Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sayısal Fizik FIZ 506 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HÜSEYİN YASİN UZUNOK
Dersi Verenler Doç.Dr. HÜSEYİN YASİN UZUNOK,
Dersin Yardımcıları

Bölüm araştırma görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Fizikte analitik çözümü olan veya olmayan ifadelerin sonuçlarının sayısal (nümerik) yöntemler kullanarak nasıl elde edileceğini göstermek ve bunları Phyton platformunda uygulamak.

Dersin İçeriği

Sayısal Hata Türleri, Türev için sayısal metodlar, İntegral için sayısal Metodlar, Başlangıç Değer Diferansiyel denklemler için sayısal metodlar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Verilen bir matematiksel ifadede yuvarlama hatası ihtimalini yorumlar. Bireysel Çalışma, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Ödev, Sınav,
2 Verilen bir matematiksel ifadede yuvarlama hatasına karşı çözümler üretir. Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
3 Verilen bir matematiksel ifadede kesme hatasına karşı çözümler üretir. Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
4 Verilen bir fonksiyonun verilen bir noktadaki birinci mertebeden türevini sayısal yöntemlerden biri ile hesaplar ve bunu varsa tam değerle karşılaştırır. Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
5 Verilen bir fonksiyonun verilen bir noktadaki ikinci mertebeden türevini sayısal yöntemlerden biri ile hesaplar ve bunu varsa tam değerle karşılaştırır. Gösterip Yaptırma, Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
6 Verilen bir kuvvet ifadesi için konum-zaman grafiğini çizer. Gösterip Yaptırma, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma, Ödev, Sınav,
7 Verilen bir kuvvet ifadesi için hız-zaman grafiğini çizer. Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
8 Verilen bir belirli integralin sonucunu sayısal yöntemlerden birini kullanarak hesaplar. Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
9 Verilen bir başlangıç değer problemini aralık, başlangıç koşulu ve adım verildiğinde sayısal metodlar ile çözer ve biliniyorsa analitik çözümle karşılaştırır. Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İşletim sistemleri üzerine programların kurulumu, temel hesaplama işlemleri [1] Sayfa 1-30
2 Sayı sistemleri, algoritma, Programlama sistemleri ve dilleri [1] Sayfa 30-60
3 Python komutlarına giriş-I [1] Sayfa 60-90
4 Python komutlarına giriş-II [2] Sayfa 11-14
5 Python komutlarına giriş-III [2] Sayfa 14-16
6 Kütüphanelerin Kullanılması-I [2] Sayfa 16-20
7 Kütüphanelerin Kullanılması-II [2] Sayfa 21-25
8 Döngüye Giriş [2] Sayfa 25-27
9 Python ile Grafik Çizimi [2] Sayfa 27-31
10 Fiziksel programların Çözümlenmesi
11 Gauss Yöntemi ve Gauss İntegrali [2] Sayfa 32-36
12 Tekil İntegraller, Uygulama- Basit Sarkacın Tam Çözümü [2] Sayfa 36-40
13 Diferansiyel Denklemler I: Başlangıç Değer Problemleri, Euler Yöntemi [2] Sayfa 63-66
14 Runge-Kutta Yöntemi [2] Sayfa 66-68
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Q. Kong, T. Siauw, A. M. Bayen, Python Programming and Numerical Methods, Elsevier Academic Press, 2021

[2] M. Newman, Computational Physics, University of Michigan, Revised and Expanded Version, 2013<

[3] Dökümanlar-Ders Notları

 

Ders Kaynakları

[4] B. Karaoğlu, Fortran ve Python ile Sayısal Fizik, Seçkin Yayınları, 2. Baskı, 2013

[5] B. Lubanovic, Introducing Python,  SECOND EDITION, O'Reilly,  2020

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans ve yüksek lisans eğitiminde edinilen bilgileri lisansüstü alanlarda kullanabilme. X
2 Bilim ve teknolojinin gelişiminde önemli bir yeri olan fizik temel biliminin önemini kavrayarak yenilikleri takip edip kendini geliştirebilme. X
3 Kaynak tarama, sunum yapabilme, bir deney düzeneği hazırlayabilme, uygulayabilme ve çalışma alanı ile ilgili sonuçları yorumlayabilme. X
4 Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme.
5 Bireysel çalışma becerisini kullanarak seminer, kongre, sempozyum, çalıştay v.b. gibi çeşitli iletişim ortamlarında çalışmalarını ve fikirlerini paylaşabilme.
6 Bilimsel ve mesleki etik anlayışına sahip olma ve bu anlayışı her türlü ortamda savunabilme.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 25
2. Ödev 25
3. Ödev 25
1. Performans Görevi (Uygulama) 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6