Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Arkeolojik Kazılarda Yön ve Belgeleme | SAN 331 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. GÖRKEM IŞIK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi TÜLİN ÇORUHLU, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Murat ALKAN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ortaçağ ve Osmanlı dönemlerine ait yerleşimlerde ve yapılarında yapılacak kazı ve yüzey araştırmalarında uygulanacak yöntemler ele alınır. |
Dersin İçeriği | Proje hazırlama planlama aşamaları, kullanılacak araç ve gereçler, veri toplama, belgeleme ve değerlendirme yöntemleri örneklerle öğretilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Alan çalışmasında kullanılacak yöntemler ve teknikler hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
2 | Kazı ve yüzey araştırmalarında kullanılan aletleri tanır | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
3 | Kazı ve yüzey araştırmasında saptanan mimari kalıntıların ve eserlerin bilgisayar üzerinde, gereksinmelerine uygun olarak veri tabanı oluşturur | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
4 | Arşiv taramayı bilir | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, | Sınav, Ödev, |
5 | Farklı dönemlerini konu eden araştırmalar seçilerek sorunsallarını tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
6 | Malzemeleri dönem ve üsluplarına göre ayırır | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Benzetim, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Arşiv ve kütüphane tarama | |
3 | malzemelerin belgelenme ve değerlendirilme yöntemleri | |
4 | Bizans, Selçuklu, Osmanlı dönemlerini ait kazı ve yüzey araştırmalarının gelişimi | |
5 | Veri toplama | |
6 | Kazı ve yüzey araştırmalarında kullanılan aletler | |
7 | Kazı ve yüzey araştırmalarında kullanılan teknolojiler | |
8 | Küçük buluntuların (sikke, maden, pişmiş toprak, cam, taş alet, vd.) çizimi | |
9 | Ara sınav | |
10 | Topoğrafik çalışma yöntemleri | |
11 | Buluntuların envanterlenmesi | |
12 | Türkiye´deki müzelerde arşiv ve belgeleme | |
13 | Arkeolojik kazılardaki yöntem ve belgeleme sorunları | |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Dersin hocası tarafından verilecektir |
Ders Kaynakları | Akok, Mahmut (1972). TTK Adına Konya Alaeddin Tepesinde 1941 yılında Yapılmı olan Arkeolojik Kazıdan Elde Edilen Mimari Buluntular, VIII. Türk Tarih Kongresine Sunulan Bildiriler Ankara 25- 29 Eylül 1970, Ankara: 60- 63. Akok, Mahmut (1975). Konya şehri içindeki Alâeddin Tepesinde Türk Tarih Kurumu Adına Yapılan Arkeolojik Kazıların Buluntuları Belleten XXXIX 154 Ankara: Arık, Rüçhan (2001). Kubadabad Sarayı (Bir Değerlendirme) ve Malanda Köşkü, (Yay. Haz. O. ERAVŞAR) I. Uluslar Arası Selçuklu Kültür ve Medeniyeti Kongresi, Konya: Cilt I, 25- 32. Arık, Oluş (1993). Alanya İçkale Kazıları (1985- 1991), Prof. Dr. Yılmaz Önge Armağanı, Konya: 13- 28. Aslanapa, Oktay, Diyarbakır Sarayı Kazısında İlk Rapor (1961), Türk Arkeoloji Dergisi 2: 10- 18. Aslanapa, Ş. Yetkin, A. Altun (1989). The İznik Tile Kiln Excavations: The Second Round, 1981- 1988, stanbul. Baram, Uzi and Lynda Carroll (Edt.) (2000). A History Archaeology of the Ottoman Empire, Breaking New Ground, New York Eyice, Semavi (1971). Karadağ (Binbirkilise) ve Karaman çevresinde arkeolojik incelemeler, İstanbul Fındık, Nurşen Özkul (2001). İznik Roma tiyatrosu kazı buluntuları (1980- 1995) arasındaki Osmanlı seramikleri, Ankara Gough, M. (Ed.) (1985). Alahan: An Early Christian Monastery in Southern Turkey, Toronto Harrison, R. M. (1978). Excavations at Saraçhane in Istanbul: Vol. 1- The Excavations, Structures, Architectural Decoration, Small Finds, Princeton Karamağaralı, Haluk (1982). Konya Ulu Cami Rölöve ve Restorasyon Dergisi 4 (1. Restorasyon Semineri Özel Sayısı) Ankara: 121- 132. Ramsay, W. M. and Gertrude L. Bell (1909). The Thousand and One Churches, London Mitchell, S. (1980). Avan Kale: Keban Rescue Excavations, Eastern Anatolia, Oxford Moore, J. (1993). Tille Höyük 1: The Medieval Period, London Redford, S., (2000). Landscape and the state in medieval Anatolia: Seljuk Gardens and pavilions of Alanya, Turkey, Oxford. Ötüken, S. Yıldız (1994). Myra- Aziz Nikolaos Kilisesi Kazısı (1989- 1993). Lykia Anadolu- Akdeniz Arkeolojisi I: 115- 123. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip,bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. | X | |||||
2 | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. | X | |||||
3 | Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir | X | |||||
4 | Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formule eder ve çözer | X | |||||
5 | Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. | X | |||||
6 | Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. | X | |||||
7 | Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. | X | |||||
8 | Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. | X | |||||
9 | Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslar arası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. | X | |||||
10 | Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. | X | |||||
11 | Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |