Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Dini Musiki | ILA 115 | 1 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SAFİYE ŞEYDA ERDAŞ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. TAHİR ÇAĞMAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Tarih içerisinde Türk-İslam coğrafyasında gelişen ve günümüzde de devam eden dini musikinin mahiyetinin ve formlarının öğretimi ve tatbikatı. |
Dersin İçeriği | Türk Din Musikisinin Tarihçesi, Dini Musiki Formları, Cami ve Tekke Musikisi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Makam ve usulleri öğrenir ve tatbik eder. | Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Performans Görevi, Sözlü Sınav, |
2 | Müzikal kaynakları öğrenir ve araştırma yöntemlerine göre kullanır. | Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınav, |
3 | Repertuarı makam ve usullerine uygun biçimde icra eder. | Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Performans Görevi, |
4 | Türk müziği repertuarı hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk Din Musikisi, Tanımı ve Muhtevası | |
2 | Türk İslam Dünyasında Dini Müziğin Yeri | |
3 | Türk Dini Müziği Kültürü ve Formları | |
4 | Türk Dini Müziğinde icra hususiyetleri | |
5 | Türk Dini Müziğinde Kullanılan Basit Makamlar | |
6 | Türk Dini Müziğinde Şed Makamların Kullanılışı | |
7 | Türk Din Müziğinde Makam-Form İlişkisi | |
8 | Türk Din Müziğinde Kullanılan Usuller ve Mertebeleri | |
9 | Basit ve Mürekkep (Bileşik) Usul Bilgileri | |
10 | Dini Müzikte Ses Kullanımı ile İlgili Teknik Bilgiler | |
11 | Makamların Dini Müzik Formlarına Uygulanışı | |
12 | Ezan, Salâ, Kıraat, Cumhur Müezzinliği,Kaside Formlarında Uygulama | |
13 | Naat, İlahi, Tevşih, Mevlid formlarında uygulama | |
14 | Türk Din Musiki Formunda uygulama |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Türk Din Musikisi El Kitabı, Grafiker Yayınları. |
Ders Kaynakları | [2] D.İ.A. Ansiklopedisi ilgili maddeler. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | ||||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | ||||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | ||||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | ||||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | ||||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | ||||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | ||||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | ||||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Makam ve usulleri öğrenir ve tatbik eder. | ||||||||||||||
2 | Müzikal kaynakları öğrenir ve araştırma yöntemlerine göre kullanır. | ||||||||||||||
3 | Repertuarı makam ve usullerine uygun biçimde icra eder. | ||||||||||||||
4 | Türk müziği repertuarı hakkında bilgi sahibi olur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 3 | 4 | 12 |
Sözlü Sınav | 1 | 4 | 4 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 92 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,68 | ||
dersAKTSKredisi | 4 |