| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türk Halk Müziği Solfej ve Nazariyatı II | THS 234 | 4 | 2 + 2 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör. MEHMET DER |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Türk Halk Müziğinde yöre kavramı ve baskın karakterdeki yöreleri öğrenebilme, solfej yapabilme, dikte ve deşifre çalışmaları. |
| Dersin İçeriği | Türk halk müziğindeki "yöre" ifadesini kavramak, yöre türkülerinin solfejini yapmak ve uygun melodi diktesi çalışmaları yapmak, Cumhuriyet sonrası Türk halk müziği hakkında bilgi sahibi olmak |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Uygun dikte ve deşifre çalışmaları yapar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 2 | Türk Halk Müziğinde kullanılan usûlleri ve dizileri analiz eder. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| 3 | Solfej, dikte ve deşifre çalışmaları yapar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Doğu Anadolu yöresi müzik kültürü (Erzincan bölgesi), yöre türkülerinin solfeji, uygun zorluktaki dikte çalışmaları. | TRT THM REPERTUVARI'NDAN, UYGUN ESERLERİN DİNLENİLMESİ |
| 2 | Doğu Anadolu yöresi müzik kültürü (Erzurum bölgesi), yöre türkülerinin solfeji, uygun zorluktaki dikte çalışmaları. | TRT THM REPERTUVARI'NDAN, UYGUN ESERLERİN DİNLENİLMESİ |
| 3 | Doğu Anadolu yöresi müzik kültürü (Elazığ-Harput bölgesi), yöre türkülerinin solfeji, uygun zorluktaki dikte çalışmaları. | TRT THM REPERTUVARI'NDAN, UYGUN ESERLERİN DİNLENİLMESİ |
| 4 | Güneydoğu Anadolu yöresi müzik kültürü (Gaziantep-Hatay bölgesi), yöre türkülerinin solfeji, uygun zorluktaki dikte çalışmaları. | TRT THM REPERTUVARI'NDAN, UYGUN ESERLERİN DİNLENİLMESİ |
| 5 | Güneydoğu Anadolu yöresi müzik kültürü (Şanlıurfa-Kerkük bölgesi), yöre türkülerinin solfeji, uygun zorluktaki dikte çalışmaları. | TRT THM REPERTUVARI'NDAN, UYGUN ESERLERİN DİNLENİLMESİ |
| 6 | Güneydoğu Anadolu yöresi müzik kültürü (Diyarbakır-Mardin bölgesi), yöre türkülerinin solfeji, uygun zorluktaki dikte çalışmaları. | TRT THM REPERTUVARI'NDAN, UYGUN ESERLERİN DİNLENİLMESİ |
| 7 | Kuzeydoğu Anadolu yöresi müzik kültürü, yöre türkülerinin solfeji, uygun zorluktaki dikte çalışmaları. | TRT THM REPERTUVARI'NDAN, UYGUN ESERLERİN DİNLENİLMESİ |
| 8 | Kuzeydoğu Anadolu yöresi müzik kültürü (Azerbaycan bölgesi), yöre türkülerinin solfeji, uygun zorluktaki dikte çalışmaları. | TRT THM REPERTUVARI'NDAN, UYGUN ESERLERİN DİNLENİLMESİ |
| 9 | Kuzeydoğu Anadolu yöresi müzik kültürü (Kars-Ardahan bölgesi),yöre türkülerinin solfeji, uygun zorluktaki dikte çalışmaları. | TRT THM REPERTUVARI'NDAN, UYGUN ESERLERİN DİNLENİLMESİ |
| 10 | Ege yöresi müzik kültürü (Kuzey Ege bölgesi), yöre türkülerinin solfeji, uygun zorluktaki dikte çalışmaları. | TRT THM REPERTUVARI'NDAN, UYGUN ESERLERİN DİNLENİLMESİ |
| 11 | Ege yöresi müzik kültürü (İç Ege bölgesi), yöre türkülerinin solfeji, uygun zorluktaki dikte çalışmaları. | TRT THM REPERTUVARI'NDAN, UYGUN ESERLERİN DİNLENİLMESİ |
| 12 | Ege yöresi müzik kültürü (Güney Ege bölgesi), yöre türkülerinin solfeji, uygun zorluktaki dikte çalışmaları. | TRT THM REPERTUVARI'NDAN, UYGUN ESERLERİN DİNLENİLMESİ |
| 13 | Cumhuriyet sonrası Türk halk müziği. | |
| 14 | Genel tekrar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | TRT THM Arşivi. DEMİR, Sertan; Yayımlanmamış Ders Notu, 2007/2008 Sakarya Üniversitesi, Devlet Konservatuvarı, Sakarya 2007 |
| Ders Kaynakları | DEMİR, Sertan; Yayımlanmamış Ders Notu, Sakarya Üniversitesi, Devlet Konservatuvarı, Sakarya 2016 Ekici, Savaş; Yayımlanmamış ders notu, Türk Halk Müziği Bilgileri, Gaziantep Üniversitesi TMDK, Gaziantep 2003. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | ||||||
| 2 | Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. | ||||||
| 3 | Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. | ||||||
| 4 | Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. | ||||||
| 5 | Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. | ||||||
| 6 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | ||||||
| 7 | Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir | ||||||
| 8 | Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. | ||||||
| 9 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | ||||||
| 10 | Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. | ||||||
| 11 | Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. | ||||||
| 12 | Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Uygun dikte ve deşifre çalışmaları yapar. | ||||||||||||
| 2 | Türk Halk Müziğinde kullanılan usûlleri ve dizileri analiz eder. | ||||||||||||
| 3 | Solfej, dikte ve deşifre çalışmaları yapar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 5 |
| 1. Ara Sınav | 30 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 20 |
| 2. Ödev | 5 |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Ödev | 2 | 2 | 4 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 140 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||