler, farklı kuramların kavramsal modellerinden hareketle toplumsal olana yönelik projeksiyon yapabilme becerisi kazanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | .Klasik sosyolojinin geliştiği tarihsel koşulları kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Batı Avrupa sosyal teorisi hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Sosyolojik düşüncedeki çeşitlenmeleri kuramsal düzeyde sınıflandırır. | Beyin Fırtınası, | |
4 | Özgül toplumsal-tarihsel koşullar ile bilimsel bilgi üretimi arasındaki bağıntıyı sentezler. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse Giriş, Ders Planının Aktarımı ve Oryantasyon, | |
2 | 20. yüzyıla Ait Klasik sosyolojinin Oluşumu, Amerikan Sosyolojisinin Oluşumunun Etkisi, Avrupa eksenli bir Kuramdan ABD eksenli bir Kurama Geçiş vb. konular, Sosyolojik Kuramın Yapısı (Konu, Kabuller, Amaçlar ve Metodoloji) | |
3 | Yapısal-İşlevselcilik; Entelektüel Kökleri ve Oluşumu (Grand Teori=Büyük Kuram) | |
4 | Yapısal İşlevselciliğin Gelişimi, Orta Boy Kuram, Yapısal-İşlevselciliğe Yönelik Eleştiriler ve Yeni İşlevselcilik | |
5 | Çatışma Kuramı; Entelektüel Kökleri ve Gelişimi, Marxçı ve Yeni Marxçı Sosyoloji | |
6 | Çatışma Kuramı-1: Eleştirel Yaklaşım: Frankfurt Okulu (Eleştirel Kuram), | |
7 | Çatışma Kuramı -1 (devam): İktidar Seçkinleri, Yeniden üretim ve Habitus | |
8 | Çatışma Kuramı-2: Çözümlemeci Yaklaşım: Çatışma Kuramında Yeni Yaklaşımlar | |
9 | Sembolik Etkileşimcilik; Entelektüel Kökler ve Benlik Teorisi | |
10 | Kuramın Gelişimi ve Duygular Sosyolojisi | |
11 | Fenomenoloji ve Etnometodoloji | |
12 | Rasyonel Seçim Kuramları | |
13 | Rasyonel Seçim Kuramları 2 | |
14 | Modern Sosyolojik Kurama Dair Genel Değerlendirme ve Sonuç |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Ruth A. Wallace Allison Wolf ağdaş Sosyoloji Kuramları -Klasik Geleneğin gelişmesi |
Hafta | Dokümanlar | Açıklama | Boyut |
---|---|---|---|
8 | 0 MB | ||
8 | 0 MB | ||
9 | 0 MB |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Kısa Sınav | 2 | 20 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |