Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Acil Yardım Kurtarma Çalışmaları I | IAY 101 | 1 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. AYŞE EROĞLU |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. AYŞE EROĞLU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Acil hastaya yaklaşımın öğrenilmesi. |
Dersin İçeriği | Oryantasyon, Afet ve çeşitleri, Olay yeri güvenliği Acil ekipmanlar, Ekipman kontrolü, Modern acilaraçları ve ekipmanları, Acilde kullanılan kısaltmalar, Aspirasyon, Oksijen tedavisi, Oksijen tedavisinde kullanılan araçlar, Kanama kontrolü, yumuşak doku yaralanmaları,İleri hava yolu yöntemi; entibasyon, Solunum değerlendirilmesi,Kardiyovasküler değerlendirme, Sıvı elektrolit dengesi, Asit-baz dengesi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Acil ekipmanlarını öğrenir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
2 | Ekipman kullanımı öğrenir. | Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
3 | Oryantasyonu öğrenir. | Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
4 | Olay yeri güvenliği öğrenir. | Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
5 | Ekip çalışması öğrenir. | Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
6 | Ekg öğrenir. | Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
7 | Hava yolu açıklığı öğrenir. | Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
8 | Asit baz dengesi öğrenir. | Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
9 | Sıvı desteği öğrenir. | Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Afetler ve acil yardım | Konu ile ilgili kaynakları okumak. |
2 | Afetler ve acil yardım | Konu ile ilgili kaynakları okumak. |
3 | Depremde kurtarma çalışmaları | Konu ile ilgili kaynakları okumak. |
4 | Crush sendromu | Konu ile ilgili kaynakları okumak. |
5 | Hasta kurtarma, hasta taşıma ve hasta taşıma çeşitleri. | Konu ile ilgili kaynakları okumak. |
6 | Acil ekipmanı. | |
7 | Sıvı elektrolit dengesi. | Konu ile ilgili kaynakları okumak. |
8 | Kaza yapmış araçta kurtarma | Konu ile ilgili kaynakları okumak. |
9 | Kırıklar ve çıkıklara acil yaklaşım. | |
10 | Yıl içi Sınavı | |
11 | Omurga kırığı olan hastaya acil yardım. | Konu ile ilgili kaynakları okumak. |
12 | Çığ felaketi ve çığda kurtarma | Konu ile ilgili kaynakları okumak. |
13 | Afetlerde haberleşme | Konu ile ilgili kaynakları okumak. |
14 | Suda kurtarma | Konu ile ilgili kaynakları okumak. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Avrupa Resüsitasyon Konseyi TYD Rehberi |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlk ve Acil Yardım alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak. | X | |||||
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek. | X | |||||
4 | İlk ve Acil Yardım alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisi kazanmak. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi alarak sorumluluk alabilme becerisi kazanmak. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazışı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme becerisi kazanmak. | X | |||||
7 | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme becerisi kazanmak. | X | |||||
8 | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olmak. | X | |||||
10 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına yeterli bilince sahip olmak. | X | |||||
11 | Bedensel ve ruhsal sağlığını koruyabilme ve en üst düzeyde tutabilme bilinci kazanmak. | X | |||||
12 | Alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahip insan vücudunun sistemleri ve temel yapıları ile anatomisine hakim olmak. | X | |||||
13 | Alan terminolojisini etkin kullanabilme becerisi kazanmak. | X | |||||
14 | Ambulans içerisinde bulunan tüm malzeme ve ekipmanları tanıyabilme, uygun şekilde kullanabilme ve bakımını yapabilme becerisi kazanmak. | X | |||||
15 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarındaki alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanmak. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |