Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ölçme ve Ölçek Uyarlama | IME 516 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MİTHAT TAKUNYACI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. MİTHAT TAKUNYACI, |
Dersin Yardımcıları | Yrd. Doç. Dr. Mithat TAKUNYACI |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Öğretimin niteliğinin değerlendirilmesi amacıyla çeşitli ölçme araçları kullanılmaktadır. Bu ölçme araçlarının bir bölümü uyarlanarak kullanılmaktadır. Uyarlama sürecinde, araştırmacıların dikkat etmesi gereken hususlar yer almaktadır ve bu hususlara dikkat edilmez ise hatalı sonuçların elde edilmesi kaçınılmazdır. Bu nedenle bu ders kapsamında kültürler arası ölçme işlemlerinde ve ölçek uyarlama çalışmalarında yapılması gerekenler tartışılacaktır. |
Dersin İçeriği | Farklı dillere testleri uyarlamada göz önünde bulundurulması gereken konular, tasarım ve teknik kurallar, Testleri uyarlamada kavramsal ve metodolojik konular, Uyarlama çalışmalarında karşılaşılan bazı etik sorunlar, Uyarlama sürecinde hataların belirlenmesi için istatistiksel yöntemler, Testlerin iki dildeki eşdeğerliğinin değerlendirilmesi için çift dil bilen kişilerin kullanılması, Farklı dillerde kullanılan testin sonuçlarının karşılaştırılması başarı ve yetenek testlerinin uyarlanması, Birden çok dilde ve kültürde kullanmak için test geliştirme, Uyumun psikometrik özellikleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Uyarlama çalışmalarında göz önünde bulundurulması gereken konuları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
2 | Uyarlama çalışmalarında karşılaşılan etik sorunları sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
3 | Uyarlama çalışmalarında kullanılabilecek uygun istatistiksel yöntemleri seçer. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
4 | Geçerlilik ve güvenirlilik çalışmalarının nasıl yürütüleceğini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
5 | Verileri üzerinde istatistiksel işlemler uygular ve sonuçları analiz eder. | Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
6 | Araştırma sonuçlarını bilimsel kurallara uygun olarak rapor eder. | Tartışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
7 | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Ödev, | |
8 | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Farklı dillere testleri uyarlamada göz önünde bulundurulması gereken konular, tasarım ve teknik kurallar | |
2 | Farklı dillere testleri uyarlamada göz önünde bulundurulması gereken konular, tasarım ve teknik kurallar | |
3 | Testleri uyarlamada kavramsal ve metodolojik konular | |
4 | Testleri uyarlamada kavramsal ve metodolojik konular | |
5 | Uyarlama çalışmalarında karşılaşılan bazı etik sorunlar | |
6 | Uyarlama sürecinde hataların belirlenmesi için istatistiksel yöntemler | |
7 | Uyarlama sürecinde hataların belirlenmesi için istatistiksel yöntemler | |
8 | Testlerin iki dildeki eşdeğerliğinin değerlendirilmesi için çift dil bilen kişilerin kullanılması | |
9 | ARA SINAV | |
10 | Farklı dillerde kullanılan testin sonuçlarının karşılaştırılması başarı ve yetenek testlerinin uyarlanması | |
11 | Birden çok dilde ve kültürde kullanmak için test geliştirme | |
12 | Birden çok dilde ve kültürde kullanmak için test geliştirme | |
13 | Uyumun psikometrik özellikleri | |
14 | Dersin Değerlendirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Hambleton, R.K. & Swaminathan, H. (1985). Item response theory: Principles and applications. Boston: Kluwer-Nijhoff |
Ders Kaynakları | [2] Hambleton, R.K., Swaminathan, H., & Rogers, H.J. (1991). Fundamentals of item response theory. Newbury Park, CA: Sage. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 50 |
2. Performans Görevi (Uygulama) | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Uygulama) | 2 | 10 | 20 |
Toplam İş Yükü | 162 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |