Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
17-18. Yüzyıl Batı Felsefesi FEL 204 4 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. İBRAHİM SAFA DAŞKAYA
Dersi Verenler Doç.Dr. İBRAHİM SAFA DAŞKAYA, Arş.Gör.Dr. ONUR KABİL, Arş.Gör.Dr. MERVE ERTENE,
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Bahadır Karadağ, Arş. Gör. Merve Ertene, Arş. Gör. Serhat Arslan, Arş. Gör. Onur Kabil, Arş. Gör. Merve Ertene
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı Modern felsefenin doğuşu ve rasyonalist, ampirist felsefelerle ilgili metinler okuma, tartışmalar yapma, Aydınlanma felsefesinin genel özelliklerini araştırma ve değerlendirme.
Dersin İçeriği 17. yüzyıl filozoflarının görüşlerini tartışıp, değerlendirme. 18.yy’da yaşamış olan filozoflar tanıtılır. Bu yüzyıla özgü kavramlar ve onlar etrafındaki tartışmalar aktarılır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yeniçağ filozoflarından Descartes ve Bacon’un metot kavramını açıklar; ikisi arasındaki fark ve ilişkiyi tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
2 Descartes’in töz anlayışını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav,
3 Malebranche Spinoza ve Leibniz’ in kartezyen düalizmini tartışır. Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
4 Spinoza’nın metafiziğinin felsefe tarihi açısından önemini tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
5 Aydınlanma felsefesinin doğuşuna etki eden etmenleri tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
6 Modernitede aydınlanmanın etkisini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
7 Çağdaş felsefenin oluşumunda Kant’ın yerini tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Sözlü Sınav, Ödev,
8 Kant’ın üç temel sorusunun düşünce tarihi açısından önemini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: 17. Yüzyılda Ne Oldu?
2 Descartes ve Bacon: Yeni Metod
3 Kartezyen Felsefe: İkili Töz Anlayışı
4 Descartes
5 Malebranche
6 Spinoza
7 Leibniz
8 Ampirizm versus Rasyonalizm
9 ARASINAV
10 Kant Felsefesi Üzerine Genel Değerlendirme
11 Kantçı Felsefe
12 Fichte, Schelling
13 Hegel
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu Cevizci, Ahmet, “17.yy Batı Felsefesi Tarihi”, Asa Yayıncılık, Bursa, 2004.
Mehmet Saffet, Muasır Avrupa Felsefesi, İstanbul, 1933
Ders Kaynakları Berkeley (1984) Hylas İle Philonus Arasında Üç Konuşma Çev: Sahir Sel, Sosyal Yay., İstanbul
Bumin T (1996) Tartışılan Modernlik, Descartes ve Spinoza, Yapı Kredi Yay., İstanbul
Hünler, S.Z (2003) Üç Adalı, Paradigma Yay., İstanbul
Weber, A (1984) Felsefe Tarihi, Sosyal Yay. İstanbul
Malebranche, (1989) Hakikatin Araştırılması Çev. M. Katırcıoğlu, MEB Yay., İstanbul
Lebniz (1988) Monodoloji Çev. S.Kemal Yetkin, MEB Yay., İstanbul
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ayrıştırıcı ve birleştirici düşünme, okuma ve bilgilendirme becerisini kullanır. X
2 Yerel ve evrensel düzeyde felsefe birikimlerini anlar ve aktarır. X
3 Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırmayı yürütür, yöntem geliştirir. X
4 Evrensel felsefe sorunlarını yerel düzeydeki sorunlara göre yerini belirler. X
5 İnsanlığın evrensel nitelikteki problemlerinin bilincinde olur, bu alandaki sorgulamaları gösterir. X
6 Genel ve özel düzeyde bilim, kültür, sanat gibi alanlara ilişkin sorunlara felsefece değerlendirir, sorunları irdeler. X
7 Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin genel ve yerel sorunlarda disiplinlerarası bilgiyi kullanır, planlar. X
8 Çalışma alanlarında karşılaşılan tekil sorunları tanımlar, çözer ve gerektiğinde kullanır. X
9 Sahip olunan bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü anlatır ve çözümler. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak felsefe alanındaki bilgileri izleyip meslektaşlarımla iletişim kurma becerisi kazanır.
11 Felsefenin gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Yeniçağ filozoflarından Descartes ve Bacon’un metot kavramını açıklar; ikisi arasındaki fark ve ilişkiyi tanımlar.
2 Descartes’in töz anlayışını açıklar.
3 Malebranche Spinoza ve Leibniz’ in kartezyen düalizmini tartışır.
4 Spinoza’nın metafiziğinin felsefe tarihi açısından önemini tartışır.
5 Aydınlanma felsefesinin doğuşuna etki eden etmenleri tartışır.
6 Modernitede aydınlanmanın etkisini değerlendirir.
7 Çağdaş felsefenin oluşumunda Kant’ın yerini tartışır.
8 Kant’ın üç temel sorusunun düşünce tarihi açısından önemini değerlendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 0
Toplam 0
1. Final 50
Toplam 50
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 1 1
Toplam İş Yükü 139
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,56
Dersin AKTS Kredisi 6