Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilgi Okuryazarlığı | SAU 568 | 0 | 2 + 0 | 2 | 5 |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriğinin temel becerilerine neler katacağı hakkında bilgi sahibi olma | Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | Bilgi kaynaklarının neler olduğunu öğrenir | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | bilgiyi aramada etkin strateji yollarını öğrenir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | ulusal araştırma kaynaklarını tanır. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | belirli bir disiplinde ulusal arama kaynakları pratiğini geliştirir | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | belirli bir disiplinde uluslararası arama kaynaklarında uygulama pratiğini geliştirir. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | web tabanlı araştırma pratiklerini öğrenir, araştırma sonuçlarını değerlendirmeyi öğrenir | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
8 | üniversitenin sahip olduğu bilgi kaynaklarını tanır | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
9 | webdeki güvenli bilgiye ulaşmada pratikler kazanır. | ||
10 | Bilimsel yazının aşamaları öğrenilir. Bir bilimsel yazının oluşumu pratiği elde edilir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
11 | Kaynakça oluşturma ve gösterme biçimleri pratiği kazanılır. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
12 | alıntı ve göndermenin bilimsel bir yazında nasıl kullanılacağı öğrenilir | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
13 | Kaynakça ve alıntı programlarının kullanımı öğrenilir. | ||
14 | Telif hakkı ve adil kullanım bağlamında intihalden kaçınma yolları öğrenilir. Bu alanda kullanılan programların uygulamasını öğrenir. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin içeriğinin tanıtılması ve yapılan alan araştırmalarından örnekler gösterilmesi. | Dersin içeriği, amaç ve çıktıları, işlenişi Bilgiye erişim ve araştırma yöntemlerinin önemi |
2 | Bilgi türleri ve Bilgi Kaynakları | Bilginin tanımı ve türleri Bilgi kaynağı ve türleri Bilgi kaynaklarının bulunduğu merkezler |
3 | Bilgiye erişim stratejileri | Bilgi arama için etkin bir strateji geliştirilmesi Anahtar kelime oluşturma Araştırmanın formüle edilmesi |
4 | Bilgiye Erişim ve Ulusal Araştırma Kaynakları-Uygulama | Referans / danışma kaynakları, E-dergi veri tabanları, E-kitap veri tabanları, Konusal veri tabanları, Tez veri tabanları, Online kataloglar, Ulusal toplu katalog, Açık erişim e-kaynaklar |
5 | Belirli bir alanda (hukuk, tıp, mühendislik, vb.) Türkçe içerikli / Türkiye’deki bilgi kaynakları ilgili pratik çalışmalar | Referans / danışma kaynakları, E-dergi veri tabanları, E-kitap veri tabanları, Konusal veri tabanları, Tez veri tabanları, Online kataloglar, Ulusal toplu katalog, Açık erişim e-kaynaklar |
6 | Belirli bir alanda (hukuk, tıp, işletme ,mühendislik, vb.) uluslararası bilgi kaynakları | Referans / danışma kaynakları, E-dergi veri tabanları, E-kitap veri tabanları, Konusal veri tabanları, Tez veri tabanları, Online kataloglar, Ulusal toplu katalog, Açık erişim e-kaynaklar |
7 | Belirli bir alanda (hukuk, tıp, işletme, mühendislik, vb.) uluslararası bilgi kaynakları ile ilgili pratik çalışmalar | Referans / danışma kaynakları, E-dergi veri tabanları, E-kitap veri tabanları, Konusal veri tabanları, Tez veri tabanları, Online kataloglar, Ulusal toplu katalog, Açık erişim e-kaynaklar |
8 | Ara Sınav | |
9 | Web ortamındaki kaynakların değerlendirilmesi | İnternet, Akademik internet kaynakları Web kaynaklarının değerlendirilmesi |
10 | Bilimsel yazının aşamaları ve bölümleri | Konu seçimi, geçici plan hazırlama, kaynakların okunup değerlendirilmesi, eleştirel okuma, yazma Başlık, öz, içindekiler, kısaltmalar, giriş, metin, sonuç, kaynakça |
11 | Telif hakkı ve adil kullanım bağlamında alıntı ve kaynakça hazırlama stratejileri | Bilgi kaynaklarının araştırma amaçlı kullanılmasında telif hakkı ve adil kullanım öncelikleri belirlenerek kaynakça, alıntı, gönderme vb. hazırlama stratejileri |
12 | Endnote, Mendeley vb. program uygulamaları | Kaynakça ve alıntı hazırlama programlarında uygulama örnekleri |
13 | Bilimsel etik, intihal Bilimsel yazımda kullanılan programlar | Bilimsel etik ve intihal Bilimsel yazıda kullanılan yazım programları (intihal.net vb.) |
14 | Genel Değerlendirme | Hataları gözlemleyerek yazmayı öğrenme, Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Bilgi Okuryazarlığı Dersi Temel ve Yardımcı Kaynakları AKKOYUNLU, B., (2008). Bilgi okuryazarlığı ve yaşam boyu bilgi okuryazarlığı öğrenme. 8th International Educational Technology Conference (IETC2008), 6-9 Mayıs 2008. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir. BAL, H. (2012). Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri. Isparta, Süleyman Demirel Üniversitesi. COPUS, J. (2009). Brilliant writing tips for students. Hampshire, Palgrave Macmillan. DAN, K. (2014). How the language really works: the fundamentals of critical reading and effective writing. [Erişim adresi: http://www.criticalreading.com/].
GAUNT, J., MORGAN, N., SOMERS, R., SOPER, R., SWAIN, E. (2009). Handbook for information literacy teaching (HILT). Cardiff University, University Library Service. [Erişim adresi: http://www.cardiff.ac.uk/insrv/educationandtraining/infolit/hilt/HILT%202011%20-%20FINAL.pdf]. GODFREY, J. (2010). Reading and making notes. Basingstoke, Palgrave Macmillan. GODWIN, J. (2009). Planning your essay. Basingstoke, Palgrave Macmillan. GÖZLER, K. (2013). Örnekleriyle usulsüz alıntı sorunu. Bursa. Indiana University, Plagiarism : what It is and how to recognize and avoid It. [Erişim Adresi: http://www.indiana.edu/~wts/pamphlets/plagiarism.shtml. Erişim Tarihi: 2014]. Bilgi Okuryazarlığı Dersi Temel ve Yardımcı Kaynakları AKKOYUNLU, B., (2008). Bilgi okuryazarlığı ve yaşam boyu bilgi okuryazarlığı öğrenme. 8th International Educational Technology Conference (IETC2008), 6-9 Mayıs 2008. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir. BAL, H. (2012). Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri. Isparta, Süleyman Demirel Üniversitesi. COPUS, J. (2009). Brilliant writing tips for students. Hampshire, Palgrave Macmillan. DAN, K. (2014). How the language really works: the fundamentals of critical reading and effective writing. [Erişim adresi: http://www.criticalreading.com/].
GAUNT, J., MORGAN, N., SOMERS, R., SOPER, R., SWAIN, E. (2009). Handbook for information literacy teaching (HILT). Cardiff University, University Library Service. [Erişim adresi: http://www.cardiff.ac.uk/insrv/educationandtraining/infolit/hilt/HILT%202011%20-%20FINAL.pdf]. GODFREY, J. (2010). Reading and making notes. Basingstoke, Palgrave Macmillan. GODWIN, J. (2009). Planning your essay. Basingstoke, Palgrave Macmillan. GÖZLER, K. (2013). Örnekleriyle usulsüz alıntı sorunu. Bursa. Indiana University, Plagiarism : what It is and how to recognize and avoid It. [Erişim Adresi: http://www.indiana.edu/~wts/pamphlets/plagiarism.shtml. Erişim Tarihi: 2014]. KARASAR, N. (1994). Bilimsel araştırma yöntemi : kavramlar, ilkeler, teknikler. 7. bs., Ankara: 3A Araştırma Eğitim, Danışmanlık Ltd. Şti. KURBANOĞLU, S. (2004). Kaynak gösterme el kitabı. Ankara, ÜNAK. POLAT, C., ODABAŞ, H. (2008). Bilgi toplumunda yaşam boyu öğrenmenin anahtarı : bilgi okuryazarlığı. Küreselleşme, Demokratikleşme ve Türkiye Uluslararası Sempozyumu Bildiri Kitabı, içinde Antalya (Turkey), 27-30 March 2008. SEYİDOĞLU, H. (2009). Bilimsel araştırma ve yazma el kitabı. Geliştirilmiş 10. bs. İstanbul, Güzem Yayıncılık. ŞENGEL, D. (2002). İstanbul Bilgi University guide to writing academic papers and dissertations. İstanbul, İstanbul Bilgi University. [Erişim adresi: http://library.bilgi.edu.tr/screens/ebooks. html]. UÇAK, N.Ö., BİRİNCİ, H.G. (2008). Bilimsel etik ve intihal. Türk Kütüphaneciliği, 22, (2), 187-204.ss. Örnek Bilgi Okuryazarlığı Ders Taslakları 1) Üniversitelerde Kütüphane Merkezli Bilgi Okuryazarlığı, Örnek Ders taslağı, Coşkun POLAT [Erişim adresi: http://eprints.rclis.org/7479/1/TEZ-KOPYA.pdf]. 2) Araştırma Yöntemleri ve Hukuk Bilgi Kaynaklarına Erişim, İstanbul Bilgi Üniversitesi Hukuk Fakültesi, Sami ÇUKADAR ve Kerem KAHVECİOĞLU. [Erişim adresi: https://sis.bilgi.edu.tr/coursecatalog/yeni/detay.asp?lang=tr&cid=LAW%20105%20%20%20 &pageType=1]. 3) Hukuk Araştırma Yöntemleri Dersi, Yeditepe Üniversitesi, Erhan ADAL [Erişim adresi: http://www.yeditepe.edu.tr/fakulteler/hukuk-fakultesi/ders-programi]. 4) Bilgi Kaynakları Dersi, Başkent Üniversitesi İletişim Fakültesi, Mustafa SAĞSAN. [Erişim adresi: http://www.baskent.edu.tr/~msagsan/downloads/ITA_206-01_ders_taslagi.doc]. 5) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Yaşar TONTA. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü. [Erişim adresi: http://www.acikders.org.tr/ course/view.php?id=80]. 35 6) Bilgiye Ulaşım, Kocaeli Üniversitesi Hemşirelik Bölümü [Erişim adresi: http://hemsirelik.kocaeli.edu.tr/hemsirelikprogramlar.htm]. 7) Bilgi Kaynakları, Funda Başaran Özdemir, Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi [Erişim adresi: http://ilef.ankara.edu.tr/dersler/bilgi-kaynaklari/]. 8) Bilgi Kaynakları, Mesut Kurulgan, Anadolu Üniversitesi Radyo Ve Televizyon Teknolojisi Programı, [Erişim adresi: http://www.anadolu.edu.tr/sites/default/files/files/PORSUK_ MYO.pdf]. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Dersin içeriğinin temel becerilerine neler katacağı hakkında bilgi sahibi olma |
2 | Bilgi kaynaklarının neler olduğunu öğrenir |
3 | bilgiyi aramada etkin strateji yollarını öğrenir. |
4 | ulusal araştırma kaynaklarını tanır. |
5 | belirli bir disiplinde ulusal arama kaynakları pratiğini geliştirir |
6 | belirli bir disiplinde uluslararası arama kaynaklarında uygulama pratiğini geliştirir. |
7 | web tabanlı araştırma pratiklerini öğrenir, araştırma sonuçlarını değerlendirmeyi öğrenir |
8 | üniversitenin sahip olduğu bilgi kaynaklarını tanır |
9 | webdeki güvenli bilgiye ulaşmada pratikler kazanır. |
10 | Bilimsel yazının aşamaları öğrenilir. Bir bilimsel yazının oluşumu pratiği elde edilir. |
11 | Kaynakça oluşturma ve gösterme biçimleri pratiği kazanılır. |
12 | alıntı ve göndermenin bilimsel bir yazında nasıl kullanılacağı öğrenilir |
13 | Kaynakça ve alıntı programlarının kullanımı öğrenilir. |
14 | Telif hakkı ve adil kullanım bağlamında intihalden kaçınma yolları öğrenilir. Bu alanda kullanılan programların uygulamasını öğrenir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 1 | 12 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |