Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Afetler ve Afet Yönetimi | SAU 026 | 0 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. LEVENT GÜLEN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | %90 dan fazlası deprem kuşağında bulunan ülkemizde başta depremler olmak üzere, seller ve heyelanlar tarih boyunca önemli can ve mal kayıplarına neden olmuş ve ekonomik gelişmemizi etkilemiştir. Gün geçtikçe artan nüfus ve şehirleşme bu etkileri gelecekte daha da artıracaktır. Dolayısıyla afetlerin negatif etkilerini minimuma indirecek önlemlerin alınması, hazırlıkların yapılması, halkın bilinçlendirilmesi ve özellikle yöneticilerin afet yönetimi konusunda eğitilmesi konusu ivedilikle gerçekleştirilmesi gereken bir görevdir. |
Dersin İçeriği | Afet nedir? Afet çeşitleri, Afetlerin sürdürülebilir kalkınmadaki etkileri, Afet Yönetimi Döngüsü, Afet Terminolojisi, Deprem nedir? Deprem büyüklük ve şiddeti, Türkiye ve dünyanın depremselliği, Deprem Tehlike Haritaları, Zemin ve Bina Etkileşimi, Deprem Tehlike Haritaları, Zemin ve Bina Etkileşimi, Seller, Heyelanlar, Tsunami, Türkiye ve dünyada Afet Zararı Azaltma çalışmaları, Deprem Bölgelerinde Yapılacak Binalar Hakkında Yönetmelik (2007), UDSEP(2012-2023), Türkiye Afet Müdahale Planı (TAMP), Afet Yönetiminde Etkinlik -Onuncu Kalkınma Planı(2014-2018), Afet Yönetiminde Koordinasyon, Acil ve Afet Koordinasyon Merkezleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Deprem öncesi, sırası ve sonrası ne yapacağını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gözlem, | |
2 | Afetlerin ülkelerin sürdürebilir kalkınmasındaki etkileri irdeler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
3 | Afet yönetim döngüsünün öneminin ve gereklerinin bilincindedir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
4 | Ulusal Deprem Stratejisi Eylem Planı çerçevesinde yapılması gerekenleri bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
5 | Afet riskinin azaltılması için ne yapılması gerektiğini irdeler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
6 | Afete dirençli toplum oluşturmayı planlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
7 | Deprem öncesi, sırası ve sonrası ne yapacağını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Afet nedir? Afet çeşitleri. | Sunum Hafta1 + Kaynaklar |
2 | Afetlerin sürdürülebilir kalkınmadaki etkileri, | Sunum Hafta 2 + Kaynaklar |
3 | Afet Yönetimi Döngüsü, Afet Terminolojisi | Sunum Hafta 3 + Kaynaklar |
4 | Ulusal Deprem Strateji Eylem Planı (UDSEP) | Sunum Hafta 4 + Kaynaklar |
5 | Türkiye Afet Müdahale Planı-1 | Sunum Hafta 5 + Kaynaklar |
6 | Türkiye Afet Müdahale Planı-2 | Sunum Hafta 6 + Kaynaklar |
7 | Deprem nedir? Deprem büyüklüğü ve şiddeti | Sunum Hafta 7 + Kaynaklar |
8 | Türkiye ve Dünyanın depremselliği | Sunum Hafta 8+ Kaynaklar |
9 | Seller. Heyelanlar, Tsunami | Sunum Hafta 9 + Kaynaklar |
10 | Türkiye ve Dünyada afet zararları azaltma çalışmaları | Sunum Hafta 10 + Kaynaklar |
11 | Proje sunumları | Sunum Hafta 11 + Kaynaklar |
12 | Proje Sunumları | Sunum Hafta 12 + Kaynaklar |
13 | Proje Sunumları | Sunum Hafta 13 + Kaynaklar |
14 | Proje Sunumları | Sunum Hafta 14 + Kaynaklar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1- Hyogo Framework for Action (2005-2015), 2007, Building the resilience of Nations and Communities, United Nations, ISDR Publication 1037, Geneva. 2- Smith, K. 2000, Environmental Hazards, Assessing Risk and Reducing Disaster, Routledge, 420p. 3- UDSEP (2012-2023), 2011, Ulusal Deprem Stratejisi ve Eylem Planı, T.C.Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı, 83 sayfa, Ankara. 4- Deprem Bölgelerinde Yapılacak Binalar Hakkında Yönetmelik, 2007, Resmi Gazete 6.Mart.2007, Sayı: 26454. 5- Türkiye Afet Müdahale Planı, T.C.Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı, 41 sayfa, Ankara. 6- T.C. Kalkınma Bakanlığı Onuncu Kalkınma Planı (2014-2018) Afet Yönetiminde Etkinlik Raporu (yayınlanmamış). |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Deprem öncesi, sırası ve sonrası ne yapacağını bilir. |
2 | Afetlerin ülkelerin sürdürebilir kalkınmasındaki etkileri irdeler |
3 | Afet yönetim döngüsünün öneminin ve gereklerinin bilincindedir |
4 | Ulusal Deprem Stratejisi Eylem Planı çerçevesinde yapılması gerekenleri bilir |
5 | Afet riskinin azaltılması için ne yapılması gerektiğini irdeler |
6 | Afete dirençli toplum oluşturmayı planlayabilir. |
7 | Deprem öncesi, sırası ve sonrası ne yapacağını bilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |