Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hemşireliğe Giriş ve Temel Kavramlar | HEM 101 | 1 | 2 + 0 | 2 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÖZLEM DOĞU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ÖZLEM DOĞU, Öğr.Gör. AYLA DİKMEN, Öğr.Gör.Dr. NURHAN AKTAŞ, |
Dersin Yardımcıları | Öğr.Gör. AYLA DİKMEN, Öğr.Gör. NURHAN AKTAŞ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Hemşireliğe Giriş Dersi, öğrencinin hemşireliğin temel felsefesini, sağlıkbakım sistemi içinde hemşirenin rolünü ve hemşirelik mesleğine ilişkin yasal sorumlulukları kavramasını sağlar. |
Dersin İçeriği | Hemşireliğin tarihsel gelişimi- kadın olmak ve meslekleşme-Hemşirelik kanunu ve yönetmeliği- Sağlık bakım sistemi-Hemşirelik eğitimine genel bir bakış-hemşirenin rol ve sorumlulukları-Hemşirelikle ilgili ulusal ve uluslararası örgütler- insan ve hasta hakları-Bakım kavramı, hemşirelik değerleri, etik ve ikilemler-Hemşirelikte kavram haritaları ve kritik düşünme-Hemşirelikte temel kavramlar- hemşirelik bilim ve sanatı-Hemşirelikte model ve kuramlar- Yaşam Modeli- Major Gordon Fonksiyonel Sağlık Örüntüsü Modeli-Hemşirelik süreci I-Hemşirelik süreci II-kayıt ve raporlama- model doğrultusunda vaka tartışması-İletişim ve beden dili- sağlığın geliştirilmesinde ve sürdürülmesinde hemşirenin rolü |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türkiye’de Hemşirelik mesleği ve hemşirelik eğitimini, güncel koşulları açıklar | Tartışma, | Sınav, |
2 | Sağlık ekibinin bir üyesi olarak hemşirenin rol ve sorumluluklarını tanımlar | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
3 | Hemşireliğin dört temel kavramını (insan, hemşirelik, sağlık/hastalık, çevre) açıklar. | Tartışma, Soru-Cevap, | Ödev, Sınav, |
4 | Hemşireliğin yeni alanlarla ilgili rollerini açıklar | Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
5 | Hemşirelikte etik kodları tanımlar ve meslek için etik kodların önemini kavrar | Tartışma, Anlatım, | Sınav, |
6 | Hemşirelikte kavram ve kuramlar konusunda ön bilgi edinir | Anlatım, | Sınav, |
7 | Hemşirelikte Profesyonelleşme ve Kanıta Dayalı Uygulamanın önemini kavrar | Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Anlatım, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hemşireliğin tarihsel gelişimi | |
2 | Hemşirelik kanunu ve yönetmeliği- Sağlık bakım sistemi | |
3 | Hemşirenin rol ve sorumlulukları | |
4 | Hemşirelikle ilgili ulusal ve uluslararası örgütler- insan-hasta ve çalışan hakları | |
5 | Hemşirelik felsefesi ve bütüncül yaklaşım | |
6 | Hemşirelik değerleri, etik ve ikilemler | |
7 | Hemşirelikte kavram haritaları ve kritik düşünme | |
8 | Ara sınav | |
9 | Hemşirelikte temel kavramlar- hemşirelik bilim ve sanatı | |
10 | Hemşirelikte model ve kuramlar- Major Gordon Fonksiyonel Sağlık Örüntüsü Modeli | |
11 | Hemşirelikte model ve kuramlar- Roper-Logan-Tierney Yaşam Modeli | |
12 | Hemşirelik süreci I | |
13 | Hemşirelik süreci II | |
14 | Hemşirelikte profesyonelleşme ve kanıta dayalı uygulamalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu |
|
Ders Kaynakları | 1. D’Amico D., Barbarito C. Health &Physical Assessment in Nursing. 2016, Pearson, London. 2. Jarvis C. Physical Examination & Health Assessment. 6th Edition. 2012, Elsevier. 3. Sevinç S. Abdominal Değerlendirme. Hemflirelikte E¤itim ve Araştırma Dergisi 2007; 4 (1): 10-20 4. Kuyurtan F. Klinisyen/Öğrenci Hemşire ve Ebeler için Fizik Muayene. 2013. Nobel Tıp Kitabevleri. 5. Enç. N. Sağlık Tanılaması ve Fiziksel Mauyene. 2015. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. 6. Erdemir, F. (1998). Hemşirenin Rol Ve İşlevleri Ve Hemşirelik Felsefesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2(1),59-63. 7. Cevizci, A.(2017).Felsefe Tarihi.Ankara:SayYayınları. 8. Baykara,Z.,B.(2014). Hemşirelik Bakımı Kavramı. Türkiye Biyoetik Dergisi, 1(2), 92-99. 9. Ökdem, S. Abbasoğlu, A., Doğan, N. (2000). Hemşirelik Tarihi, Eğitimi ve Gelişimi. Ankara Üniversitesi Dikimevi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, 1(1): 5-11. 10. Değişik: 25.04.2007 Tarih -5634 Sayılı Hemşirelik Kanunu http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2007/05/20070502-3.htm 11. Hemşirelik Kanunu, Sayı 6283 , Resmi Gazete ile Neşir ve İlânı: 2 Mart 1954 - Sayı: 8647, 3.t. Düstur, c.35 - s.460 12. Hemşirelik Yönetmeliği, 8. Mart.2010 ve 27515 http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2010/03/20100308-4.htm Hemşirleik 13. Yönetmeliği 19. Nisan.2011 tarih ve 27910 sayılı http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2011/04/20110419-5.htm 14. Hemşireler İçin etik İlke ve Sorumluklar http://www.turkhemsirelerdernegi.org.tr/Upload/hemsire%20brosur.pdf 15. Yoost, B.L. & Crawford, L.R. (2019). Fundamentals of nursing:active learning for collaborative practice (2nd ed.). St. Louis: Elsevier. 16. Potter, P.A., Perry, A.G., & Stockert, P.A. (2021). Fundamentals of nursing (10th ed.). St. Louis: Elsevier. 17. Atabek Aştı T., Karadağ A. (2012), Hemşirelik Bilim ve Sanatı, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul . 18. Acaroğlu, (2012). Hemşirelik Bilim ve Sanatı. 2. Temel Hemşirelik Bakımı Kongresi, İstanbul. 19. Babadağ, K. (2010). Hemşirelik ve Değerler. Ankara Alter Yayıncılık.İstanbul. 20. Karadağ A. Çalışkan N., Göçmen Baykara Z. (2017). Hemşirelik Teorileri ve Modelleri. Akademik Yayınevi, İstanbul. Berman, A., Snyder, S., & Frandsen, G. (2016). Fundamentals of nursing: concept, process, and practice (10th ed.). New Jersey: Pearson. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur | X | |||||
2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder | X | |||||
5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır | X | |||||
6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | X | |||||
7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir | X | |||||
8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türkiye’de Hemşirelik mesleği ve hemşirelik eğitimini, güncel koşulları açıklar | |||||||||
2 | Sağlık ekibinin bir üyesi olarak hemşirenin rol ve sorumluluklarını tanımlar | |||||||||
3 | Hemşireliğin dört temel kavramını (insan, hemşirelik, sağlık/hastalık, çevre) açıklar. | |||||||||
4 | Hemşireliğin yeni alanlarla ilgili rollerini açıklar | |||||||||
5 | Hemşirelikte etik kodları tanımlar ve meslek için etik kodların önemini kavrar | |||||||||
6 | Hemşirelikte kavram ve kuramlar konusunda ön bilgi edinir | |||||||||
7 | Hemşirelikte Profesyonelleşme ve Kanıta Dayalı Uygulamanın önemini kavrar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 25 |
2. Kısa Sınav | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 2 | 15 | 30 |
Ödev | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 174 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,96 | ||
dersAKTSKredisi | 7 |