Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Afetler ve Afet Yönetimi SAU 026 0 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. LEVENT GÜLEN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

%90 dan fazlası deprem kuşağında bulunan ülkemizde başta depremler olmak üzere, seller ve heyelanlar tarih boyunca önemli can ve mal kayıplarına neden olmuş ve ekonomik gelişmemizi etkilemiştir. Gün geçtikçe artan nüfus ve şehirleşme bu etkileri gelecekte daha da artıracaktır. Dolayısıyla afetlerin negatif etkilerini minimuma indirecek önlemlerin alınması, hazırlıkların yapılması, halkın bilinçlendirilmesi ve özellikle yöneticilerin afet yönetimi konusunda eğitilmesi konusu ivedilikle gerçekleştirilmesi gereken bir görevdir.

Dersin İçeriği

Afet nedir? Afet çeşitleri, Afetlerin sürdürülebilir kalkınmadaki etkileri, Afet Yönetimi Döngüsü, Afet Terminolojisi, Deprem nedir? Deprem büyüklük ve şiddeti, Türkiye ve dünyanın depremselliği, Deprem Tehlike Haritaları, Zemin ve Bina Etkileşimi, Deprem Tehlike Haritaları, Zemin ve Bina Etkileşimi, Seller, Heyelanlar, Tsunami, Türkiye ve dünyada Afet  Zararı Azaltma çalışmaları, Deprem Bölgelerinde Yapılacak Binalar Hakkında Yönetmelik (2007), UDSEP(2012-2023), Türkiye Afet Müdahale Planı (TAMP), Afet Yönetiminde Etkinlik -Onuncu Kalkınma Planı(2014-2018), Afet Yönetiminde Koordinasyon, Acil ve Afet Koordinasyon Merkezleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Deprem öncesi, sırası ve sonrası ne yapacağını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gözlem,
2 Afetlerin ülkelerin sürdürebilir kalkınmasındaki etkileri irdeler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
3 Afet yönetim döngüsünün öneminin ve gereklerinin bilincindedir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
4 Ulusal Deprem Stratejisi Eylem Planı çerçevesinde yapılması gerekenleri bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
5 Afet riskinin azaltılması için ne yapılması gerektiğini irdeler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
6 Afete dirençli toplum oluşturmayı planlayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
7 Deprem öncesi, sırası ve sonrası ne yapacağını bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Afet nedir? Afet çeşitleri. Sunum Hafta1 + Kaynaklar
2 Afetlerin sürdürülebilir kalkınmadaki etkileri, Sunum Hafta 2 + Kaynaklar
3 Afet Yönetimi Döngüsü, Afet Terminolojisi Sunum Hafta 3 + Kaynaklar
4 Ulusal Deprem Strateji Eylem Planı (UDSEP) Sunum Hafta 4 + Kaynaklar
5 Türkiye Afet Müdahale Planı-1 Sunum Hafta 5 + Kaynaklar
6 Türkiye Afet Müdahale Planı-2 Sunum Hafta 6 + Kaynaklar
7 Deprem nedir? Deprem büyüklüğü ve şiddeti Sunum Hafta 7 + Kaynaklar
8 Türkiye ve Dünyanın depremselliği Sunum Hafta 8+ Kaynaklar
9 Seller. Heyelanlar, Tsunami Sunum Hafta 9 + Kaynaklar
10 Türkiye ve Dünyada afet zararları azaltma çalışmaları Sunum Hafta 10 + Kaynaklar
11 Proje sunumları Sunum Hafta 11 + Kaynaklar
12 Proje Sunumları Sunum Hafta 12 + Kaynaklar
13 Proje Sunumları Sunum Hafta 13 + Kaynaklar
14 Proje Sunumları Sunum Hafta 14 + Kaynaklar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1- Hyogo Framework for Action (2005-2015), 2007, Building the resilience of Nations and Communities, United Nations, ISDR Publication 1037, Geneva.

2- Smith, K. 2000, Environmental Hazards, Assessing Risk and Reducing Disaster, Routledge, 420p.

3- UDSEP (2012-2023), 2011, Ulusal Deprem Stratejisi ve Eylem Planı, T.C.Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı, 83 sayfa, Ankara.

4- Deprem Bölgelerinde Yapılacak Binalar Hakkında Yönetmelik, 2007, Resmi Gazete 6.Mart.2007, Sayı: 26454.

5- Türkiye Afet Müdahale Planı, T.C.Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı, 41 sayfa, Ankara.

6- T.C. Kalkınma Bakanlığı Onuncu Kalkınma Planı (2014-2018) Afet Yönetiminde Etkinlik Raporu (yayınlanmamış).

# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı
1 Deprem öncesi, sırası ve sonrası ne yapacağını bilir.
2 Afetlerin ülkelerin sürdürebilir kalkınmasındaki etkileri irdeler
3 Afet yönetim döngüsünün öneminin ve gereklerinin bilincindedir
4 Ulusal Deprem Stratejisi Eylem Planı çerçevesinde yapılması gerekenleri bilir
5 Afet riskinin azaltılması için ne yapılması gerektiğini irdeler
6 Afete dirençli toplum oluşturmayı planlayabilir.
7 Deprem öncesi, sırası ve sonrası ne yapacağını bilir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 20
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 20 20
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5