Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hukuka Giriş | ISL 121 | 1 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. DOĞA EKREM DOĞANCI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. DOĞA EKREM DOĞANCI, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere hukukun temel kavram ve kurumlarını tanıtmak ve hem güncel yaşamda hem de almakta oldukları eğitimin çeşitli yerlerinde karşılaştıkları kavramların içeriği hakkında bilgi edinmelerini sağlamaktır. Diğer yandan bundan sonraki dönemlerde alacakları hukuk derslerinin de bir anlamda alt yapısını hazırlamak amacı taşımaktadır. |
Dersin İçeriği | Hukuk kurallarının özellikleri ve diğer sosyal düzen kurallardan ayırımı; çağdaş hukuk sistemleri; hukukta derleme hareketi ve Türk Hukukunun derlenmesi; yaptırım ve çeşitleri; kamu hukuku, özel hukuk, karma hukuk dalları ve alt ayrımları; Türk pozitif hukuku ve sorunları; hukukun çeşitli açılardan uygulanması; hak; hak sahipliği ve ehliyet kavramları; sorumluluk ve sorumluluğun işletilmesi gibi belli başlı konulardan oluşmaktadır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hukuk kurallarını diğer sosyal düzen kurallarından ayırt eder. | ||
2 | Hukuk sistemlerini ve adaletin türlerini sayar ve her birinin özelliklerini sıralar. | ||
3 | Yaptırımın ne anlama geldiğini bilir ve etkili bir yaptırımda bulunması gereken özelliklere ilişkin yorumlar yapar. | ||
4 | Kamu hukuku ile özel hukukun karşılaştırmasını yapar. | ||
5 | Hukuk kurallarını hiyerarşik olarak sıralar. | ||
6 | Anayasa, kanun ve normlar hiyerarşisinde yer alan diğer normları tanımlar ve aralarındaki farklılıkları tespit eder. | ||
7 | Hakkın türlerini ve ayrımlarını öğrenir | ||
8 | Hukuk kurallarının geriye yürümemesinin nedenini analiz eder. | ||
9 | Hukukta kişiliğin anlamını, ne zaman başlayıp hangi hallerde sona erdiğini örneklerle açıklar. | ||
10 | Eylem ve hak ehliyetinin koşullarını bilir ve kişileri eylem ehliyetleri yönünden sınıflandırır. | ||
11 | Kendisine bir hukuk kuralı verildiğinde bunun emredici mi, ilga edici mi, tanımlayıcı mı, yetkilendirici mi olduğunu tespit eder. | ||
12 | Hukuk sistemleri ve adalet konuları hakkında yorumlarda bulunur. | ||
13 | İyiniyeti ve dürüslük kuralını tanımlar | ||
14 | Hukuki olay, fiil, işlemler hakkında yorumda bulunur ve hukuki işlemin unsurlarını tanımlar | ||
15 | Aile hukukunu analiz eder | ||
16 | Miras hukukunu analiz eder | ||
17 | Eşya hukukunu analiz eder | ||
18 | Hakların kazanılması, kaybedilmesi ve korunmasını tanımlar | ||
19 | Tüzel kişileri tanımlar | ||
20 | Kişilik hakları ve korunmasını tanımlar | ||
21 | Sorumluluk hukukunu analiz eder | ||
22 | İnsan hakları hukukunu öğrenir | ||
23 | Hukuk kurallarının uygulanmasını tanımlar | ||
24 | Hakların kazanılması, kaybedilmesi ve korunması analiz edilir |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | TOPLUM DÜZENİ VE TOPLUM DÜZENİNİ SAĞLAYAN KURALLAR | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
2 | TOPLUM DÜZENİ VE TOPLUM DÜZENİNİ SAĞLAYAN KURALLAR; POZİTİF HUKUKUN KAYNAKLARI | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
3 | POZİTİF HUKUKUN KAYNAKLARI | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
4 | HUKUK KURALLARININ UYGULANMASI;KANUNLAŞTIRMA VE İKTİBAS;HUKUK SİSTEMLERİ | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
5 | POZİTİF HUKUKUN KAYNAKLARI;HUKUK KURALLARININ SINIFLANDIRILMASI | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
6 | HAK;HAKLARIN KAZANILMASI VE KAYBEDİLMESİ;HAKLARIN KORUNMASI,HUKUKİ OLAY, FİİL VE İŞLEMLER | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
7 | DÜRÜST DAVRANMA İLKESİ VE HAKKIN KÖTÜYE KULLANILMASI YASAĞI | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
8 | DÜRÜST DAVRANMA İLKESİ VE HAKKIN KÖTÜYE KULLANILMASI YASAĞI | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
9 | KİŞİLER HUKUKU | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
10 | KİŞİLER HUKUKU;ÂİLE HUKUKU | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
11 | ÂİLE HUKUKU | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
12 | MİRAS HUKUKU | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
13 | EŞYA HUKUKU | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
14 | EŞYA HUKUKU; HUKUKTA SORUMLULUK; YARGI ÖRGÜTÜ | Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları ve diğer herhangi bir hukuka giriş kitabının yahut ders notunun ilgili yerlerinin çalışılması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Halil Kalabalık/ Doğa Ekrem Doğancı, Temel Hukuk Bilgisi, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2022. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İKY ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri örnek durumlarda analiz eder, yorumlar, yenilikçi çözümler sunar | X | |||||
2 | İlgili diğer disiplinlerin bilgilerini İKY bakış açısıyla değerlendirir ve yorumlar | X | |||||
3 | Bilgi edinme ve kullanma süreçlerinde çok yönlü ve eleştirel değerlendirmeler yapar. | X | |||||
4 | Yaratıcı düşünceye sahiptir bu yolla alanıyla ilgili konuları tasarlar ve uygular. | ||||||
5 | Ast ve denklerine liderlik eder. | X | |||||
6 | Takım çalışmasına yatkındır. | X | |||||
7 | Sosyal, akademik ve mesleki etik değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
8 | Çeşitlilik yönetimi konusunda duyarlı çalışma ortamlarının geliştirilmesine yönelik önerilerde bulunur. | ||||||
9 | Teknolojik yenilikleri takip eder, İK bilişim ürünlerini etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
10 | Staj yaptığı kurumların İnsan Kaynakları uygulamalarını analiz eder ve geribildirim sağlar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hukuk kurallarını diğer sosyal düzen kurallarından ayırt eder. | 5 | 5 | ||||||||
2 | Hukuk sistemlerini ve adaletin türlerini sayar ve her birinin özelliklerini sıralar. | 5 | |||||||||
3 | Yaptırımın ne anlama geldiğini bilir ve etkili bir yaptırımda bulunması gereken özelliklere ilişkin yorumlar yapar. | 5 | |||||||||
4 | Kamu hukuku ile özel hukukun karşılaştırmasını yapar. | 5 | |||||||||
5 | Hukuk kurallarını hiyerarşik olarak sıralar. | 5 | |||||||||
6 | Anayasa, kanun ve normlar hiyerarşisinde yer alan diğer normları tanımlar ve aralarındaki farklılıkları tespit eder. | 5 | |||||||||
7 | Hakkın türlerini ve ayrımlarını öğrenir | 5 | 5 | ||||||||
8 | Hukuk kurallarının geriye yürümemesinin nedenini analiz eder. | 5 | 5 | ||||||||
9 | Hukukta kişiliğin anlamını, ne zaman başlayıp hangi hallerde sona erdiğini örneklerle açıklar. | 5 | |||||||||
10 | Eylem ve hak ehliyetinin koşullarını bilir ve kişileri eylem ehliyetleri yönünden sınıflandırır. | 5 | |||||||||
11 | Kendisine bir hukuk kuralı verildiğinde bunun emredici mi, ilga edici mi, tanımlayıcı mı, yetkilendirici mi olduğunu tespit eder. | 5 | |||||||||
12 | Hukuk sistemleri ve adalet konuları hakkında yorumlarda bulunur. | 5 | 5 | ||||||||
13 | İyiniyeti ve dürüslük kuralını tanımlar | 5 | 5 | ||||||||
14 | Hukuki olay, fiil, işlemler hakkında yorumda bulunur ve hukuki işlemin unsurlarını tanımlar | 5 | 5 | ||||||||
15 | Aile hukukunu analiz eder | 5 | |||||||||
16 | Miras hukukunu analiz eder | 5 | |||||||||
17 | Eşya hukukunu analiz eder | 5 | |||||||||
18 | Hakların kazanılması, kaybedilmesi ve korunmasını tanımlar | ||||||||||
19 | Tüzel kişileri tanımlar | 5 | |||||||||
20 | Kişilik hakları ve korunmasını tanımlar | ||||||||||
21 | Sorumluluk hukukunu analiz eder | 5 | 5 | 5 | |||||||
22 | İnsan hakları hukukunu öğrenir | 5 | |||||||||
23 | Hukuk kurallarının uygulanmasını tanımlar | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
24 | Hakların kazanılması, kaybedilmesi ve korunması analiz edilir | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 3 | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 117 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,68 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |