Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Veri Tabanı Yönetimi Sistemleri | BSM 212 | 4 | 2 + 1 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MEHMET FATİH DÖKER |
Dersi Verenler | MEHMET ZEKİ İMAMOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilgi sistemleri, coğrafi bilgi sistemleri ve bileşenleri, veri tabanı yapıları, veri tabanı tasarımını öğrenerek, verilerin CBS ye aktarımı işlemlerini gerçekleştirmek |
Dersin İçeriği | Veri Tabanı; Veri Tabanı Yönetim Sistemi; Veri Tabanı ile İlgili Temel Kavramlar ve Veri Tabanı ile İlgili Tanımlar; Veri Tabanı Tasarımı: Satır, sütün oluşturma, Veri Tabanında Veri Bağımsızlığı; Veri Tabanı İçin Veri Modelleri: Varlık Bağlantı Modeli, Sıra Düzensel Model, Ağ Modeli ve İlişkisel Model; İlişkisel Veri tabanı İlkeleri, İlişkisel Veri Tabanı Tasarımı, İlişkisel Veri Tabanında Yapısal Sorgulama Dili ve Örnekleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Klasik Dosya Sistemi genel yapısını, avantajlarını ve dezavantajlarını bilir | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
2 | Veri tabanı temel kavramlarını bilir | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
3 | Veri tabanı sistemleri alt yapısını ve veri modellerini bilir | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
4 | Bir sistemin veri tabanı tasarımını gerçekleştirir | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
5 | MS Access veri tabanı yönetim sistemi uygulama programını veritabanı oluşturabili | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
6 | MS Access görsel arayüzünü kullanarak tablolar oluşturabilir, oluşturulan tablolar arasında ilişkiler gerçekleştirebilir | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
7 | Tablolara veri girmek, güncellemek ve silmek için form sayfaları oluşturabilir | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
8 | MS Access görsel arayüzünü kullanarak sorgular oluşturur | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
9 | MS Access ?da makro oluşturabilir, MS Access özelliklerini değiştirir | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
10 | MS Access ?da SQL (Yapısal Sorgulama Dili) komutlarını kullanarak tablo oluşturabilir | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
11 | MS Access ?da SQL komutlarını kullanarak kayıt ekleyebilir, güncelleyebilir, silebilir | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
12 | MS Access ?da SQL komutlarını kullanarak kayıtlar üzerinde temel sorgular gerçekleştirebilir | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Klasik dosya sistemi temel özellikleri, avantajları, dezavantajları, Veritabanı sistemleri genel yapısı ve özellikleri | |
2 | Temel veritabanı kavramları(tablo, alan, kayıt v.b.), veritabanı sistemleri avantajları, dezavantajları, Veri modelleri, veritabanı yazılımları, donanım alt yapısı | |
3 | Veritabanı tasarımı, normalizasyon işlemleri, tasarım sırasında dikkat edilecek noktalar, örnek uygulama | |
4 | MS Access kurulumu, arayüz kullanımı,MS Access ?da veritabanı oluşturma | |
5 | MS Access görsel arayüzünde sihirbaz kullanarak tablo oluşturma, anahtar tanımlama (birincil anahtar, aday anahtar, yabancı anahtar) | |
6 | MS Access veri tipleri, görsel arayüzde tasarım görünümünde tablo oluşturma, Alan özellikleri, var olan tabloya alan ekleme, alan silme, birincil anahtar ve aday anahtar oluşturma | |
7 | MS Access görsel arayüzünü kullanarak tablolar arasında ilişki (birebir, birçok) oluşturma, var olan ilişkileri düzenleme ve silme | |
8 | Veri sayfası görünümü kullanarak tablolara kayıt ekleme, kayıtların listelenmesi, kayıtlar içerisinde veri aranması, sihirbaz kullanarak form oluşturma | |
9 | Veri sayfası görünümü kullanarak tablolara kayıt ekleme, kayıtların listelenmesi, kayıtlar içerisinde veri aranması, sihirbaz kullanarak form oluşturma | |
10 | MS Access ?da sihirbaz kullanarak sorgu oluşturma, tasarım görünümünde sorgu oluşturma, sorgu tasarımında kısıt kullanma, sorgu tasarım ekranına alan ekleme ve alan silme | |
11 | asarım görünümünde form oluşturma, araç kutusu, form sayfasına nesne ekleme, Nesneleri özelliklerini kontrol etme | |
12 | MS Access ?da Makro oluşturma, form sayfasındaki nesnelere makro ekleme, MS Access uygulama programına başlangıç formu ekleme | |
13 | SQL (Yapısal Sorgulama dili) temel özellikleri, MS Access ?da Sorgulama ekranında SQL komutları ile tablo oluşturma | |
14 | MS Access ?da Sorgulama ekranında SQL komutları ile tabloya kayıt ekleme, kayıt güncelleme,kayıt silme ve temel sorgulama işlemleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yarımağan, Ü.,Veritabanı Sistemleri, Ankara, 2000. ArcGIS 9 Uygulama Dökümanı,2005,İşlem Şirketler Grubu,Ankara MapInfo Professional Kullanım Kılavuzu V.8,Başarsoft,Ankara |
Ders Kaynakları | Yarımağan, Ü.,Veritabanı Sistemleri, Ankara, 2000. C. J. Date, "An Introduction to Database Systems", Eight Edition, Addison-Wesley, 2004 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | X | |||||
2 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
3 | Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarabilir. | X | |||||
4 | Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
5 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
6 | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. | X | |||||
7 | Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
9 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alabilir, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütebilir. | X | |||||
10 | Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir. | X | |||||
11 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır. | X | |||||
12 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler. | X | |||||
13 | Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir. | X | |||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. | X | |||||
15 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 15 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |