Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yöneylem Araştırması-II | ENM 311 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SENA KIR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. HARUN REŞİT YAZĞAN, Dr.Öğr.Üyesi SENA KIR, Dr.Öğr.Üyesi ENES FURKAN ERKAN, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Serap Ercan Cömert Arş.Gör. Enes Furkan Erkan |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Endüstri Mühendisliği Bölümü Öğrencilerine Yöneylem Araştırmasında Stokastik Süreçleri, Kuyruk Sistemlerini, Ağ Modellerini, Dinamik Programlamayı ve Envanter Modelleri tanıtmak ve uygulama becerisi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Stokastik matematiksel modeller, kesikli durumlu, kesikli zamanlı stokastik süreç. Zamana bağlı Markov zincirleri, Denge durumları, kararlı durum analizinin sezgisel yorumu. Ortalama ilk geçiş adım sayıları. Emici (Yutucu) zincirler. Kuyruk teorisi. Ağ modelleri, PERT, CPM. Dinamik programlama. Envanter modelleri |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Stokastik süreçleri ve Markov zincirini tanımlayabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Kuyruk modellerini tanımlayabilmek ve çeşitli örnek problemlerin çözümüne uygulayabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
3 | Ağ modellerini uygulayabilmek, CPM ve PERT yöntemlerini kullanabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Envanter modellerini bilmek ve uygulayabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Markov Zincirleri-Tanım, Geçiş Olasılıkları Matrisi, n periyot sonrası ihtimalleri | |
2 | Markov Zincirleri-Kumarbazın iflası örneği, vazo-top örneği | |
3 | Durumların Sınıflandırılması, Kararlı Durumu Olasılıkları, Kararlı Durum Olasılıklarının Sezgisel Yorumu | |
4 | Ortalama İlk Geçiş Sayısı, Emici-Yutucu Markov Zincirleri | |
5 | Markov Zinciri Örnekleri | |
6 | Kuyruk Teorisi-1 | |
7 | Kuyruk Teorisi-2 | |
8 | Kuyruk Teorisi-uygulama | |
9 | Yıl içi sınavı | |
10 | Ağ Modelleri-1 | |
11 | Ağ Modelleri-2CPM | |
12 | Ağ Modelleri-3PERT | |
13 | Envanter Modelleri-1Deterministik | |
14 | Envanter Modelleri-2Stokastik |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yöneylem Araştırması-II Sakarya Üniversitesi, Ders Notu |
Ders Kaynakları | 1. Yöneylem Araştırması, Çeviren ve Uyarlayan Ş. Alp BARAY, Şakir ESNAF, 6. Basımdan Çeviri, İstanbul, Litaratür Yayıncılık, 2000. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Endüstri Mühendisliği alanında karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | ||||||
5 | Endüstri Mühendisliği alanındaki karmaşık problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | Endüstri Mühendisliği alanındaki uygulamaların evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Stokastik süreçleri ve Markov zincirini tanımlayabilmek | |||||||||||
2 | Kuyruk modellerini tanımlayabilmek ve çeşitli örnek problemlerin çözümüne uygulayabilmek | |||||||||||
3 | Ağ modellerini uygulayabilmek, CPM ve PERT yöntemlerini kullanabilmek | |||||||||||
4 | Envanter modellerini bilmek ve uygulayabilmek |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |