Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Halk Müziği Solfej ve Nazariyatı II THS 234 4 2 + 2 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. MEHMET DER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Türk Halk Müziğinde yöre kavramı ve baskın karakterdeki yöreleri öğrenebilme, solfej yapabilme, dikte ve deşifre çalışmaları.

Dersin İçeriği

Türk halk müziğindeki "yöre" ifadesini kavramak, yöre türkülerinin solfejini yapmak ve uygun melodi diktesi çalışmaları yapmak, Cumhuriyet sonrası Türk halk müziği hakkında bilgi sahibi olmak

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Uygun dikte ve deşifre çalışmaları yapar. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 Türk Halk Müziğinde kullanılan usûlleri ve dizileri analiz eder. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
3 Solfej, dikte ve deşifre çalışmaları yapar. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Doğu Anadolu yöresi müzik kültürü (Erzincan bölgesi), yöre türkülerinin solfeji, uygun zorluktaki dikte çalışmaları. TRT THM REPERTUVARI'NDAN, UYGUN ESERLERİN DİNLENİLMESİ
2 Doğu Anadolu yöresi müzik kültürü (Erzurum bölgesi), yöre türkülerinin solfeji, uygun zorluktaki dikte çalışmaları. TRT THM REPERTUVARI'NDAN, UYGUN ESERLERİN DİNLENİLMESİ
3 Doğu Anadolu yöresi müzik kültürü (Elazığ-Harput bölgesi), yöre türkülerinin solfeji, uygun zorluktaki dikte çalışmaları. TRT THM REPERTUVARI'NDAN, UYGUN ESERLERİN DİNLENİLMESİ
4 Güneydoğu Anadolu yöresi müzik kültürü (Gaziantep-Hatay bölgesi), yöre türkülerinin solfeji, uygun zorluktaki dikte çalışmaları. TRT THM REPERTUVARI'NDAN, UYGUN ESERLERİN DİNLENİLMESİ
5 Güneydoğu Anadolu yöresi müzik kültürü (Şanlıurfa-Kerkük bölgesi), yöre türkülerinin solfeji, uygun zorluktaki dikte çalışmaları. TRT THM REPERTUVARI'NDAN, UYGUN ESERLERİN DİNLENİLMESİ
6 Güneydoğu Anadolu yöresi müzik kültürü (Diyarbakır-Mardin bölgesi), yöre türkülerinin solfeji, uygun zorluktaki dikte çalışmaları. TRT THM REPERTUVARI'NDAN, UYGUN ESERLERİN DİNLENİLMESİ
7 Kuzeydoğu Anadolu yöresi müzik kültürü, yöre türkülerinin solfeji, uygun zorluktaki dikte çalışmaları. TRT THM REPERTUVARI'NDAN, UYGUN ESERLERİN DİNLENİLMESİ
8 Kuzeydoğu Anadolu yöresi müzik kültürü (Azerbaycan bölgesi), yöre türkülerinin solfeji, uygun zorluktaki dikte çalışmaları. TRT THM REPERTUVARI'NDAN, UYGUN ESERLERİN DİNLENİLMESİ
9 Kuzeydoğu Anadolu yöresi müzik kültürü (Kars-Ardahan bölgesi),yöre türkülerinin solfeji, uygun zorluktaki dikte çalışmaları. TRT THM REPERTUVARI'NDAN, UYGUN ESERLERİN DİNLENİLMESİ
10 Ege yöresi müzik kültürü (Kuzey Ege bölgesi), yöre türkülerinin solfeji, uygun zorluktaki dikte çalışmaları. TRT THM REPERTUVARI'NDAN, UYGUN ESERLERİN DİNLENİLMESİ
11 Ege yöresi müzik kültürü (İç Ege bölgesi), yöre türkülerinin solfeji, uygun zorluktaki dikte çalışmaları. TRT THM REPERTUVARI'NDAN, UYGUN ESERLERİN DİNLENİLMESİ
12 Ege yöresi müzik kültürü (Güney Ege bölgesi), yöre türkülerinin solfeji, uygun zorluktaki dikte çalışmaları. TRT THM REPERTUVARI'NDAN, UYGUN ESERLERİN DİNLENİLMESİ
13 Cumhuriyet sonrası Türk halk müziği.
14 Genel tekrar
Kaynaklar
Ders Notu

TRT THM Arşivi.

DEMİR, Sertan; Yayımlanmamış Ders Notu, 2007/2008 Sakarya Üniversitesi, Devlet Konservatuvarı, Sakarya 2007

Ders Kaynakları

DEMİR, Sertan; Yayımlanmamış Ders Notu, Sakarya Üniversitesi, Devlet Konservatuvarı, Sakarya 2016

Ekici, Savaş; Yayımlanmamış ders notu, Türk Halk Müziği Bilgileri, Gaziantep Üniversitesi TMDK, Gaziantep 2003.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur.
2 Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar.
3 Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır.
4 Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir.
5 Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır.
6 Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir.
7 Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir
8 Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir.
9 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1).
10 Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır.
11 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir.
12 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 5
1. Ara Sınav 30
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
2. Ödev 5
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 2 2 4
Performans Görevi (Uygulama) 1 5 5
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 140
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,6
Dersin AKTS Kredisi 6