Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sivil Toplum | SBK 406 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ZEYNEL ABİDİN KILINÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Abdullah Sait ÖZCAN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin birbiriyle bağlantılı iki amacı bulunmaktadır. Bunlardan birincisi, tarihsel bir perspektif açısından kavramın bugün taşıdığı anlamı öğrenciye aktarmak ve ikinci amaç ise teorik bilgi ışığında Türk tarihinde sivil toplum anlayışından bahsetmenin mümkün olup olmayacağını ortaya koymaktır. |
Dersin İçeriği | Toplum kuramları, sivil toplum-siyasal toplum ayrımı ve etkileşimi, sivil toplumun tarihsel gelişimi, otoriter siyasal sistemlerde sivil toplum, liberal/demokratik sistemlerde sivil toplum, Batı toplumlarında sivil toplum, Batı dışı toplumlarda sivil toplum, İslam/Osmanlı dünyasında sivil toplum. Türkiye´de sivil toplumun gelişimi. Sivil toplum ve katılımcı demokrasinin işleyişi. Sivil toplum kuruluşlarının gelişimi ve siyasal karar süreçlerindeki rolü. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sivil toplum kavramının, siyasi düşüncelerde önemli bir sorunu olduğunu bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
2 | Sivil toplum kavramının içeriğini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
3 | Kavramın bugün taşıdığı anlamın ortaya çıkmasında Hegel ve Gramsci’nin önemli olduğunun anlar, eleştirel yorumlar yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
4 | Kavramın demokratik bir yönetim için son derece önemli olduğunun farkına varır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
5 | Türk tarihinde demokratik bir kültürün eksikliğinin aslında sivil toplum açısından bir eksiklikle çok yakın bir ilişkisinin olduğunu analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
6 | Adına sivil toplum örgütü/kuruluşu denen pek çok oluşumu, kavramın batıda ne anlama geldiğine ilişkin teorik bilgiden yararlanarak değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin konusu ve amacı | Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
2 | Doğal Hukuk Geleneği ve sivil toplum I | Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
3 | Doğal Hukuk Geleneği ve sivil toplum II | Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
4 | Klasik Ekonomi Politikçiler ve sivil toplum | Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
5 | Hegel | Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
6 | Marx | Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
7 | Gramsci;Habermas | Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
8 | Sivil toplum ve devlet | Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
9 | ARASINAV | |
10 | Sivil toplum ve demokrasi | Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
11 | Sivil toplum örgütleri | Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
12 | Osmanlı döneminde sivil toplum | Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
13 | Cumhuriyet döneminde sivil toplum | Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
14 | Günümüzde sivil toplum kavramının anlamı ve liberalizmle ilişkisi | Aşağıda belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | ÇAHA, Ömer (2003), Aşkın Devletten Sivil Topluma, Gendaş Kültür: İstanbul. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olmak | X | |||||
2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip etmek | X | |||||
3 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olmak | X | |||||
4 | Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlayabilmek ve uygulamaya aktarabilmek | X | |||||
5 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olmak | X | |||||
6 | Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde görev alabilecek niteliklere sahip olmak | X | |||||
7 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olmak | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilmek | X | |||||
9 | Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olmak | X | |||||
10 | Türkçe’yi iyi kullanan, yazılı ve sözlü iletişimi iyi, kendini doğru şekilde ifade edebilen ve empati yeteneğine sahip olma | X | |||||
11 | Akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilmek, araştırma süreçlerine hâkim olmak, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanabilmek | X | |||||
12 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olmak | X | |||||
13 | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sivil toplum kavramının, siyasi düşüncelerde önemli bir sorunu olduğunu bilir. | |||||||||||||
2 | Sivil toplum kavramının içeriğini açıklar. | |||||||||||||
3 | Kavramın bugün taşıdığı anlamın ortaya çıkmasında Hegel ve Gramsci’nin önemli olduğunun anlar, eleştirel yorumlar yapar. | |||||||||||||
4 | Kavramın demokratik bir yönetim için son derece önemli olduğunun farkına varır. | |||||||||||||
5 | Türk tarihinde demokratik bir kültürün eksikliğinin aslında sivil toplum açısından bir eksiklikle çok yakın bir ilişkisinin olduğunu analiz eder. | |||||||||||||
6 | Adına sivil toplum örgütü/kuruluşu denen pek çok oluşumu, kavramın batıda ne anlama geldiğine ilişkin teorik bilgiden yararlanarak değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Final | 2 | 10 | 20 |
Toplam İş Yükü | 135 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |