| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Bilimsel Araştırma Yöntemleri | ISE 501 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. LEVENT ÇALLI |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. LEVENT ÇALLI, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ömer Faruk SEYMEN |
| Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
| Dersin Amacı | 1) Öğrencilere bilimsel araştırma zihniyeti kazandırmak |
| Dersin İçeriği |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Bilimsel araştırmanın temel yapısını ve dayandığı temel felsefeleri açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
| 2 | Bilimsel araştırma sürecinin temel yapısını fark eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
| 3 | Kendi alanına dair araştırma soruları geliştirir ve alanındaki problemleri tanımlamaya çalışır. | Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, | Ödev, Performans Görevi, |
| 4 | Nitel ve nicel yöntemlerin dayandığı temel felsefeleri tanımlar ve bu iki yöntemin farklılıklarını fark eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
| 5 | Nicel yöntemlere dair temel kavram ve araştırma modellerini fark eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
| 6 | Nicel yöntemlerde kullanılan örneklem ve çeşitlerine örnekler verir. | Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, |
| 7 | Nicel yöntemlerde kullanılan veri toplama araçlarını tanır ve bunlara dair kendi alanına özgü problemler üzerinden örnekler sunar. | Anlatım, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
| 8 | Nitel araştırma tasarımlarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
| 9 | Nitel araştırmada örneklem çeşitlerini tanır ve kendi alanına dair geliştirdiği problemden, nitel bir örneklem seçer. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
| 10 | Nitel araştırmada veri toplama araçlarını tanır ve kendi alanına özgü bir problem doğrultusunda veri toplama aracı geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
| 11 | Toplanan verilerin analiz etme verileri toplama süreçlerini fark eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
| 12 | Araştırmaların raporlaştırılması sürecinde referans verme, kaynakça gösterme gibi temel bilgilerin yanı sıra araştırma raporunda yer alması gereken diğer unsurları tanır ve kendi alanına özgü bir problemden hareketle öğrendiklerini uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin içeriğinin tanıtılması ve yapılan alan araştırmalarından örnekler gösterilmesi. | |
| 2 | Bilimsel araştırmaya ait temel kavramlar: Bilim, Bilimsel bilgi, olgu, kavram, prensip, yasa, hipotez, teori tanımlarının verilmesi. Araştırmanın ne olduğu ve araştırma süreci nasıl gerçekleştiğinin verilmesi. | |
| 3 | Araştırma yöntemlerinin kökenleri ve tarihçesinin gözden geçirilmesi. Araştırmaya nasıl başlandığı ve araştırma sorularının nasıl geliştirilmesi gerektiğinin vurgulanması. Alan özgü problemler geliştirilmesinin sağlanması. | |
| 4 | Veri toplama süreci. Evren, örneklem ve değişken kavramlarının gözden geçirilmesi. Eğitim araştırmalarında kullanılan yöntemler hakkında bilgi verilmesi. Alana özgü problem geliştirilerek bu kavramları ilgili örnekler üzerinde betimlemek. | |
| 5 | Nicel araştırma tasarımı ve ilgili temel kavramların verilmesi. Alana özgü nicel yöntemlerle geliştirilebilecek problemlerin belirlenmesi. | |
| 6 | Nicel araştırma tasarımı veri toplanma yollarının verilmesi ve anket, gözlem formu ve ölçek geliştirmenin nasıl geçekleştiği; dikkat edilmesi gereken hususların neler olduğunun verilmesi. | |
| 7 | Nitel araştırma desenlerinin tanıtılması ve bunların farklılıklarının verilmesi. | |
| 8 | Nitel araştırmada örneklem çeşitlerinin tanıtılması ve alana özgü problemlerin nitel örneklemelerinin alınmasına dair örneklerin verilmesini sağlama. | |
| 9 | Nitel araştırmada veri toplama yöntemlerinin (görüşme, gözlem, doküman incelemesi) tanıtılması ve alan özgü bir problem üzerinden görüşme soruları ve gözlem dokümanlarının geliştirilmesinin sağlanması. | |
| 10 | Nitel araştırmada veri analizinin nasıl gerçekleştiği konusunun gözden geçirilmesi. | |
| 11 | Araştırma raporunda bulunması gereken bölümlerin tanıtılması ve bu raporun yazılması sırasında dikkat edilecek hususların (kaynakça, referans verme, içindekiler, tablolar listesi vs.) tanıtılması. | |
| 12 | Raporlama | |
| 13 | Uygulama | |
| 14 | Uygulama |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Kitap : Araştırma Yöntemleri ; Yazarlar : Remzi ALTUNIŞIK, Recai COŞKUN, Engin YILDIRIM |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
| 2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
| 3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
| 4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
| 5 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
| 6 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
| 7 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
| 8 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
| 9 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgileri yorumlama becerisi | ||||||
| 10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
| 12 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bilimsel araştırmanın temel yapısını ve dayandığı temel felsefeleri açıklar | ||||||||||||
| 2 | Bilimsel araştırma sürecinin temel yapısını fark eder. | ||||||||||||
| 3 | Kendi alanına dair araştırma soruları geliştirir ve alanındaki problemleri tanımlamaya çalışır. | ||||||||||||
| 4 | Nitel ve nicel yöntemlerin dayandığı temel felsefeleri tanımlar ve bu iki yöntemin farklılıklarını fark eder. | ||||||||||||
| 5 | Nicel yöntemlere dair temel kavram ve araştırma modellerini fark eder. | ||||||||||||
| 6 | Nicel yöntemlerde kullanılan örneklem ve çeşitlerine örnekler verir. | ||||||||||||
| 7 | Nicel yöntemlerde kullanılan veri toplama araçlarını tanır ve bunlara dair kendi alanına özgü problemler üzerinden örnekler sunar. | ||||||||||||
| 8 | Nitel araştırma tasarımlarını tanır. | ||||||||||||
| 9 | Nitel araştırmada örneklem çeşitlerini tanır ve kendi alanına dair geliştirdiği problemden, nitel bir örneklem seçer. | ||||||||||||
| 10 | Nitel araştırmada veri toplama araçlarını tanır ve kendi alanına özgü bir problem doğrultusunda veri toplama aracı geliştirir. | ||||||||||||
| 11 | Toplanan verilerin analiz etme verileri toplama süreçlerini fark eder. | ||||||||||||
| 12 | Araştırmaların raporlaştırılması sürecinde referans verme, kaynakça gösterme gibi temel bilgilerin yanı sıra araştırma raporunda yer alması gereken diğer unsurları tanır ve kendi alanına özgü bir problemden hareketle öğrendiklerini uygular. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 50 |
| 1. Ödev | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 40 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 1 | 16 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Ödev | 1 | 4 | 4 |
| Performans Görevi (Seminer) | 2 | 2 | 4 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 50 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||