Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Etkili İletişim Becerisi YTO 518 0 3 + 0 3 8
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü BEKİR İNCE
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin temel amacı, özellikle alanda çalışacak öğretici adaylarına ihtiyaç duyacakları iletişim becerilerini kazandırmak, yabancı dil olarak Türkçe öğretimine yönelik konuşma becerisine ilişkin kurmasal ve uygulamalı bilgileri öğrencilere kazandırmak ve yapılacak sınıf içi uygulamalarla da adayların kazandıkları etkili iletişim becerilerini içselleştirmelerini sağlamaktır.    

Dersin İçeriği

Yalnızca ana dili öğretiminde değil yabancı öğrenciler söz konusu olduğunda da etkili iletis¸im, okutmanlar açısından büyük önem arz etmektedir. Bu nedenle o¨zellikle o¨gˆretmen-o¨gˆrenci ilis¸kisini gelis¸tirecek etkili iletis¸im kurallarının o¨gˆretilmesi ve öğreticilerin sözlü / sözsüz iletişimin bütün boyutlarına ilişkin temel bilgiye sahip olmaları ve sahip oldukları bilgiyi de hayata geçirebilmeleri gerekmektedir.

Bu bağlamda iletişime ilişkin temel kuramsal ve uygulamalı bilgiler bu dersin ana içeriğini oluşturmaktadır. Ayrıca konuşma becerisinin özellikle yabancı dil olarak Türkçe öğretimindeki öneminden hareketle iletişim olgusu içinde konuşma becerisinin önemi ders kapsamında tartışmaya açılacaktır.  

Öğrencilerin iletişim alanına ilişkin edinecekleri kuramsal bilgiyi doğrudan alanda uygulayabilecekleri ortamlar yaratılarak teori ile pratiğin birleştirilmesi ve hedef kitlenin ihtiyaçlarına uygun iletişim kanallarının kurulması beklenmektedir.   

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 iletişimin temel unsurlarını bilir fonksiyonlarını açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Sınav, Ödev,
2 İletişim türlerini tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev,
3 iletişim tiplerini tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev,
4 Yabancılara Türkçe öğretimine etkili iletişimin yol ve yöntemlerini bilir
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Emiroğlu, Semir. (2013). Konuşma Eğitimi, içinde: Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi El kitabı, Grafiker Yayınları

Sallabaş M. E. (2012). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Konuşma Kaygılarının Değerlendirilmesi, Turkish Studies. 7/3, 2199-2218

Baykara Pehlivan, K. (2005). Öğretmen adaylarının iletişim becerisi algıları üzerine bir çalışma. İlköğretim-Online. 4(2), 17-23. http://ilkogretim-online.org.tr

Çuhadar C., Özgür H. ve Akgün F., Gündüz Ş. (2014). Öğretmen Adaylarının İletişim Becerileri ve İletişimci Biçimleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 15(1), 295-311.

Deniz, K. (2013). Eğitimde etkili iletişim. A. Güzel, H. Karatay (Ed.). Türkçe öğretimi el kitabı. (s. 521-570). Ankara: Pegem Akademi.

Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 25
1. Performans Görevi (Uygulama) 35
1. Ara Sınav 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)