| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Çalışma ve Toplum | IKA 518 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ŞULE AYDIN TURAN | 
| Dersi Verenler | Prof.Dr. FUAT MAN, | 
| Dersin Yardımcıları | Canan Yılmaz  | 
                                
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim | 
| Dersin Amacı | Bütün örgütlerin ve toplumların temel faaliyeti olan çalışmanın sosyolojik olarak incelenmesi  | 
                                
| Dersin İçeriği | Eleştirel düşünce Duygusal emek Prekarizasyon Kontrol Emek süreci  | 
                                
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Çalışma ilişkilerine sosyolojik düşünme ilkeleri ile bakmayı öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, | 
| 2 | Çalışmanın günümüz toplumlarında almış olduğu formları öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, | 
| 3 | Çalışma eyleminin almış olduğu hal ile ekonomik sistem arasındaki ilişkiyi öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Çalışmanın anlamından önce: eleştirel düşünce | Zygmunt Bauman: Sosyolojik Düşünmek, Zygmunt Bauman: Akışkan Modern Dünyadan 44 Mektup | 
| 2 | İlk insan topluluklarında çalışma | Marshall Sahlins: Taş Devri Ekonomisi | 
| 3 | Modernlik öncesi ve sonrasında çalışma: modernliğin çalışma ideolojisi | Fuat Man: Modernliğin Çalışma İdeolojisi | 
| 4 | Ağır modern dönem ve akışkan modern dönem: Ford ve sonrası | A. Alpay Dikmet: Makina, İş, İnsan ve Kapitalizm / Zygmunt Bauman: Bireyselleşmiş Toplum | 
| 5 | 21. yüzyıl çalışanları: çalışan yoksullar ve jenerik emek | Zygmunt Bauman: Çalışma, Tüketicilik ve Yeni Yoksullar / Zymunt Bauman: Modernite, Kapitalizm, Sosyalizm | 
| 6 | Yeni tehlikeli sınıf: eğreti sınıf | Guy Standing: The Precariat / Manuel Castells: Enformasyon Çağı, 3. Cilt sonuç bölümü | 
| 7 | Kapitalist emek süreci | Harry Braverman: Emek ve Tekelci Sermaye | 
| 8 | Duygusal emek | Arlie Russell Hochschild: The Managed Heart: Commercialization of Human Feeling / Fuat Man: Göründüğü gibi olamamak veya olduğu gibi görünememek | 
| 9 | Kontrol: toplum ve işyeri | Şafak Tartanoğlu: Örgütlerde Denetim ve Gözetim | 
| 10 | Sendikalar: Bir zombi kategori mi? | Interview with Ulrich Bech: Journal of Consumer Culture 2001;1 | 
| 11 | Türkiye´de sendikalar | Fuat Man: Türkiye´de devletin çalışma ilişkileri ideolojisi | 
| 12 | Kadın ve istihdam | G. Esping-Andersen: Tamamlanmamış devrim | 
| 13 | Bilgi işçisi: ne kadar gerçek? | Donald Hislop: Knowledge Management in Organizations: A Critical Introduction | 
| 14 | Genel değerlendirme | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Zygmunt Bauman: Çalışma Tüketicilik ve Yeni Yoksullar,  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İKY alanına ilişkin kuramsal bilgisini derinleştirir. | X | |||||
| 2 | :İlgili diğer disiplinlere ilişkin kuramsal bilgisini derinleştirir. | X | |||||
| 3 | :İKY alanına ilişkin akademik kaynakları çok yönlü ve eleştirel olarak ele alır. | X | |||||
| 4 | :İKY alanındaki uygulamaları eleştirel bakış açısıyla analiz eder. | X | |||||
| 5 | Farklı kuramsal perspektifler ile İKY araştırmaları tasarlar ve uygular. | X | |||||
| 6 | Elde ettiği verileri farklı yaklaşımlar ile analiz eder, yorumlar ve raporlar. | X | |||||
| 7 | Türkiye'deki İKY uygulamalarını uluslararası perspektifle değerlendirir. | ||||||
| 8 | İK alanındaki farklı ülke uygulamalarını sınıflandırır ve analiz eder. | ||||||
| 9 | Bilişim alanındaki gelişmeleri takip eder ve İKY alanına uygular. | ||||||
| 10 | İK alanındaki yazılımları uygulamada kullanılır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Çalışma ilişkilerine sosyolojik düşünme ilkeleri ile bakmayı öğrenir | ||||||||||
| 2 | Çalışmanın günümüz toplumlarında almış olduğu formları öğrenir | ||||||||||
| 3 | Çalışma eyleminin almış olduğu hal ile ekonomik sistem arasındaki ilişkiyi öğrenir | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 35 | 
| 1. Ödev | 35 | 
| 2. Ödev | 30 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 | 
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 | 
| Ödev | 1 | 10 | 10 | 
| Final | 1 | 10 | 10 | 
| Toplam İş Yükü | 142 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||