| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| 17-18. Yüzyıl Batı Felsefesi | FEL 204 | 4 | 4 + 0 | 4 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İBRAHİM SAFA DAŞKAYA |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. İBRAHİM SAFA DAŞKAYA, Dr.Öğr.Üyesi ONUR KABİL, Arş.Gör.Dr. MERVE ERTENE, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Bahadır Karadağ, Arş. Gör. Merve Ertene, Arş. Gör. Serhat Arslan, Arş. Gör. Onur Kabil, Arş. Gör. Merve Ertene |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Modern felsefenin doğuşu ve rasyonalist, ampirist felsefelerle ilgili metinler okuma, tartışmalar yapma, Aydınlanma felsefesinin genel özelliklerini araştırma ve değerlendirme. |
| Dersin İçeriği | 17. yüzyıl filozoflarının görüşlerini tartışıp, değerlendirme. 18.yy’da yaşamış olan filozoflar tanıtılır. Bu yüzyıla özgü kavramlar ve onlar etrafındaki tartışmalar aktarılır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Yeniçağ filozoflarından Descartes ve Bacon’un metot kavramını açıklar; ikisi arasındaki fark ve ilişkiyi tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
| 2 | Descartes’in töz anlayışını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, |
| 3 | Malebranche Spinoza ve Leibniz’ in kartezyen düalizmini tartışır. | Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
| 4 | Spinoza’nın metafiziğinin felsefe tarihi açısından önemini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, |
| 5 | Aydınlanma felsefesinin doğuşuna etki eden etmenleri tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Modernitede aydınlanmanın etkisini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
| 7 | Çağdaş felsefenin oluşumunda Kant’ın yerini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınav, Ödev, |
| 8 | Kant’ın üç temel sorusunun düşünce tarihi açısından önemini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş: 17. Yüzyılda Ne Oldu? | |
| 2 | Descartes ve Bacon: Yeni Metod | |
| 3 | Kartezyen Felsefe: İkili Töz Anlayışı | |
| 4 | Descartes | |
| 5 | Malebranche | |
| 6 | Spinoza | |
| 7 | Leibniz | |
| 8 | Ampirizm versus Rasyonalizm | |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Kant Felsefesi Üzerine Genel Değerlendirme | |
| 11 | Kantçı Felsefe | |
| 12 | Fichte, Schelling | |
| 13 | Hegel | |
| 14 | Genel Değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Cevizci, Ahmet, “17.yy Batı Felsefesi Tarihi”, Asa Yayıncılık, Bursa, 2004. Mehmet Saffet, Muasır Avrupa Felsefesi, İstanbul, 1933 |
| Ders Kaynakları | Berkeley (1984) Hylas İle Philonus Arasında Üç Konuşma Çev: Sahir Sel, Sosyal Yay., İstanbul Bumin T (1996) Tartışılan Modernlik, Descartes ve Spinoza, Yapı Kredi Yay., İstanbul Hünler, S.Z (2003) Üç Adalı, Paradigma Yay., İstanbul Weber, A (1984) Felsefe Tarihi, Sosyal Yay. İstanbul Malebranche, (1989) Hakikatin Araştırılması Çev. M. Katırcıoğlu, MEB Yay., İstanbul Lebniz (1988) Monodoloji Çev. S.Kemal Yetkin, MEB Yay., İstanbul |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Ayrıştırıcı ve birleştirici düşünme, okuma ve bilgilendirme becerisini kullanır. | X | |||||
| 2 | Yerel ve evrensel düzeyde felsefe birikimlerini anlar ve aktarır. | X | |||||
| 3 | Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırmayı yürütür, yöntem geliştirir. | X | |||||
| 4 | Evrensel felsefe sorunlarını yerel düzeydeki sorunlara göre yerini belirler. | X | |||||
| 5 | İnsanlığın evrensel nitelikteki problemlerinin bilincinde olur, bu alandaki sorgulamaları gösterir. | X | |||||
| 6 | Genel ve özel düzeyde bilim, kültür, sanat gibi alanlara ilişkin sorunlara felsefece değerlendirir, sorunları irdeler. | X | |||||
| 7 | Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin genel ve yerel sorunlarda disiplinlerarası bilgiyi kullanır, planlar. | X | |||||
| 8 | Çalışma alanlarında karşılaşılan tekil sorunları tanımlar, çözer ve gerektiğinde kullanır. | X | |||||
| 9 | Sahip olunan bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü anlatır ve çözümler. | X | |||||
| 10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak felsefe alanındaki bilgileri izleyip meslektaşlarımla iletişim kurma becerisi kazanır. | ||||||
| 11 | Felsefenin gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Yeniçağ filozoflarından Descartes ve Bacon’un metot kavramını açıklar; ikisi arasındaki fark ve ilişkiyi tanımlar. | |||||||||||
| 2 | Descartes’in töz anlayışını açıklar. | |||||||||||
| 3 | Malebranche Spinoza ve Leibniz’ in kartezyen düalizmini tartışır. | |||||||||||
| 4 | Spinoza’nın metafiziğinin felsefe tarihi açısından önemini tartışır. | |||||||||||
| 5 | Aydınlanma felsefesinin doğuşuna etki eden etmenleri tartışır. | |||||||||||
| 6 | Modernitede aydınlanmanın etkisini değerlendirir. | |||||||||||
| 7 | Çağdaş felsefenin oluşumunda Kant’ın yerini tartışır. | |||||||||||
| 8 | Kant’ın üç temel sorusunun düşünce tarihi açısından önemini değerlendirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 0 |
| Toplam | 0 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 50 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Ödev | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 139 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,56 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||