Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ahlak Felsefesi | FEL 311 | 5 | 3 + 0 | 3 | 8 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi TAŞKIN EROL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi TAŞKIN EROL, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Bahadır Karadağ, Arş. Gör. Merve Ertene, Arş. Gör. Serhat Arslan, Arş. Gör. Onur Kabil, Arş. Gör. Merve Ertene |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, ahlak felsefesiyle ilgili temel kavram ve konuları tanıtmaktır. |
Dersin İçeriği | Ahlakın felsefece temellendirilmesi, etik-ahlak ayrımı, bilim din ve felsefesinin ahlaka yaklaşımları, özgürlük ve sorumluluk kavramlarının etikteki yeri, Normatif etik kuramları, meta etik kuramlar ve uygulamalı etik sorunları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ahlak hakkında düşünürken ortaya çıkan kavramları öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
2 | Platon´un ahlak düşüncesini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
3 | Aristoteles´in ahlak düşüncesini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
4 | Hume´un ahlak düşüncesini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, |
5 | Kant düşüncesini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, |
6 | Ahlak felsefesinin ne olduğu üzerine tartışabilir. | Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Etiğin Konusu: Ahlaki Söylem ve Ahlaki Muhakeme. | |
2 | Betimleyici, Normatif ve Meta Etik. | |
3 | Ahlaki Bilinç, Özgürlük, Yükümlülük ve Ödev. | |
4 | Etik: Temeller ve Türler (Kozmolojik, Teolojik, Epistemolojik). | |
5 | Grek Etiği: Pre-Sokratik ve Sokratik Etik. | |
6 | Aristoteles ve Mutlulukçu Etik. | |
7 | Teolojik Perspektifler: Ortaçağ Etiğine Genel Bakış. | |
8 | Bir Rasyonalist Olarak Descartes; Bir Duygucu Olarak Hume; Bir Determinist Olarak Spinoza. | |
9 | ARASINAV | |
10 | Kantçı Etik: Özgürlük ve Ödev. | |
11 | Egzistansiyalist Etik: Camus ve Sartre. | |
12 | Meta Etik Teorileri: Sezgicilik, Duyguculuk, Kural Koyuculuk, Doğalcılık. | |
13 | Post-Modern Etik. | |
14 | Uygulamalı Etik. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1]Cevizci, A (2002) Etik, Paradigma Yay. İstanbul |
Ders Kaynakları | [2] Poyraz, H (1996) Dil ve Ahlak, Vadi Yay. Ankara [3] Akarsu, B (1982) Ahlak Öğretileri, Remzi Kitabevi, İstanbul [4] Aristoteles (1988) Nikomakhos´a Etik, Çev. S. Babür, Hacettepe Üniv. Yay. Ankara [5] Aydın, M (1991) Kant ve Çağdaş İngiliz Felsefesinde Tanrı-İlişkisi, TDV, Ankara [6] Özlem, D (2004) Etik-Ahlak Felsefesi-, İnkılap Yay. İstanbul [7] Heimsoeth (1978 Ahlak Denen Bilmece, Çev. Nermi Uygur, İstanbul [8] Hudson, W.D, (1969) Modern Moral Philosophy, MacMillian Comp. London [9] Kant, İ (1982) Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi Çev. I. Kuçuradi, Ankara [10] Kılıç, R (1992) Ahlakın Dini Temeli, TDV, Ankara [11] Moore, G.E (1903) Meaning and Reference, Oxford Üniv. London [12] Onart A (1977) Ahlak felsefesinde Doğalcılık Nedir? Felsefe Arkivi, Sayı:20 [13] Sahakian, W.S (1975) Ethics, An Intruduction to Theories and Problems, New York [14] Tepe, H (1992) Meta Etik: Yirminci Yüzyıl Etiğinde Normatiflik Tartışması, TFK, Ankara [15] Ülken, H.Z (1946) Ahlak, İstanbul |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ayrıştırıcı ve birleştirici düşünme, okuma ve bilgilendirme becerisini kullanır. | X | |||||
2 | Yerel ve evrensel düzeyde felsefe birikimlerini anlar ve aktarır. | X | |||||
3 | Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırmayı yürütür, yöntem geliştirir. | X | |||||
4 | Evrensel felsefe sorunlarını yerel düzeydeki sorunlara göre yerini belirler. | X | |||||
5 | İnsanlığın evrensel nitelikteki problemlerinin bilincinde olur, bu alandaki sorgulamaları gösterir. | X | |||||
6 | Genel ve özel düzeyde bilim, kültür, sanat gibi alanlara ilişkin sorunlara felsefece değerlendirir, sorunları irdeler. | X | |||||
7 | Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin genel ve yerel sorunlarda disiplinlerarası bilgiyi kullanır, planlar. | X | |||||
8 | Çalışma alanlarında karşılaşılan tekil sorunları tanımlar, çözer ve gerektiğinde kullanır. | X | |||||
9 | Sahip olunan bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü anlatır ve çözümler. | X | |||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak felsefe alanındaki bilgileri izleyip meslektaşlarımla iletişim kurma becerisi kazanır. | ||||||
11 | Felsefenin gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ahlak hakkında düşünürken ortaya çıkan kavramları öğrenir. | ||||||||||||
2 | Platon´un ahlak düşüncesini tanır. | ||||||||||||
3 | Aristoteles´in ahlak düşüncesini tanır. | ||||||||||||
4 | Hume´un ahlak düşüncesini tanır. | ||||||||||||
5 | Kant düşüncesini tanır. | ||||||||||||
6 | Ahlak felsefesinin ne olduğu üzerine tartışabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
2. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
3. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 189 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 8 |