| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Bilim Tarihi ve Fen Öğretimi | ILF 506 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. CANAN LAÇİN ŞİMŞEK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Fen eğitimi içerisinde yer alan konuların tarihsel gelişimi önemlidir. Bu gelişimin fen konularoyla birlikte öğrencilere sunulması gerekmektedir. Bu ders ile bilim tarih ile fen dersi arasında ilişki farkedilecektir. |
| Dersin İçeriği | Bilimsel gelişmeleri tarihi süreç içerisinde ele alıp, ilgili örnekleri iköğretim ders programı ile ilişkilendirme. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Bilim Tarihini anlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Ödev, |
| 2 | Bilim tarihinin fen öğretimi açısından önemini tartışır. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Proje / Tasarım, Portfolyo, |
| 3 | Bilim tarihinin fen öğretiminde nasıl kullanacağını tartışır. | Beyin Fırtınası, Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Proje / Tasarım, Portfolyo, |
| 4 | Yurt dışında yapılmış örnek çalışmaları tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Portfolyo, Ödev, Proje / Tasarım, |
| 5 | Yurt içinde yapına çalışmaları tanır. | Örnek Olay, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Anlatım, | Ödev, Proje / Tasarım, Portfolyo, |
| 6 | Fen ve teknoloji dersindeki konularla bilim tarihi arasında ilişki kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Portfolyo, Ödev, Proje / Tasarım, |
| 7 | Bilim tarihi ile zenginleştirilmiş ders etkinlikleri planlar. | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Anlatım, | Portfolyo, Ödev, Proje / Tasarım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bilim tarihi nedir? | İlgili kaynaklar |
| 2 | Bilim tarihi ve fen eğitimi | İlgili kaynaklar |
| 3 | Bilim tarihinin fen eğitimi açısından önemi | İlgili kaynaklar |
| 4 | Bilim tarihi ve fen eğitimi ile ilgili yurt dışında yapılan çalışmalar | İlgili kaynaklar |
| 5 | Bilim tarihi ve fen eğitimi ile ilgili yurt dışında yapılan çalışmalar | İlgili kaynaklar |
| 6 | Bilim tarihi ve fen eğitimi ile ilgili yurt içinde yapılan çalışmalar | İlgili kaynaklar |
| 7 | Bilim tarihi ve fen eğitimi ile ilgili yurt içinde yapılan çalışmalar | İlgili kaynaklar |
| 8 | İlköğretim müfredatının bilim tarihi açısından incelenmesi | İlgili kaynaklar |
| 9 | İlköğretim müfredatının bilim tarihi açısından incelenmesi | İlgili kaynaklar |
| 10 | Fen ve teknoloji dersi ünitelerinin bilim tarihi ile zenginleştirilmesi (öğrenci çalışmaları) | İlgili kaynaklar |
| 11 | Fen ve teknoloji dersi ünitelerinin bilim tarihi ile zenginleştirilmesi (öğrenci çalışmaları) Fen ve teknoloji dersi ünitelerinin bilim tarihi ile zenginleştirilmesi (öğrenci çalışmaları) | İlgili kaynaklar |
| 12 | Fen ve teknoloji dersi ünitelerinin bilim tarihi ile zenginleştirilmesi (öğrenci çalışmaları) | İlgili kaynaklar |
| 13 | Öğrenci çalışmalarının sunumu | İlgili kaynaklar |
| 14 | Değerlendirme | İlgili kaynaklar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | [1] Einstein, Albert ve Infeld, Leopold (1994). Fiziğin evrimi. Ankara: Onur Yayınları. [2] Bixby, William. (1997). Galileo ve Newton’un evreni. Ankara: Tübitak Yayınları. [3] Yıldırım, Cemal. (1997). Bilim tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi. [5] Gürel, Osman. (2001). Doğa bilimleri tarihi. Ankara: İmge Kitabevi [6] Çüçen, A. K. (2001). Bilgi felsefesi. Bursa: ASA Yayınevi. [4] Oldroyd, David. .(2004). İnsan düşüncesinde yerküre: yerbilimine bir tarihsel bakış. Ankara: Tübitak Yayınları. [7] Whitfield, Peter. (2008). Batı biliminde dönüm noktaları: Tarih öncesi dönemlerden atom çağına. İstanbul: Küre Yayınları. [8] Gür, Aysun. (2008). Bilim kavramında tarihsel dönüşüm. Bursa: Asa Kitabevi. [9] Tez, Zeki. (2008). Biyolojinin kültürel tarihi İstanbul: Doruk Yayınları. |
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
|---|---|
| 1 | Bilim Tarihini anlar. |
| 2 | Bilim tarihinin fen öğretimi açısından önemini tartışır. |
| 3 | Bilim tarihinin fen öğretiminde nasıl kullanacağını tartışır. |
| 4 | Yurt dışında yapılmış örnek çalışmaları tanır. |
| 5 | Yurt içinde yapına çalışmaları tanır. |
| 6 | Fen ve teknoloji dersindeki konularla bilim tarihi arasında ilişki kurar. |
| 7 | Bilim tarihi ile zenginleştirilmiş ders etkinlikleri planlar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 25 |
| 1. Ödev | 50 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 25 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Sözlü Sınav | 0 | 10 | 0 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 156 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||