Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilim Felsefesi | SBK 429 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ZEYNEL ABİDİN KILINÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Abdullah Sait ÖZCAN |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Ontolojik ve epistemolojik kabulleri ile temel bilimsel paradigmalar ve yaklaşımlar ile bilimsel bilgiye yönelik temel eleştiriler ve araştırma yöntem ve teknikleri ile birlikte bilimsel bilgi’nin kendine has özellikleri ile incelenmesi/özetlenmesi ve öğretilmesi amaçlanmaktadır |
Dersin İçeriği | Ontolojik açıdan bilginin zorunluluğu, bilginin amacı, bilginin tarihi, insani bilginin kaynakları, bilgi türleri, bilginin özellikleri ve bilgide doğruluk sorunu, batılı bilginin gelişim tarihi, bilimsel bilginin doğuşu ve gelişimi, bilimsel bilginin kriteri, konusu, alanı, amacı ve özellikleri, temel bilimsel paradigmalar, temel yaklaşımlar, bilimsel yöntem ve araştırma teknikleri ile bilimsel bilgiye yönelik temel eleştiriler. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilginin tanımı, amacı, tarihi, kaynakları ve özelliklerini ifade eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
2 | Bilgi türleri ile birlikte bilginin doğruluk sorununu karşılıklı nedensellik ilişkisi içinde analiz eder. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
3 | Batılı bilginin gelişim tarihini bilimsel bilginin doğuşu ve gelişimini sosyo-kültürel sebepleri ile birlikte değerlendirir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
4 | Bilimsel bilginin temel özelliklerini, yöntem ve tekniklerini diğer bilgi türleri ile karşılaştırarak analiz eder. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
5 | Temel bilimsel paradigmaları ve temel yaklaşımları yöntem ve teknikleri birlikte değerlendirir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
6 | Bilimsel bilgiye yönelik temel eleştirileri karşılaştırmalı olarak değerlendirir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
7 | Örnek Olay, Anlatım, | Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ontolojik açıdan bilginin zorunluluğu, bilginin amacı vebilginin tarihi | Ömer Demir, Bilim Felsefesi |
2 | İnsani bilginin kaynakları | Ömer Demir, Bilim Felsefesi |
3 | Bilgi türleri | Ömer Demir, Bilim Felsefesi |
4 | Bilgide doğruluk sorunu | Ömer Demir, Bilim Felsefesi |
5 | Batılı bilginin ontolojik temelleri ve temel bilgi kuramları | Ömer Demir, Bilim Felsefesi |
6 | Batılı bilginin gelişim tarihi: Bilimsel bilginin doğuşu ve gelişimi | Ömer Demir, Bilim Felsefesi |
7 | Bilimsel bilginin kriteri, tanımı, konusu, amacı ve özellikleri | Ömer Demir, Bilim Felsefesi |
8 | Sosyal bilimlerde temel yaklaşımlar: Pozitivist bilim anlayışı, temel kabulleri, yöntemi ve teknikleri | Ömer Demir, Bilim Felsefesi |
9 | Ara Sınav | Ömer Demir, Bilim Felsefesi |
10 | Pozitivist bilim anlayışına bağlı yaklaşımlar | Ömer Demir, Bilim Felsefesi |
11 | Pozitivizme yönelik eleştiriler | Ömer Demir, Bilim Felsefesi |
12 | Yorumcu bilim anlayışı, temel kabulleri, yöntem ve teknikleri | Ömer Demir, Bilim Felsefesi |
13 | Yorumcu bilim anlayışına bağlı temel yaklaşımlar ve yorumcu bilim anlayışına yönelik eleştiriler | Ömer Demir, Bilim Felsefesi |
14 | Bütüncü bilim anlayışı, temel kabuller, yöntem ve araştırma teknikleri | Ömer Demir, Bilim Felsefesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Ömer Demir, Bilim Felsefesi, Vadi Yayınları, 4. baskı, Ankara, 2009 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olmak | X | |||||
2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip etmek | ||||||
3 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olmak | X | |||||
4 | Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlayabilmek ve uygulamaya aktarabilmek | X | |||||
5 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olmak | X | |||||
6 | Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde görev alabilecek niteliklere sahip olmak | X | |||||
7 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olmak | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilmek | X | |||||
9 | Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olmak | X | |||||
10 | Türkçe’yi iyi kullanan, yazılı ve sözlü iletişimi iyi, kendini doğru şekilde ifade edebilen ve empati yeteneğine sahip olma | X | |||||
11 | Akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilmek, araştırma süreçlerine hâkim olmak, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanabilmek | ||||||
12 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olmak | X | |||||
13 | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilginin tanımı, amacı, tarihi, kaynakları ve özelliklerini ifade eder | |||||||||||||
2 | Bilgi türleri ile birlikte bilginin doğruluk sorununu karşılıklı nedensellik ilişkisi içinde analiz eder. | |||||||||||||
3 | Batılı bilginin gelişim tarihini bilimsel bilginin doğuşu ve gelişimini sosyo-kültürel sebepleri ile birlikte değerlendirir. | |||||||||||||
4 | Bilimsel bilginin temel özelliklerini, yöntem ve tekniklerini diğer bilgi türleri ile karşılaştırarak analiz eder. | |||||||||||||
5 | Temel bilimsel paradigmaları ve temel yaklaşımları yöntem ve teknikleri birlikte değerlendirir. | |||||||||||||
6 | Bilimsel bilgiye yönelik temel eleştirileri karşılaştırmalı olarak değerlendirir. | |||||||||||||
7 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |