Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Siyaset Felsefesine Giriş FEL 327 5 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

Ön koşul dersi bulunmamaktadır.

Önerilen Seçmeli Dersler

Önerilen seçmeli ders bulunmamaktadır.

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü BURHANEDDİN KANLIOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Merve Ertene, Arş. Gör. Bahadır Karadağ, Arş. Gör. Ender Büyüközkara, Arş. Gör. Onur Kabil

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu ders insan yaşamının yönetimiyle ilgili iktidarı, iktidarın nasıl oluştuğunu, kaynağını, bireyle ilişkisini, varlığını nasıl ve ne şekilde sürdürüldüğünü, ideal bir yönetimin, yönetim ile ilgili evrensel ölçütlerin müm­kün olup olmadığının sorgulanması ve siyaset felsefesinin genel kavramlarının kavramasını sağlamak amacıyla,  siyaset felsefesine bir giriş olarak tasarlanmıştır.

Dersin İçeriği

I. Vatandaşlık

2. Siyasetin Hakikati

3. Hukukun Üstünlüğü

4. Tanrı Devleti

5. Savaş ve Barış Hukuku

6. Siyasetçi: İyinin ve Kötünün Ötesinde

7. Egemen Devlet

8. Ara Sınav

9. Anayasal Devlet

10.Teoloji ve Siyaset

11. Demokrasi

12. Ebedi Barış

13.Dünya Yurttaşlığı

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İktidarın oluşumunu, kaynağını öğrenir. Anlatım, Sınav,
2 İktidar birey ilişkisini, iktidarın varlığını nasıl sürdürdüğünü kavrar. Soru-Cevap, Sınav,
3 Evrensel ve ideal bir yönetim biçiminin imkanını sorgular Soru-Cevap, Ödev,
4 Siyaset felsefesinin genel kavramlarını tanır. Tartışma, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Vatandaşlık Sokrates, Savunma, Kriton
2 Siyasetin Hakikati Platon, Devlet, I, II, III, IV, V
3 Siyasetin Hakikati Farabi, İdeal Devlet
4 Hukukun Üstünlüğü Aristoteles, Politika, I, III, IV, VII
5 Tanrı Devleti Augustinus, Civitas Dei
6 Grotius, Savaş ve Barış Hukuku
7 Siyasetçi: İyinin ve Kötünün Ötesinde Machiavelli, Prens, I-12, 13-26
8 Egemen Devlet Hobbes, Leviathan
9 Arasınav
10 Anayasal Devlet: Locke, İkinci Deneme, 1-5, 7-12, 13-19
11 Teoloji ve Siyaset Spinoza, Teolojik-Politik İnceleme
12 Demokrasi Rousseau, İnsanlar Arasında Eşitsizliğin Kaynağı, Toplum Sözleşmesi, I, II
13 Ebedi Barış Kant, Sürekli (Ebedi) Barış Üstüne Felsefi Bir Deneme
14 Dünya Yurttaşlığı Kant, Dünya Yurttaşlığı Amacına Yönelik Genel Bir Tarih Düşüncesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Aristoteles, Politika, çev. Mete Tuncay, İstanbul : Remzi Kitabevi, 2002.

Machiavelli, Prens, çev.: Işıtan Gündüz, İstanbul : Morpa Kültür Yayınları, 2004.

Locke, Hükümet Üzerine İkinci İnceleme, Ankara : Babil, 2004 

Sokrates, Kriton, çev. Filiz Öktem, Candan Türkan, İstanbul : Kabalcı Yayınevi, 2006

Rousseau, Toplum Sözleşmesi, çev. Vedat Günyol, İstanbul : Türkiye İş Bankası, 2007 : 2.bs.

Sokrates, Savunma, Yay. haz. Bircan Çınar, Ankara : Alter Yayıncılık, 2010 

Spinoza, Teolojik-Politik İnceleme, çev.: Cemal Bali Akal, Reyda Ergün. Ankara : Dost Kitabevi, 2010 : 2. bsk.

Rousseau, İnsanlar Arasında Eşitsizliğin Kaynağı, İstanbul : Say Yayınları, 2010

Hobbes, Leviathan, çev. Semih Lim, İstanbul : Yapı Kredi Yayınları, 2012.

Kant, Seçilmiş Yazılar, çev. Nejat Bozkurt, Sentez Yay, 2015.

Platon, Devlet, çev. : Sabahattin Eyüboğlu, M. Ali Cimcoz Türkiye İş Bankası Kültür Yay.İstanbul, 2016.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ayrıştırıcı ve birleştirici düşünme, okuma ve bilgilendirme becerisini kullanır. X
2 Yerel ve evrensel düzeyde felsefe birikimlerini anlar ve aktarır. X
3 Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırmayı yürütür, yöntem geliştirir. X
4 Evrensel felsefe sorunlarını yerel düzeydeki sorunlara göre yerini belirler. X
5 İnsanlığın evrensel nitelikteki problemlerinin bilincinde olur, bu alandaki sorgulamaları gösterir. X
6 Genel ve özel düzeyde bilim, kültür, sanat gibi alanlara ilişkin sorunlara felsefece değerlendirir, sorunları irdeler. X
7 Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin genel ve yerel sorunlarda disiplinlerarası bilgiyi kullanır, planlar. X
8 Çalışma alanlarında karşılaşılan tekil sorunları tanımlar, çözer ve gerektiğinde kullanır. X
9 Sahip olunan bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü anlatır ve çözümler. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak felsefe alanındaki bilgileri izleyip meslektaşlarımla iletişim kurma becerisi kazanır.
11 Felsefenin gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 İktidarın oluşumunu, kaynağını öğrenir.
2 İktidar birey ilişkisini, iktidarın varlığını nasıl sürdürdüğünü kavrar.
3 Evrensel ve ideal bir yönetim biçiminin imkanını sorgular
4 Siyaset felsefesinin genel kavramlarını tanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 19
2. Kısa Sınav 19
1. Ödev 2
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 2 2
Final 10 2 20
Toplam İş Yükü 112
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,48
Dersin AKTS Kredisi 4