Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalgı Vı (Klasik Kemençe) | CKC 306 | 6 | 2 + 2 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ERHAN BAYRAM |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Çalgının öğrenimindeki temel yöntemleri pekiştirerek, kişinin kendi beceri ve birikimleri ile icrada uzmanlığa sevk edecek motivasyonu kazandırma. Çalgının kültürel alanına hakim olma ve farklı çalgılar üzerinde başlıca bilgi dağarcığını geliştirerek, müziğin bir bütün anlaşılmasına katkı sunma. |
Dersin İçeriği | Tekrar etme pratiğinin kesin uygulamaları ve vücudun sağlıklı duruşunun korunması çerçevesinde; yay tekniğinin pekiştirilmesi, çalgının tutuşu ve icrasında sol elin tasarruflu fakat etkin kullanılması, teorik makam bilgisinin çalgıda tatbiki, çalgının yapısı, çalgı yapımı ve onarımı üzerinden sürdürülebilirlik, bireysel ya da toplu icra konumunda çalgının kapasitesini verimli kullanabilme, 3 telin farklı pozisyonlarda esnek kullanım bilgi ve becerisi, farklı akortlarda icra becerisi edinme, aralık anlayışını temelde tutatarak makam kullanımını pekiştirme, eşlik ya da bireysel icra konumlarında bireysellik ve bütünlük bilincine sahip olma, geçmişten günümüze kemençe icracıları hakkında bilgi sahibi olma, çalgının kültürel alanı içerisindeki konumunu bilerek dünya çalgıları arasında organolojik kavrayış oluşturma, coğrafyanın müziği dışında farklı müziklere aşinalık kazanma. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Segah makamını genel hatlarıyla öğrenmeye başlar | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Performans Görevi, |
2 | Hüseyni makamını genel hatlarıyla öğrenmeye başlar | Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Performans Görevi, Sınav, |
3 | Hicaz makamını genel hatlarıyla öğrenmeye başlar | Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Performans Görevi, Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Segah makamı tarifi, seyri ve kemençe üzerinde uygulanması. Segah makamı seçme eserlerinin uygulanması | Eser hazırlığı |
2 | Segah makamı seçme eserlerinin uygulanması | Eser hazırlığı |
3 | Segah makamı seçme eserlerinin uygulanması. Niyazi Sayın ney icralarının ve Segah makamı taksimlerinin incelenmesi | Eser hazırlığı |
4 | Hüseyni makamı tarifi, seyri ve kemençe üzerinde uygulanması. Hüseyni makamı seçme eserlerinin uygulanması | Eser hazırlığı |
5 | Tanburi Cemil Bey hüseyni taksim incelenmesi. Kani Karaca'nın ilgili icralarının incelenmesi. Hüseyni makamı seçme eserlerinin uygulanması | Eser hazırlığı |
6 | Performans uygulama görevi | Eser hazırlığı |
7 | Hüseyni makamı seçme eserlerinin uygulanması. | Eser hazırlığı |
8 | Ara sınav | Ara sınav hazırlığı |
9 | Hüseyni makamı seçme eserlerinin uygulanması. | Eser hazırlığı |
10 | Hicaz makamı tarifi, seyri ve kemençe üzerinde uygulanması. Hicaz makamı seçme eserlerinin uygulanması | Eser hazırlığı |
11 | Hicaz makamı seçme eserlerinin uygulanması | Eser hazırlığı |
12 | Performans görevi uygulama ve Hicaz makamı seçme eserlerinin uygulanması | Performans görevi hazırlığı |
13 | Performans görevi uygulama ve Hicaz makamı seçme eserlerinin uygulanması | Performans görevi hazırlığı |
14 | Final sınavı hazırlığı ve genel tekrar | Final sınavı hazırlığı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Dersin temel kaynağı hocanın haricinde; Basılı Yayın: Tanburi Cemil'in Hayatı, Mesud Cemil, Kubbealtı Neşriyat Üç Telli Klasik Kemençe Eğitimine İlişkin Bir Yöntem, Sanatta Yeterlik Tezi, Aslıhan Eruzun Özel Asri Kemençe, Dr. Zühdü RIza Tinel, çev. Ayhan Sarı İşitsel yayın: Kalan Müzik, Kemençe, Türk Müziği Ustaları serisi İhsan Özgen, Peşrev Saz Semaileri Necdet Yaşar, Arşiv Serisi, Kalan Müzik |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk kültür ve sanatı alanında yetişmiş olur. | X | |||||
2 | Türk müziğinin tercih ettiği çalgı alanında sanatçı olarak yetişir. | X | |||||
3 | Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı hakkında yetişmiş olur. | X | |||||
4 | Batı müziği, piyano ve armoni alanında bilgi sahibi olur. | X | |||||
5 | Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder | X | |||||
6 | Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur. | X | |||||
7 | Toplumun sosyal hayatına sanatıyla katkıda bulunur | X | |||||
8 | Evrensel olarak akademik ahlak ve ilkelere sahip olur | X | |||||
9 | Türk müziği kültür ve sanatına katkıda bulunur. | X | |||||
10 | Dünya müziğini tanır, bu alanda müzik kültürü kazanır | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
2. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
3. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 1 | 3 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Toplam İş Yükü | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |