Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Anayasa Hukuku | SBK 104 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SERDAR KORUCU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. FERRUH TUZCUOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Ömer Can BAŞ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Anayasa ve anayasacılık kavramını, anayasaların yapılış ve değiştirilişlerini; devletin somut görünümü ve işleyiş esaslarını, devletlerin biçimleri, kompozisyonları ve siyasal yapıları yönünden ayrımlarının, egemenliğin kullanım biçimleri ve sınırları konularında öğrencilerin genel çerçevede bilgi edinmelerini sağlamak |
Dersin İçeriği | Anayasa kavramı ve anayasacılık düşüncesi; kurucu güç kavramı ve ortaya çıkış ve kullanılış yöntemleri; anayasa yargısı ve modelleri; devletin unsurları ve türleri; güçler ayrılığı ve hükümet sistemleri, temel hakların genel esasları konuları ele alınacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Anayasa kavramını ortaya koyar; diğer hukuk kurallarından ayırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
2 | Anayasaları çeşitli açılardan sınıflandırır ve eline aldığı bir anayasayı bu ayırımlar içerisinde değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
3 | Anayasallık denetiminin anlamını bilir ve denetim modelleri hakkında bilgiler verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
4 | Anayasaların kimin tarafından, hangi durumlarda yapıldığını ortaya koyar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
5 | Demokratik anayasanın nasıl yapılacağını ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
6 | Türev kurucu güç hakkında bilgi verir; asli kurucu güç ile farkını ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
7 | Monarşi ile cumhuriyet arasındaki ilişki ve farklılıkları analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
8 | Federal devleti ile üniter devleti karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
9 | Bir devlete ait özellikler verildiğinde bu devletin üniter mi, federal mi, bölgesel modelde mi olduğu hakkında hükümlerde bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
10 | Demokratik rejimleri diğerlerinden ayırır ve siyasal rejimlerle ilgili analizler yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
11 | İnsan haklarını çeşitli açılardan sınıflandırır ve örnekler verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
12 | Avrupa insan hakları sözleşmesinin ulusal anayasal düzenler üzerindeki etkilerini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Anayasa, anayasa hukuku kavramı, anayasa hukukunun hukuk dalları arasındaki yeri, anayasa hukukunun kaynakları | Gözler, Kemal(2008), Anayasa Hukukunun Genel Esaslarına Giriş, Ekin Yay., Bursa 2008, ss. 1-20,Teziç,Erdoğan(1998), Anayasa Hukuku(Genel Esaslar), Beta Yay., s.1-50,Kaboğlu, İbrahim, Özden(2006) Anayasa Hukuku Dersleri-Genel Esaslar,Legal Yay. İst,s.1-18 |
2 | Anayasacılık hareketleri ve anayasaların çeşitli açılardan sınıflandırılması | Gözler, 2008: 21-33.Teziç, 1998: 134-146.Erdoğan, Mustafa (2006), Anayasa Hukuku, Orion Yay., Ankara 2005, ss. 37-49, Kaboğlu, 2006: 2-20. |
3 | Anayasaların yapılış ve değiştirilişleri | Gözler, Kemal, Kurucu Güç, Ekin Yay., Bursa 1997.Gözler, 2008: 44-62.Teziç, 1998: 147-171. Kaboğlu, 2006, 21-33. |
4 | Anayasanın üstünlüğü ve kurumsal güvencesi olarak anayasa yargısı (anayasaya uygunluk denetimi) | Erdoğan, 2006: 50-58, Gözler, 2008: 33-41.Teziç, 1998: 171-214, Kaboğlu, 2006: 308-377. |
5 | Anayasa Hukukunda devlet kavramı, devletin kurucu unsurları | Gözler, 2008: 64-78, Erdoğan, 2006: 17-26.Teziç, 1996: 108-121.Kaboğlu, 2006: 51-93. |
6 | Güçler ayrılığı kavramı ve günümüzdeki görünümü | Gözler, 2008: 90-120.Teziç, 1998: 121-133.Kaboğlu, 2006: 137-159.Erdoğan, 2006: 27-28. |
7 | Devletlerin çeşitli açılardan sınıflandırılması (1) | Gözler, 2008: 90-120.Teziç, 1998: 121-133.Kaboğlu, 2006: 137-159.Erdoğan, 2006: 27-28. |
8 | Yasama yürütme ilişkileri ve hükümet sistemleri | Teziç, 1998: 393-433. Gözler, 2008: 123-162. Erdoğan, 28-36. Kaboğlu, 2006: 114-130. |
9 | ARASINAV | |
10 | Demokrasi teorisi ve uygulama biçimleri (1) | Erdoğan, 2006: 105-138. Gözler, 2008: 167-186. Kaboğlu, 2006: 163-201. |
11 | Demokrasi teorisi ve uygulama biçimleri (2) | Erdoğan, 2006: 105-138. Gözler, 2008: 167-186. Kaboğlu, 2006: 163-201. |
12 | Seçim hukukunun temel ilkeleri | Gözler, 2008: 190-214. Teziç, 1998: 215-344. |
13 | Hak ve özgürlük kavramı ve tarihsel gelişimi, sınırlandırılmaları ve durdurulmaları | Gözler, 2008: 217-230, Kaboğlu, 2006: 207-237. |
14 | Hak ve özgürlüklerin anayasal güvenceleri ve uluslar arası hukuk yoluyla korunması | Erdoğan, 2006: 68-73. Gözler, 2008: 229-237. Kaboğlu, 2006: 239-262. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Kemal Gözler, Anayasa Hukukunun Genel Esasları, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. |
Ders Kaynakları | T.C. 1982 Anayasası. anayasa. gov.tr´de; anayasa.gen.tr´de ders içeriğiyle ilgili makaleler |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olmak | ||||||
2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip etmek | ||||||
3 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olmak | ||||||
4 | Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlayabilmek ve uygulamaya aktarabilmek | ||||||
5 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olmak | ||||||
6 | Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde görev alabilecek niteliklere sahip olmak | ||||||
7 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olmak | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilmek | ||||||
9 | Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olmak | ||||||
10 | Türkçe’yi iyi kullanan, yazılı ve sözlü iletişimi iyi, kendini doğru şekilde ifade edebilen ve empati yeteneğine sahip olma | ||||||
11 | Akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilmek, araştırma süreçlerine hâkim olmak, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanabilmek | ||||||
12 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olmak | ||||||
13 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 131 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |