| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Engellilerle Sosyal Hizmet | SHB 212 | 4 | 2 + 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | - |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi İHSAN KUTLU |
| Dersi Verenler | HÜLYA AKSAKAL KUC, |
| Dersin Yardımcıları | - |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Engelli ve engelli gruplarının tanımı, engellilerin yapısı, toplumdaki dağılımları, engelli için çalışmalar, yapılan hizmetler ve hizmetlerin kalite çeşitliği konularında öğrencilerin bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Bir sosyal hizmet alanı olarak engellilik, engelli birey ve ailesiyle çalışmada gerekli bilgi, beceri ve değer kümesi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Özürlü (engelli) tanımları ve çeşitlerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Özürlülerin toplumdaki dağılımlarını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Özürlülere yönelik yapılan hizmetleri bilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
| 4 | Özürlü yasalarıyla ilgili bilgili sahibidir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
| 5 | Özürlülere yönelik yapılan çeşitli yasal hakları bilir ve uygulaması için çalışır | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Engelli tanım ve kavramları | önerilen kaynaklardan konu takibi |
| 2 | Engelli grupları | önerilen kaynaklardan konu takibi |
| 3 | Engelli gruplarının toplum içerisindeki dağılımları | önerilen kaynaklardan konu takibi |
| 4 | Engelli grupların demografik özellikleri | önerilen kaynaklardan konu takibi |
| 5 | Engelli gruplarına yapılan hizmetler | önerilen kaynaklardan konu takibi |
| 6 | Engelli ailelerine yapılan hizmetler | önerilen kaynaklardan konu takibi |
| 7 | Yapılan hizmetlerin çeşitleri | önerilen kaynaklardan konu takibi |
| 8 | Engelli için oluşturulan hizmet seçenekleri | önerilen kaynaklardan konu takibi |
| 9 | VİZE SINAVI | önerilen kaynaklardan konu takibi |
| 10 | Aile ve Sosyal Politakalar Bakanlığı´nın yaptığı hizmetler | önerilen kaynaklardan konu takibi |
| 11 | Rehabilitasyon merkezleri ve yapılan hizmetler | önerilen kaynaklardan konu takibi |
| 12 | Özel rehabilitasyon merkezleri ve yaptığı hizmetler | önerilen kaynaklardan konu takibi |
| 13 | Engelli ailelerinin psikolojik durumu | önerilen kaynaklardan konu takibi |
| 14 | Engelli ailelerin psikolojik durumlarına yönelik yapılan hizmetler | önerilen kaynaklardan konu takibi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Danış, M. Z. (2006). “Zihinsel Engelli Çocuğa Sahip Annelerin Yaşadığı Duygular, Çocuklarının Geleceğine İlişkin Düşünceleri ve Umutsuzluk Düzeyleri”, Toplum ve Sosyal Hizmet (Society and Social Work), 17 (2): Ekim: 91-107. |
| Ders Kaynakları | 1-Danış, M. Z. (2001). “Otistik Çocuklar”, Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 1 (2): 65-82. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi | ||||||
| 2 | Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması | ||||||
| 3 | Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi | ||||||
| 4 | Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi | ||||||
| 5 | İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi | ||||||
| 6 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi | ||||||
| 7 | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi | ||||||
| 8 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | ||||||
| 9 | Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık | ||||||
| 10 | Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Özürlü (engelli) tanımları ve çeşitlerini bilir | ||||||||||
| 2 | Özürlülerin toplumdaki dağılımlarını bilir | ||||||||||
| 3 | Özürlülere yönelik yapılan hizmetleri bilir | ||||||||||
| 4 | Özürlü yasalarıyla ilgili bilgili sahibidir. | ||||||||||
| 5 | Özürlülere yönelik yapılan çeşitli yasal hakları bilir ve uygulaması için çalışır |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 35 |
| Toplam | 35 |
| 1. Final | 40 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| Toplam | 80 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
| Ödev | 1 | 25 | 25 |
| Sözlü Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 100 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||