Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türkiyede Sosyolojik Düşüncenin Tarihi | SOS 108 | 2 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA KEMAL ŞAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MUSTAFA KEMAL ŞAN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Hüsna Hacıeyüpoğlu- Arş. Gör. Meryem Küçük |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk sosyolojisini ve Türk sosyolojisindeki temel fikirler ve düşünce okulları analiz edilerek, Türk sosyolojisinde temel çalışmalar hakkında bilgi sahibi olmak ve Türk sosyolojisinin tarihsel gelişimini öğrenmektir. |
Dersin İçeriği | Bu derste Türkiye'de Sosyolojinin başlangıcı olarak değerlendirdiğimiz 19. yüzyıl toplumsal şartları analiz edildikten sonra Ziya Gökalp öncülüğünde kurumsallaşan Sosyoloji çalışmaları ele alınacaktır. Sosyoloji biliminin bizde ortaya çıkışı bir uygarlık krizi esnasında olduğu için sosyloji tarihimiz de bunun izlerini taşımaktadır. Sosyoloji bizde farklı ekoller aracılığı ile varlık kazanmaya başlamıştır. İstanbul'da Ziya Gökalp'in Darulfünun'da kürsüyü kurmasına eş zamanlı olarak Pren Sabahattin de Le Play Sosyolojisini Türkiye'de tanıtmaya başlamıştır. Bu dersimizde Gökalp-P. Sabahattin dikotomisi içinde başlayan sosyoloji çalışmalarının Cumhuriyet Döneminde aldığı şekili de ele alma imkanı bulunacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk sosyolojisinde temel fikirleri açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Türk sosyolojisi ile ilgili özgün temel çalışmaları öğrenmeyi sağlar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Türk sosyolojisinin tarihsel gelişim özelliklerine ulaşır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Türk Sosyolojisina hakim fikir hareketlerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Türk Sosyolojisindeki batı etkisinin boyutlarını tanımlar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
6 | Türk Sosyolojisindeki tarihi akımın kavranmasını sağlar | Anlatım, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk sosyolojisinin tarihi kökleri, Türk sosyolojisinin gelişme öncesi tarihsel süreci | |
2 | Osmanlı dönemi Türk sosyolojisi | |
3 | 19. yüzyıl Türk sosyolojisindeki hareketler:Türk sosyolojisinin gelişme dönemi | |
4 | 1950-1960 dönemi ve 1960 sonrası dönem | |
5 | 1971 dönemi ve Türk sosyolojisinin şimdiki durumu | |
6 | Türkiyede Sosyolojik hareketler | |
7 | Türk sosyolojisinde temel düşünür: Ziya Gökalp | |
8 | Türk Sosyolojisi : Prens Sabahattin Bey | |
9 | ARASINAV | |
10 | Mehmet Ali Şevki, Mehmet İzzet, Hilmi Ziyi Ülken | |
11 | İsmail Hakkı Baltacıoğlu,Cahit Tanyol, Cavit Orhan Tütengil, İbrahim Yasa | |
12 | Nurettin Şazi Kösemihal, Ziyaeddin Fahri Fındıkoğlu, Mümtaz Turhan, Nurettin Topçu | |
13 | Mübeccel Belik Kıray ve Ankara Ekolü | |
14 | Gnel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Türk Sosyolojisi Tarihi Üzerine Araştırmalar, H. Bayram Kaçmazoğlu,Birey Y. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Ödev | 10 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |