Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Elektrikle Tahrik | EEM 447 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | EEM309 Elektrik Makineleri I ve EEM310 Elektrik Makineleri II dersleri alınmış olmalıdır. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA TURAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA TURAN, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Barış Cevher |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Elektrikle tahriğin önemini kavratıp, sürücü, motor ve iş makinalarının oluşturduğu tahrik sistemi davranışlarının belirlenmesi ve gerekli elektriksel donanımları seçme becerisini kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Tahrik sistemlerinin tarihi gelişimi, elektrikle tahrik, elektrik motorları karakteristiklerinin sınıflandırılması, döner sistemin dinamiği ve kararlı çalışma noktalarının belirlenmesi, tahrik sisteminde hızlanma - hız değişimi - durma süresinin belirlenmesi, iş makinaları karakteristikleri, kesikli çalışma - 4 bölgeli çalışma, motor sürücüleri yol verme- hız ayarı ve düzeneklerin seçimi, frenleme, tahrik sisteminin modellenmesi ve simülasyonu, motor seçimi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Endüstriyel gelişimde elektrikle tahriğin önemini açıklar (PÇ1) | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Ödev, |
2 | Elektrik motorlarının karakteristiklerini sınıflandırır (PÇ1) | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
3 | Elektromekanik sistemler üzerinde analizler yapar (PÇ2) | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, |
4 | Çalışma uzayını ve kararlı çalışma noktalarını değerlendirir (PÇ1) | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, |
5 | Mekanik yüklerin modellerini kullanır (PÇ1) | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, |
6 | Tahrik sistemlerini modelleyerek dinamik benzetimini bilgisayar ortamında yapar (PÇ4-6-7) | Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Benzetim, | Ödev, |
7 | Uygulamaya özel elektrik motorunu seçer (PÇ4-6-7) | Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav, Performans Görevi, |
8 | Uygulamaya özel motor sürücüsünü seçer (PÇ1) | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Elektrikle Tahriğin Gelişimi ve Endüstrideki Önemi | |
2 | Elektrikle tahrik sistemlerinin çeşitleri | |
3 | Elektrik motorlarının dış karakteristikleri | |
4 | Elektrikle tahrik sisteminin dinamiği | |
5 | Elektrikle tahrik sistemlerinin kararlı çalışma koşulu | |
6 | Tahrik sisteminde hız değişimi: yol alma, hız değiştirme ve frenleme zamanlarının incelenmesi. İş makinelerinin karakteristikleri | |
7 | Tahrik gücünün belirlenmesi. Elektrik motorlarının modellenmesi. Uygulamalar. | |
8 | Mekanik yüklerin modellenmesi ve tahrik sisteminin simülasyonu. Simulasyon uygulaması | |
9 | Uygulamalar | |
10 | Dört bölgeli çalışma. 1. Grup seminerler | |
11 | Hız ayar ve frenleme yöntemleri ve simulasyonlar. 2. Grup seminerler | |
12 | Motor sürücüleri ve seçimi. 3. Grup seminerler | |
13 | Motor seçimi. 4. Grup seminerler | |
14 | Yanlış motor seçiminin getirdiği sorunlar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] http://www.ebs.sakarya.edu.tr |
Ders Kaynakları | [1] http://www.ebs.sakarya.edu.tr |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 2 | 8 | 16 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |