Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ahlak Felsefesi FEL 311 5 3 + 0 3 8
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi TAŞKIN EROL
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi TAŞKIN EROL,
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Bahadır Karadağ, Arş. Gör. Merve Ertene, Arş. Gör. Serhat Arslan, Arş. Gör. Onur Kabil, Arş. Gör. Merve Ertene
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu dersin amacı, ahlak felsefesiyle ilgili temel kavram ve konuları tanıtmaktır.
Dersin İçeriği Ahlakın felsefece temellendirilmesi, etik-ahlak ayrımı, bilim din ve felsefesinin ahlaka yaklaşımları, özgürlük ve sorumluluk kavramlarının etikteki yeri, Normatif etik kuramları, meta etik kuramlar ve uygulamalı etik sorunları.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ahlak hakkında düşünürken ortaya çıkan kavramları öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
2 Platon´un ahlak düşüncesini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
3 Aristoteles´in ahlak düşüncesini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
4 Hume´un ahlak düşüncesini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav,
5 Kant düşüncesini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav,
6 Ahlak felsefesinin ne olduğu üzerine tartışabilir. Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Etiğin Konusu: Ahlaki Söylem ve Ahlaki Muhakeme.
2 Betimleyici, Normatif ve Meta Etik.
3 Ahlaki Bilinç, Özgürlük, Yükümlülük ve Ödev.
4 Etik: Temeller ve Türler (Kozmolojik, Teolojik, Epistemolojik).
5 Grek Etiği: Pre-Sokratik ve Sokratik Etik.
6 Aristoteles ve Mutlulukçu Etik.
7 Teolojik Perspektifler: Ortaçağ Etiğine Genel Bakış.
8 Bir Rasyonalist Olarak Descartes; Bir Duygucu Olarak Hume; Bir Determinist Olarak Spinoza.
9 ARASINAV
10 Kantçı Etik: Özgürlük ve Ödev.
11 Egzistansiyalist Etik: Camus ve Sartre.
12 Meta Etik Teorileri: Sezgicilik, Duyguculuk, Kural Koyuculuk, Doğalcılık.
13 Post-Modern Etik.
14 Uygulamalı Etik.
Kaynaklar
Ders Notu [1]Cevizci, A (2002) Etik, Paradigma Yay. İstanbul
Ders Kaynakları [2] Poyraz, H (1996) Dil ve Ahlak, Vadi Yay. Ankara [3] Akarsu, B (1982) Ahlak Öğretileri, Remzi Kitabevi, İstanbul
[4] Aristoteles (1988) Nikomakhos´a Etik, Çev. S. Babür, Hacettepe Üniv. Yay. Ankara
[5] Aydın, M (1991) Kant ve Çağdaş İngiliz Felsefesinde Tanrı-İlişkisi, TDV, Ankara
[6] Özlem, D (2004) Etik-Ahlak Felsefesi-, İnkılap Yay. İstanbul
[7] Heimsoeth (1978 Ahlak Denen Bilmece, Çev. Nermi Uygur, İstanbul
[8] Hudson, W.D, (1969) Modern Moral Philosophy, MacMillian Comp. London
[9] Kant, İ (1982) Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi Çev. I. Kuçuradi, Ankara
[10] Kılıç, R (1992) Ahlakın Dini Temeli, TDV, Ankara
[11] Moore, G.E (1903) Meaning and Reference, Oxford Üniv. London
[12] Onart A (1977) Ahlak felsefesinde Doğalcılık Nedir? Felsefe Arkivi, Sayı:20
[13] Sahakian, W.S (1975) Ethics, An Intruduction to Theories and Problems, New York
[14] Tepe, H (1992) Meta Etik: Yirminci Yüzyıl Etiğinde Normatiflik Tartışması, TFK, Ankara
[15] Ülken, H.Z (1946) Ahlak, İstanbul
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ayrıştırıcı ve birleştirici düşünme, okuma ve bilgilendirme becerisini kullanır. X
2 Yerel ve evrensel düzeyde felsefe birikimlerini anlar ve aktarır. X
3 Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırmayı yürütür, yöntem geliştirir. X
4 Evrensel felsefe sorunlarını yerel düzeydeki sorunlara göre yerini belirler. X
5 İnsanlığın evrensel nitelikteki problemlerinin bilincinde olur, bu alandaki sorgulamaları gösterir. X
6 Genel ve özel düzeyde bilim, kültür, sanat gibi alanlara ilişkin sorunlara felsefece değerlendirir, sorunları irdeler. X
7 Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin genel ve yerel sorunlarda disiplinlerarası bilgiyi kullanır, planlar. X
8 Çalışma alanlarında karşılaşılan tekil sorunları tanımlar, çözer ve gerektiğinde kullanır. X
9 Sahip olunan bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü anlatır ve çözümler. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak felsefe alanındaki bilgileri izleyip meslektaşlarımla iletişim kurma becerisi kazanır.
11 Felsefenin gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Ahlak hakkında düşünürken ortaya çıkan kavramları öğrenir.
2 Platon´un ahlak düşüncesini tanır.
3 Aristoteles´in ahlak düşüncesini tanır.
4 Hume´un ahlak düşüncesini tanır.
5 Kant düşüncesini tanır.
6 Ahlak felsefesinin ne olduğu üzerine tartışabilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 15
1. Performans Görevi (Seminer) 15
2. Performans Görevi (Seminer) 15
3. Performans Görevi (Seminer) 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Toplam İş Yükü 189
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 7,56
Dersin AKTS Kredisi 8